Nordnorgejenta Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Hei, jeg er ei jente som var ferdig med førstegangstjenesten (luft) i 2017. Har nå funnet ut at jeg vil gjerne ha en karriere innen Forsvaret og har VELDIG lyst å tjenestegjøre i utlandet. Men hva burde jeg gjøre nå? Vurdert å søke Hærens krigsskole men hva gjør jeg etterpå hvis jeg vil ha utenlandstjeneste, noen som har noen råd. Eller er det noe annet som er lurere å søke? Og ut av nysgjerrighet er det mange kvinner i TMBM, eller generelt i Brigade Nord (utenom førstegangstjenesten)? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Skal du utenlands i disse dager må du nok forsøke å finne en spesialistrolle \ funksjon og videreutdanne deg i denne. Ikke mange INTOPS-oppdrag Norge stiller til om dagen, med mindre du ser vekk fra stabsfunksjoner hos NATO f.eks. I så fall er krigsskolen en meget god vei videre. Lenke til kommentar
Jko Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Hei, jeg er ei jente som var ferdig med førstegangstjenesten (luft) i 2017. Har nå funnet ut at jeg vil gjerne ha en karriere innen Forsvaret og har VELDIG lyst å tjenestegjøre i utlandet. ...................... Som nevnt over kommer det an på hvilken tjeneste du er ute etter. Intops som i operasjoner, eller tjeneste i NATO/nasjonale stillinger utenlands. Siden jeg kjenner Luftforsvaret godt kan jeg nevne at Luftforsvaret har en del stillinger ute i Europa, og at de aller fleste ligger i gradsskiktet kaptein-oberstløytnant med noen slengere på OR-5/6 og noen oberster. Med andre ord er Luftkrigsskolen den sikreste veien for konkurrere om disse. I tillegg er det også viktig at man er i riktig bransje for å være kvalifisert. Lenke til kommentar
Hamsterkid Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Er du i innsatsstyrken til HV? De brukte før å bidra mye med personell til INTOPS. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 HV-I bidrar særs lite til intops etter at Norge har trukket seg ut fra Afghanistan. Eneste konvensjonelle styrker vi har ute per i dag er TMBN-gutta i Irak som driver opptrening av vennligsignede lokale styrker og et "show of presence"-bidrag i Øst-Europa (Latvia vi er i mener jeg). Dette håndteres også av TMBN, og HV kan neppe regne med å sende noen utenlands i oversiktelig fremtid slik nåværende situasjon er. Støtter ellers tanken om HV-I, er soldat her selv og det er en motiverende og interessant tjeneste for å holde det grønne litt ved like. Lenke til kommentar
member_206076 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Krigsskolen er ingen dum vei å gå, særlig hvis ambisjonen faktisk er en karriere i Forsvaret, ikke kun INTOPS. De fleste offiserer opplever å måtte tjenestegjøre i utlandet i løpet av yrkeslivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå