Gå til innhold

[Løst] Stasjonær PC til rundt 10 000

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg ny stasjonær pc. Kun pc, har resten fra før.

Bruksområde: Mest spilling, men også andre ting som hjemmekontor osv.

Helst ferdig montert pc, har aldri bygget selv.

Har dere noen tips å komme med?

Om det er vesentlig bedre pcer rett over 10 000,-(13-14), er dette også av interesse.

når jeg først kjøper meg ny nå vil jeg jo ha noe som varer noen år, så legger gjerne litt mer i det.

Funnet fram noen pcer, om noen kunne sammenlignet de og tipset meg om hvilken av disse de ville gått for hadde det vært knall.:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGE0DEQ032/acer-aspire-gx-281-stasjonar-gaming-pc?scid=Pricecomparison2989 tilbud nå 9995,-

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/stasjonaer-pc/hp-omen-870-270no-gaming-pc/p-612321/ 9999,-

http://cdon.no/elektronikk/acer-aspire-gx-781-p40541730 tilbud nå 9490,-

Andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok lagt i litt mer og bygd selv. Det er ganske enkelt hvis du bare leser litt i manualen til hovedkortet og ser litt på youtube. Linus Tech Tips, Bitwit eller Pauls Hardware f.eks, har masse buildguides.

Fordelen med å bygge selv er at man får kvalitet i alle ledd. De ferdigbygde maskinene har gjerne noen litt fattige løsninger. F.eks ugunstig kabinett, litt lav hastighet på RAM og/eller litt lite RAM eller dårlig PSU. Noen ganger er de litt dårlig balanserte (f.eks klein CPU ift GPU) eller har suboptimale kjøleløsninger.

Fordelen med å kjøpe ferdigbygd i dag er at man får skjermkort :p Det er litt ventetid på skjermkort nå, og prisene er litt høyere. Prisene på DDR4 er også en del høyere. En annen fordel er at man får maskinen ferdig levert med Win10 installert. Win10 kommer i tillegg på en maskin man bygger selv.

Her er et eksempel på en maskin hvis du vil bygge selv

https://www.prisjakt.no/list.php?l=454678&view=b

Det blir dyrere men IMO er det verd det. Her har du bedre prosessor en samtlige du ser på, og faktisk nær den aller beste CPU som finnes til gaming per i dag. Du har mer og raskere RAM, Du har definitivt en bedre PSU og en bedre overall kjøleløsning. Det eneste jeg har holdt litt igjen på her, for å holde pris nede, er lagring/SSD - men det er jo enkelt å legge til mer senere. Det er heller ingen windows lisens.

Bare som et eksempel :)

Vil du ha ferdig bygd ville jeg tatt en titt på multicom f.eks

https://www.multicom.no/multicom-noox-i624c-gaming-pc/cat-p/c100583/p10639129

Det er ikke windows med i denne prisen heller, og det er noen kleinere valg generelt på delene også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Genialt karer, takk for svar.

Multicom ser jo bra ut, men uten OS, må vel legge til en 1000 til da.

Begynner jo ikke å bli så langt opp til PCer med GTX1080 da?

Feks denne: http://cdon.no/elektronikk/asus-rog-g11cd-k-nr134t-p40455283?utm_campaign=prisguide_no&tduid=257773241b9bb0f8d6a6588025f5fdc7&affId=2097651&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc tilbud 14 444,-

Men da er kanskje delene ellers noe svakere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Om det haster for deg så må du for all del kjøpe deg en PC nå. Personlig så venter jeg på den nye grafikkserien til Nvidia før jeg skal gå til handel av en ny PC. Hva du selv velger er opp til deg. Men nå er du informert!

https://www.tek.no/artikler/rykte-nvidia-ampere-er-gtx-2080-og-lanseres-for-sommeren/430153

Og for all del. Ikke kjøp PC av cdon. Jeg har sett så mange skrekkeksempler på elendig kundeservice fra cdon at jeg skyr dem som pesten. Den dagen det er noen problemer, og du skal reklamere, vil du angre bittert for at du handlet der.

Ang Multicom. OS får du billig på ebay. Under hundrelappen. F.eks: https://www.ebay.com/itm/GENUINE-WINDOWS-10-PRO-PROFESSIONAL-32-64-BIT-GENUINE-PRODUCT-LICENSE-KEY/282846990343?hash=item41dafe9007:g:lA4AAOSw8A1ajCfK

Så kjøp heller OS fra ebay, og installer det selv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Den HPen hos POWER med 1070 og i5 7400 er det klart beste kjøpet av de 3 første. Det skal faktisk godt gjøres å bygge en så bra pc selv. 4k for GPU, 2k for CPU, 1k for kab\psu, 1k for hk\wifi, 1k for windows, 1k for ram, 1k for ssd og hdd. Det billigste du kan bygge med de komponentene koster minst 11 000,-. Jeg ville gått for den i din prisklasse.

Lenke til kommentar

Skulle jeg lagt inn rundt 10-12k på en maskin i dag hadde jeg bygget den selv.
Jeg var 16 år første gang jeg bygget en maskin uten å ha peiling.. Gikk ganske smertefritt etter at jeg fant ut jeg glemte å koble til CPU strøm.

Hadde aldri kjøpt en pc i dag til denne prisen som ikke har følgende minimum krav:

- Siste generasjon CPU ( 8 serien )

- 16GB RAM 

- 1060 6gb eller høyere

- God CPU kjøler

- Greit kabinett med god airflow. Greit at innmaten er god, men hjelper nada når pcen blir 80-100grader og skrur seg av

Anbefaler deg derfor å sette deg ned å prøve å bygge selv (er ikke vanskelig) og gå for komponentene Kyrre laget til deg

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar

i7-8700 3,2ghz/4,6ghz koster 2900,- (+200kr) og har 12 tråder vs 6 på i5-8600k 3,6ghz/4,3ghz

Det bunner i grunn ut i en ting om du må ha en K versjon.

Skal du overklokke med multiplier eller ikke. Det er litt høyere grunn frekvens på i5’n men i7’n har høyere turbo frekvens og 12 tråder.

K modellen til i7-8700 koster ca +600 ift non K

Hvordan man vil velge og prioritere cpu type avhenger av bruk og hvor allsidig pc en skal ha.

F.eks så bytter mange grafikk kort etter et år eller to men beholder samme hovedkort,ram og cpu. Samt at mange endrer bruksområder i pcens levetid.

Så vi bygger med vane for å legge til med max ram (4 x 8GB eller 2 x 16GB moduler) og beste cpu man finner rom til fra start (så langt det lar seg gjøre). Maksimerer ram fordi det er stadig skifting av dram chips binning hos produsenter som vanskeliggjør å skaffe matchede ram moduler et år eller tre senere om man trenger utvidelse.

Turbo frekvens på Coffe Lake

post-35394-0-36603000-1519391981_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Trådstarter ønsker en pc til rundt 10k. Han foreslår 3 alternativer med et meget bra skjermkort 1070. Flere av dere andre foreslår pcer til 13k+. Hva er det dere ikke forstår med budsjettet til TS? Såklart kan han få en bedre pc til 13k, men han vil bruke 10k. For mange er faktisk forskjellen mellom 10 og 13k ganske stor. Flete av dere foreslår at han bruker flere tusen ekstra og ljøper en setup med 1060, et betydelig dårligere skjermkort. Han sier han vil bruke den til spilling. Hva tenker der på?

Lenke til kommentar

Trådstarter ønsker en pc til rundt 10k. Han foreslår 3 alternativer med et meget bra skjermkort 1070. Flere av dere andre foreslår pcer til 13k+. Hva er det dere ikke forstår med budsjettet til TS? Såklart kan han få en bedre pc til 13k, men han vil bruke 10k. For mange er faktisk forskjellen mellom 10 og 13k ganske stor. Flete av dere foreslår at han bruker flere tusen ekstra og ljøper en setup med 1060, et betydelig dårligere skjermkort. Han sier han vil bruke den til spilling. Hva tenker der på?

Kanskje du skal lese første posten en gang til.

Bruksområde: Mest spilling, men også andre ting som hjemmekontor osv.

Har dere noen tips å komme med?

Om det er vesentlig bedre pcer rett over 10 000,-(13-14), er dette også av interesse.

når jeg først kjøper meg ny nå vil jeg jo ha noe som varer noen år, så legger gjerne litt mer i det

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Så å kjøpe en pc med litt bedre cpu og adskillig dårligere skjermkort for 3k ekstr er smart? Å anbefale en totalt sett bedre pc er en ting, men å øke prisen med flere tusen for vesentlig dårligere gpu forstår jeg ikke. Hjemmekontor klarer du fint med en billig i3. Når man atpåtil får 120 ssd pluss 1tb hdd har du jo hjemmekontor i flere tiår framover...

Lenke til kommentar

Så å kjøpe en pc med litt bedre cpu og adskillig dårligere skjermkort for 3k ekstr er smart? Å anbefale en totalt sett bedre pc er en ting, men å øke prisen med flere tusen for vesentlig dårligere gpu forstår jeg ikke. Hjemmekontor klarer du fint med en billig i3. Når man atpåtil får 120 ssd pluss 1tb hdd har du jo hjemmekontor i flere tiår framover...

Hjemmekontor osv.. Osv kunne jo godt være virtualisering, video eller bilderedigering eller musikk produksjonfor alt vi vet.

Tips er også udefinert hva det ønskes tips om. Flere og mangfoldige svar og synspunkter/vinklinger er i min bok bedre en snevre og ensidige. Dette er også et diskusjonsforum forum.

Kjøpe pc til 10000 er alltid et kompromiss samme hva du kommer med av innsigelser.

Lenke til kommentar

Men hva er for dårlig med den utenom ram? Cpuen er da bra den. Og hvorfor anbefale å bruke mer penger på betydelig dårligere gpu? Det er det jeg stusser på. Å sette inn en 7700k senere bringer jo prisen opp til 13k selv om man ikke selger 7400. Den er ca like kjapp som 8600k men da med langt bedre gpu.

Lenke til kommentar

Men hva er for dårlig med den utenom ram? Cpuen er da bra den. Og hvorfor anbefale å bruke mer penger på betydelig dårligere gpu? Det er det jeg stusser på. Å sette inn en 7700k senere bringer jo prisen opp til 13k selv om man ikke selger 7400. Den er ca like kjapp som 8600k men da med langt bedre gpu.

Jeg har ikke nevnt 7700k så jeg vet ikke hva du sikter til.

Men jeg ville nok tilstrebet å få en PC med et gtx1070 så blir det kompromisser man må ta på alt øvrig inkl total pris. Men det blir ikke mye igjen, billigste gtx1070 ligger på ca 5000,-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...