andals Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Jeg fikk krav om parkeringsgebyr på kr 750 pga at en kamerat hadde parkert min bil på en privat parkering. Det var skilt på stedet som oppgav at det kostet 95 kr dagen for parkering og 750 kr i gebyr ved manglende betaling. Tomten lå inntil en offentlig veg. Eneste mulighet for betaling var pr VIPPS. Har tomteeier lov til å etablere parkering uten å registrere seg i parkeringsregisteret? Er det forhold som tilsier at etablering av parkeringen, eller håndhevingen av utsendelse av gebyr (VIPPS) eller innkreving av avgift ( kun VIPPS) er i mot regelverket? Skiltet med opplysninger sto på bakken og hadde snø på seg når min kamerat parkerte, men dagen etter hadde grunneier kostet noe av skiltet. Loven er jo klar når det gjelder parkering, men litt usikker på tolkningen og derfor om grunneier må registrere virksomheten. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260?q=parkeringsforskriften ADa Endret 22. februar 2018 av Anders Dalseg Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Såvidt jeg kan se skal alle som tilbyr parkering mot betaling være registrert der. – Reglene gjelder alle som tilbyr parkering mot betaling, med tidsbegrensning eller på andre vilkår så lenge plassen ikke er reserverte for beboere, ansatte eller lignendehttps://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/nye-parkeringsregler-fra-nyttar Med de nye satsene er gebyret på 600 kr ved ikke betalt parkering. Lenke til kommentar
andals Skrevet 23. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2018 Såvidt jeg kan se skal alle som tilbyr parkering mot betaling være registrert der. – Reglene gjelder alle som tilbyr parkering mot betaling, med tidsbegrensning eller på andre vilkår så lenge plassen ikke er reserverte for beboere, ansatte eller lignendehttps://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/nye-parkeringsregler-fra-nyttar Med de nye satsene er gebyret på 600 kr ved ikke betalt parkering. Ja, slik har jeg oppfattet det også, men var usikker. Det er også spørsmålet om vedkommende skatter av dette hvis han ikke har registrert seg. Men hvem rapporteres dette til, jeg tenker da på om parkeringsplassen er lovlig. Er det Statens Vegvesen, kommunen, politiet eller? Det er jo et dilemma her. Min kamerat leier rom i nabohuset, der har han fri parkering, men en annen beboer hadde besøk slik at det var fullt der, så han parkerte på nabotomta. Hyggelig utleier som sender regning på det selv om han visste at leieboer disponerte denne bilen.. Jeg har jo derfor ikke så lyst til å være hyggelig tilbake, men det kan jo ramme min kamerat ved en senere anledning.. hmm. Takk for svaret forresten:) Lenke til kommentar
andals Skrevet 23. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2018 Her er forøvrig skiltet på plassen. Skiltet ble fjernet i dag da jeg har spurt etter lovligheten av parkeringsplassen, men jeg har ikke fått svar på min henvendelse til eier om hva plassen er regulert for og navnet på firmaet/enkeltmannsforetaket p-plassen er registrert på. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Det så ut som et særdeles tvilsomt opplegg. Tviler sterkt på at dette er lovlig- det er begrensinger på hvem som kan gi ut bøter, og hvordan det skal gjøres. Endret 23. februar 2018 av MrL Lenke til kommentar
Zork Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Ser veldig ut som en "luring" som har hengt opp en plakat og prøver å dra inn litt penger uten å ha tenkt mer over det enn å henge opp plakaten. Lenke til kommentar
Nicolae Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Han bryter en haug med regler som er nedfelt i den nye parkeringsforskriften. Ikke betal og gå til politiet og anmeld han for ulovlig innkreving. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå