Gå til innhold

Bør en musikk cd koste 300 - 350,-?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det klassiske eksempelet her om dagen.. ei veninne låner en bærbar PC mens hun studerer og bor på hybel. Hun går inn i CD forretningen og kjøper en CD og gleder seg til å komme seg hjem. Fungerer den? Neeeeeida.. hun er fortvilet og jeg tar turen innom for å hjelpe (pc'en får seff skylda), men den er jo selvsagt kopi beskyttet. Ender jo opp med at jeg må rippe den og brenne den for at hun skal kunne få høre på musikken hun lovlig har kjøpt.

Musikk bransjen må ta teknologi inn med mer åpen holdning! Eller er det faktisk CD forretningene som presser dem til å ikke gjøre det!?

Lenke til kommentar

Jeg tror platebransjen ville vært best tjent med en pris på 100-150 kr. Blir prisen høyere velger folk fildeling i stedet for og de vil selge langt færre CD'er. Blir prisen lavere så tror jeg ikke de vil kapre så mange af dagens fildelere at det vil veie opp for at alle kundene betaler mindre. Det er altså en balansegang, og jeg tror 100-150 kr/CD vil være mest lønnsomt for platebransjen.

Personlig synes jeg dagens ~200 kr er alt for høyt slik at platebransjen i hvertfall går glipp av mine penger. Lykke til platebransje! Dere er velkommen til å komme med tilbud som får meg tilbake som kunde.

Lenke til kommentar

Har sendt en mail til FONO nå, der jeg forklarte at det ville være uaktuelt å kjøpe en eneste CD til 300+ kr. Så musikkinteressert er jeg ikke. Ser ut som musikk kun skal være for rikfolk??? Forøvrig synes jeg det er mye bra norsk musikk. Takk og lov at det fortsatt er gratis å lytte til radio. :yes:

Endret av olavr
Lenke til kommentar

De tre siste gangene jeg har vært innom platekompaniet har jeg kommet ut med minimum en cd. Alle cd'ene har vært impulskjøp. Hadde prisene der vært på rundt 200 lappen hadde jeg nok ikke kjøpt en eneste en. Tilbudene de har på cd'er til 79/89 kr er helt geniale. Man kan sikre seg mye fin musikk til en billig penge. Hadde cd'ene kosta over 200 penger hadde jeg piratkopiert i ren protest.

Lenke til kommentar

Er det ikke en del av dere som blander Tono og Fono her?

<klippoglim>

FONO er en interesseorganisasjon for norske plateselskaper. Foreningen ble stiftet i 1980 med navnet UFF (Uavhengige Fonogramprodusenters Forening), men fikk sitt nåværende navn midt på åttitallet.

TONO er et andelsselskap, stiftet i 1928, som eies og drives av sine medlemmer; komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Selskapet forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge. Forvaltningen av de mekaniske rettighetene overdrar TONO videre til NCB (Nordisk Copyright Bureau).

</klippoglim>

Typen som kom med dette dusteutspillet er fra Fono, så skriv til ham og klag på prisutspillet, men han har lite med musikkonline og tono å gjøre.

Lurer forøvrig på hvem han mener skal få disse pengene. Tror neppe han tenker på artistene...

Lenke til kommentar

Sendte linken til denne tråden til artikkelforfatteren hos dagbladet no, fikk dette til svar:

Hei!

Jeg ble også ganske overrasket over prisforslaget hans, og regnet med at

det ville skape reaksjoner. Og det har det jo gjort ...

Mvh

Stian H

Lenke til kommentar

Typen som kom med dette dusteutspillet er fra Fono, så skriv til ham og klag på prisutspillet, men han har lite med musikkonline og tono å gjøre.

Jan Paulsen er styreleder i FONO, og styremedlem i phonofile.

Phonofile er den musikkdatabasen som musikkonline.no bruker, ergo mener jeg at dette er relevant.

Edit: Det er Phonofile som drifter musikkonline.no

Øystein

Endret av bonito
Lenke til kommentar

Jan Paulsen er styreleder i FONO, og styremedlem i phonofile.

Phonofile er den musikkdatabasen som musikkonline.no bruker, ergo mener jeg at dette er relevant.

Edit: Det er Phonofile som drifter musikkonline.no

Øystein

Kan du poste mailadressen hans? Jeg skulle gjerne ha kommentert utsagnet hans... :devil:

Lenke til kommentar
skal tillate meg å være en anelse usaklig å få uttrykk for min frustrasjon over ett slikt inni hesterompas vanvittige forslag som aldri, ALDRI kommer til å skje! Skal love dem at de ikke kommer til å selge en eneste fuckings plate hvis noe slikt skulle skje, uansett hvilken artist det nå skulle dreie seg om... :realmad:
Så over til en litt mere saklig del; hvis man sammenligner oss med amerikanerne så oppdager man at i forhold til inntekt osv, så har vi sinnsykt billige cd-plater og dvd'er. Skulle vi fulgt amerikanerne, så hadde vi ligget standard på rundt 200kr for en cd! Tør nesten ikke tenke på hva en dvd ville ha kostet. Det hadde sannsynligvis kostet mere enn det smakte... :thumbdown: Jeg lurer på om egentlig vi er litt bortskjemte på prisingene? Mine kilder er noen som faktisk driver en platesjappe selv, så jeg stoler ganske bra på de :) Litt off-topic; ett spill i russland originalt, koster 50norske kroner. Da begynner det å ligne litt :cool:

Tillegg: jepp, jeg holder på å skrive mail til "Høvdingen" som sa dette :green:
Lenke til kommentar

Kneggert... kan koste 1000 kroner for meg, laster ned uansett...

Kopisperre? vi vil ha backup... når dei diller med det, så får dei som fortjent. Skal jo spele av cd'ene i bilen også. Da er det masse vits i og ha ein cd som man har betalt 300 kroner for og ikkje få spele den av?

Ja til mp3 i 320 kbps... og variabel bitrate! (og mp3 speler i bilen)

Lenke til kommentar
Kan du poste mailadressen hans? Jeg skulle gjerne ha kommentert utsagnet hans...  :devil:

Den står først i tråden, men kan gjenta den:

[email protected]

Takk! Lurer virkelig på om han svarer. (tviler egentlig på det) Jeg var høflig så hvis han ikke blir totalt oversvømmet av epost så kanskje kanskje... Hvis jeg er så heldig så skal dere selvfølgelig få høre både mail og tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Altså, musikk som man kjøper på internett (ffiler) bør være tilgjengelig iu flere formater/kvaliteter. jeg vil ha skikkelig mp3 med VBR. Det bør også være mulig å kjøpe musikken i flac (er det ikke det det lossless formatet heter) Og når dvd-audio kommer så bør vi også kunne kjøpe det, slik at vi kan lage våre egne dvd-audio plater. Jeg kommer aldri i livet til å kjøpe noe som jeg ikke kan spille av på det jeg vil. WMA er så mye stress, det er jo enklere å laste ned fra en ellerannen p2p tjeneste......

Lenke til kommentar

Dere snakker om å piratkopiere og laste ned.

Vel og bra at det er trusler mot platebransjen, men det er ikke den verste.

Tenk deg at du går inn på Free Record Shop med 400 kr i lomma. Hva frister mest ?

en CD til 350?

en splitter ny DVD til 250? (kanskje tilogmed filmen som CD'en er filmmusikk til, med flere av musikkvideoene som bonus-spor)

to årsgamle filmer til 150 hver?

et nytt PC-spill?

to årsgamle PC spill?

Det store problemet er ikke at det er for få som betaler for musikk, men at det er for få som gidder å høre på den.

Til dere tre som rekker opp handa på CD: Kos dere med musikken mens dere kan.. før musikk-bransjen begår harakiri i forsøk på å stanse all kopiering og lytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...