Gå til innhold

Bør en musikk cd koste 300 - 350,-?

Anbefalte innlegg

Med 350 Kr graver de sin egen grav. Både musikkerne og selskapene.

Kjøper som regel cd'er når de koster under $10 tilsvarende 70 kr.

Og kjøper aldri cd'er som koster mer enn $15 tilsvarende 100 kr.

Det er rett å slett for få CD'er som er verdt mer enn det for meg.

CD'er har over lengre tid vært priset alt for høyt og de som mener at en Cd bør koste over 150 kr lever i en drømmeverden.

Kostnadenene ved produksjon er gått så mye ned at det er ingenting som kan forsvare en CD-pris over 100 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
300-350,- ? Svaret er: nei.

Og dagens priser er også altfor høye, i og med at det koster ca. 0,5 øre å trykke en cd.

Men, kvalitetsmusikk bør man betale for. Kjøper alltid cd'er av band jeg liker veldig godt, nesten uansett pris, så lenge det ikke koster en halv arm.

Nå koster vel en CD litt mer enn 0,5 øre å produsere... (bare for å kverulere litt) Jeg tipper 2-3 kroner med CD, trykking av CD, cover, papir til innlegget og trykking på innlegget. Artisten får vel rundt en tikrone per solgte plate.

Ergo: resten går til plateselskapet, transport, distribusjon, statlige avgifter, transport igjen, og til slutt avanse hos forhandleren. Min mening er at vi kunne klart oss uten store deler av denne kjeden. Det eneste vi trenger er studio og mastering fra plateselskapet og en server for distribusjon/salg over nettet. Så å si alt er jo på nett nå for tiden og det er enkelt å ha betaltjenester på nett. Dette bør tilpasses tilgjengelig teknologi og forbrukerne. Kanskje totalprisen uten alle de unødvendige leddene kunne blitt rundt en femtilapp, kanskje ennå lavere. Da hadde nok folk handlet i mange CD'er av gangen og ofte i stedet for å kvie seg for å kjøpe en eneste plate.

Lenke til kommentar

300 - 350 kr for en cd er jo høl i hodet - bob bob ikke sant

Ingen hemmelighet at plateselskapene stikker med hovedsaklig mesteparten av cd prisen...

Slik det er nå er plateselskapene alt for griske og allefall ikke nytenkende

den norske musikkonline.no greia suger bigtime da med wma i dårlig kvalitet som attpåtil er overpriset...

Itunes har nok et mye bedre utgangspunkt, aac format i brukbar kvalitet til 99 cent i USA, håper prisen blir noe det samme når det blir åpnet i europa/norge også

Mye billige varer å kjøpe i russland noen mil unna, ca 25 mil til Murmansk som er større enn Bergen, men litt mindre enn Oslo.

Billig sprit, røyk,cder,dvder osv osv selv om det ikke er noe tvil om at en månedsinntekt er en brøkdel av en norsk månedslønn da...

cder bør ikke koste noe mer enn ca 100 - 150 kr nei

SACD kan koste litt mer da...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

ikke nok med at fyren er på jordet, han er jo attpåtil på FEIL jorde når han påstår at ei flunk ny, norsk plate bør koste nærmere 400 kr - har dere sett på de nye norske plateutgivelsene i det siste? Idol-Kurt, Idol-Gaute, Jan Werner.. etc. riktignok er det positive innslag som f.eks Briskeby og Lene Marlin som fortjener sin share, men resten er jo bare oppgult fra hitmaskiner - dessverre :|

Lenke til kommentar
ett spill i russland originalt, koster 50norske kroner. Da begynner det å ligne litt

Ja men husk at en russer ikke tjener en tiendedel engang av det nordmenn gjør - i praksis betaler jo da russeren 500 kroner for spillet - med andre ord omtrent det som det koster her i landet...

Personlig synes jeg 150 kroner er en helt grei pris for en ny CD, og 99 til 119 er en helt fin pris for litt eldre utgivelser. Herregud vi lever jo i et land hvor de fleste faktisk tjener mer i lønn på to timers jobb etter skatt enn det en CD koster. Er du drittunge uten lønn så får du prioritere - det er ikke en menneskerett å gratis fråtse i andres åndsverk.

Forøvrig henger mange seg opp i hva det koster å fysisk produsere en CD, men i motsetning til en kaffekopp eller et par sko så er det jo ikke den fysiske produksjonsprosessen av CD'en som artist og plateselskap skal ha betalt for.

Bare en dags studioleie med teknikere ryker jo fort opp i titusener av kroner selv her i lille Norge, så at plateselskapet (som ofte forskutterer disse utgiftene for artisten med håp om å tjene på det senere) skal ha en god bit av CD-prisen synes jeg er helt rimelig.

Husk også at storselgerne er de som finaniserer mindre artister - det er et fåtall av artister som faktisk går med betydelige overskudd for plateselskapet - de fleste nysatsinger er betydelige tapsprosjekt - og da snakker vi om tap i flere hundre tusen kroners klassen.

Personlig tror jeg at små og helt ukjente band i begynnelsen kan tjene på å få spredd musikken sin uten å få noe for den, mens store og mellomstore artister vil tape på utbredt piratkopiering. De som taper mest er artister som kanskje selger akkurat nok til å finanisere neste utgivelse men som pga piratkopiering mister en del av inntektene sine og dermed rett og slett må gi seg fordi det ikke er mulig å leve av musikken.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Gjennomsnittslønna i USA ligger over den vi har i Norge, og i tillegg betaler vi mer enn dobbelt så mye i skatter og avgfter som dem. ERGO: det finnes INGEN grunn til at cd-plater skal koste mer her enn i USA.

Jovisst:

NETTOPP skatter og avgifter som du nevner er jo en av grunnene til at det koster mer her til lands.

En CD til 150 ville ha kostet 120 hvis vi (som USA) ikke hadde hatt moms på 24% for eksempel.

Forøvrig ligger ikke gjennomsnittslønna i USA i nærheten av gjennomsnittslønna i Norge. Enkelte yrker (IT?) ligger nok på samme nivå, mens de fleste andre yrker ligger godt under norske forhold.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

BNP er $37600 i USA og $31000 i Norge (per. 2002)

Så du har nok rett millencolin

Hvor har du disse tallene fra? world bank her er en lenke som viser helt andre tall i 1996, at USA sin har gått opp er vel ikke usannsynlig, men at norge sin har gått ned de siste 6 årene? Kan jo fort hende min url er gal, bare lurte på hvor du fikk tallene fra, så vi kunne finne ut av det.

AtW

Lenke til kommentar

Hvor har du disse tallene fra? world bank her er en lenke som viser helt andre tall i 1996, at USA sin har gått opp er vel ikke usannsynlig, men at norge sin har gått ned de siste 6 årene? Kan jo fort hende min url er gal, bare lurte på hvor du fikk tallene fra, så vi kunne finne ut av det.

AtW

www.cia.gov

Her finner du mye rart

Lenke til kommentar
Ja men husk at en russer ikke tjener en tiendedel engang av det nordmenn gjør - i praksis betaler jo da russeren 500 kroner for spillet - med andre ord omtrent det som det koster her i landet...

Prisingen av CD'er i Russland har vært helt på trynet de siste ti årene.

Plateselskapene har aldri klart å tilpasse seg endringer i verdien på rubelen. Det har gjort at CD'er som er importert fra vesten har kostet opptil tilsvarende en ukeslønn på det verste!

Fortsatt er CD'er priset såpass høyt i Russland at store deler av befolkningen ikke har råd til å kjøpe seg en CD fra "vesten" oftere en en gang eller to i året.

Dette gjør at kopiering i stor skala er helt normalt.

Og RIAA skjønner ingenting...

Forøvrig henger mange seg opp i hva det koster å fysisk produsere en CD, men i motsetning til en kaffekopp eller et par sko så er det jo ikke den fysiske produksjonsprosessen av CD'en som artist og plateselskap skal ha betalt for.

Musikkbransjen har jo i åresvis forsvart deler av prisen på CD'er med "høye produksjonskostnader ettersom CD er et teknisk avansert medium". Dette var et av argumentene under rettsakene mot prissamarbeid i USA.

Bare en dags studioleie med teknikere ryker jo fort opp i titusener av kroner selv her i lille Norge, så at plateselskapet (som ofte forskutterer disse utgiftene for artisten med håp om å tjene på det senere) skal ha en god bit av CD-prisen synes jeg er helt rimelig.

Da bør man justere dette etter markesforholdene.

Alle industrier må tilpasse seg realitetene. I dag er det alt for dyrt med studiotid i Norge. Det er ingen grunn til at det skal koste så mye. Prisen på produksjonsutsyr har falt mye de siste årene og det er mulig å bygge opp et bra studio med mye mindre penger.

Husk også at storselgerne er de som finaniserer mindre artister - det er et fåtall av artister som faktisk går med betydelige overskudd for plateselskapet - de fleste nysatsinger er betydelige tapsprosjekt - og da snakker vi om tap i flere hundre tusen kroners klassen.

Dersom det er få artister som går med overskudd for selskapene bør man kutte kostnader og priser slik at man får solgt mer.

I alle industrier/bedriftsområder har det de siste årene vært slik at man må tilpasse seg til de faktiske markedsforhold.

Personlig tror jeg at små og helt ukjente band i begynnelsen kan tjene på å få spredd musikken sin uten å få noe for den, mens store og mellomstore artister vil tape på utbredt piratkopiering. De som taper mest er artister som kanskje selger akkurat nok til å finanisere neste utgivelse men som pga piratkopiering mister en del av inntektene sine og dermed rett og slett må gi seg fordi det ikke er mulig å leve av musikken.

Ja, da får man senke prisen slik at man selger mer. Ikke øke den eller holde den kunstig stabil. på et høyt nivå.

Prisene i USA er ca 110 kr dersom vi legger til norske avgifter. Og også i USA er dette for høyt i forhold til de faktiske kostnadene.

Prisene på musikk vil ligge litt over USA selv før moms avgifter på grunn av høyere kostnadsnivå og mindre effektiv distribusjon men selv i dag er den prisforskjellen for stor. Det betyr at vi i Norge i dag betaler en overpris på musikk i forhold til USA.

Å heve prisen er ren ønsketenkning som ikke kommer til å resultere i noe positivt for musikkbransjen. Men for all del de er de som har rettighetene til den musikken så dersom de vil prise den til 350 kr så lykke til.

Skal personlig møte opp i skifteretten for å gratulere en å annen [tidligere] musikkselskapsannsatt da. :laugh:

Nei, 100 kr pr. CD, mer får dere ikke av meg.

Lenke til kommentar

AtW

www.cia.gov

Her finner du mye rart

Ja, jeg brukte CIA World Fact Book

Lenke til kommentar

Ja jeg kan tenke meg å betale 300,- - 500,- for en plate. Har faktisk kjøpt musikk i dette prissjiktet. Men da snakker vi om kvalitetsmusikk; store klassiske verk innspilt med ypperste teknologi, fremført av verdens fremste utøvere. 150 sider booklet med trykk på fire språk, glanset papir og skikkelig kartonginnfatning. Dette handler om eierglede, og jeg har stor forståelse for at ikke alle deler dette synet.

Men hvor mange slike plater kommer det ut i Norge hvert år? Kanskje tre?

Forslaget fyren kommer med her er ikke helt på jordet hvis musikkbrasnjen tar seg kreftig sammen og greier å levere virkelig kvalitet. Døgnfluemusikk er ok å ha på mp3, og så lenge boybands, hiphop og Engelbret Humperdick utgjør ryggraden i plateselskapene kan de bare gleme hele greia.

Lenke til kommentar
Ja jeg kan tenke meg å betale 300,- - 500,- for en plate. Har faktisk kjøpt musikk i dette prissjiktet. Men da snakker vi om kvalitetsmusikk; store klassiske verk innspilt med ypperste teknologi, fremført av verdens fremste utøvere. 150 sider booklet med trykk på fire språk, glanset papir og skikkelig kartonginnfatning. Dette handler om eierglede, og jeg har stor forståelse for at ikke alle deler dette synet.

Men hvor mange slike plater kommer det ut i Norge hvert år? Kanskje tre?

Forslaget fyren kommer med her er ikke helt på jordet hvis musikkbrasnjen tar seg kreftig sammen og greier å levere virkelig kvalitet. Døgnfluemusikk er ok å ha på mp3, og så lenge boybands, hiphop og Engelbret Humperdick utgjør ryggraden i plateselskapene kan de bare gleme hele greia.

Selv mener det er ran på åpen gate å måtte punge ut 149 til 200 for en cd plate noen tilogmed 300 for dobble cd'er galskap dette her ass kansje dette er grunne til at så mange ikke kjøper for tiden :laugh:

men hadde de kostet 30 40 eller noe så hadde jeg nok kjøp en haug med plater hver eneste dag,

Seriøst hadde det ikke hvert mer i fortjeneste å selge 1.000.000. plater i uka foe 40kr en kansje et par tusen i mnd for 200kr da, bare lurer jeg

Jaja ønsker musikk bransjen en hard fremtid i møte så lenge de nedproriterer kjøperne så mye som de gjør. :thumbdown:

For 200kr skulle man i det minste få lov å spille plata hvor man :laugh: haha de driter seg ut nå :thumbs:

:xmas:

Lenke til kommentar

Fullt album med ca 15 spor synes jeg ikke bør koste mere enn en 100 lapp (enten den er dagens siste skrik eller 10 år gammel). Hadde det kostet så lite med fast pris så hadde flere kjøpt, salget økt og pirat kopiering minket, alle fornøyde...men neida, må vente lenge før siste musikken kommer til å koste så lite

Lenke til kommentar
Kan du gi meg ett eksempel?   :eek:

Tja. Gardiners innspilling av Verdis Requiem har kanskje ikke fult så tykk bok, men den er verdt pengene. Philip Glass' 5. symfoni. (Finnes bare en innspilling tror jeg) De fleste store operainnspillinger.

Jeg har av naturlige grunner ikke mange slike plater.

Hvis du går i en SERIØS butikk for klassisk musikk (jeg vet om tre slike i Norge, to i Oslo og en i Trondheim, det finnes muligens flere) finner du mange andre eksempler.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

dostojevski, offtopic, men:

"Vær med og bekjempe sykdommer med din PC!

Join Team Norway D2OL -team."

har vært på sidene til dette projektet og kan ikke finne noe informasjon om patentering av oppdagelsene gjennom felles innsats. Dersom dette er et privat firma som vil patentere slik kunnskap er dette forkastelig etter min mening. Har du noen informasjon angående dette? Videre er det et tvilsomt avsnitt hva angår bioterrorisme her:

http://www.d2ol.com/pathogens.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...