Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykopati og handlinger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs som alltid i forhold til hva. I forhold til deg selv, eller i forhold til hvordan du er mot andre mennesker?

Psykopatiske handlinger mot en selv?

Anonymous poster hash: a5337...c00

Hold deg fokusert, svar på spørsmålene mine. Kan man være psykopat uten å gjøre psykopatiske handlinger, i forhold til hva? Hvilken situasjon sikter du til?

Lenke til kommentar

Det spørs som alltid i forhold til hva. I forhold til deg selv, eller i forhold til hvordan du er mot andre mennesker?

Psykopatiske handlinger mot en selv?

Hold deg fokusert, svar på spørsmålene mine. Kan man være psykopat uten å gjøre psykopatiske handlinger, i forhold til hva? Hvilken situasjon sikter du til?

Tenkte generelt, livsførsel...

Lenke til kommentar

Kan man være psykopat uten å gjøre psykopatiske handlinger?

Det kommer an på hvordan du definerer "psykopat".

Siden asosial atferd er et kriterie som må være oppfylt i "diagnosen" (i anførselstegn fordi denne diagnosen ikke lenger brukes profesjonelt), kan du ikke diagnostiseres som en psykopat uten å oppføre deg som en psykopat. En emosjonell personlighetsforstyrrelse og identitetsforvirrelse er ikke tilstrekkelig, uten at dette manifesterer seg i spesifikk og vedvarende asosial atferd.

Med bakgrunn i spørsmålet antar jeg at du selv ikke oppfører deg som en psykopat, men lurer likevel på om du kan være en fordi du ikke opplever å ta del i hva du oppfatter som andre menneskers engasjement og livsglede. Siden du ikke selv oppfører deg som en psykopat, er det mer sannsynlig at humørforstyrrelsen og identitetsforvirrelsen din er en konsekvens av depresjon og isolasjon heller enn psykopati. Eller en rekke andre lidelser.

Og med isolasjon mener jeg ikke at du ikke interagerer med andre mennesker, men at du kun interagerer på et overfladisk nivå, og at du har en sterk mangel på nære venner. Det er en ond sirkel. Dersom man er sosialt utilpass, vil det være vanskeligere å utvikle nære relasjoner, hvilket ytterligere forværrer situasjonen.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Men hva er egentlig "psykopatisk adferd"? Det blir jo relevant. Står mye om kriminalitet og vold. Jeg har aldri vært voldelig eller kriminell. Har aldri hatt noen kjæreste heller, og psykopater kan jo mishandle kone og barn. Jeg er ikke SNILL, men høres drøyt ut med "psykopatisk adferd". Selv om jeg grubler mye på det når jeg føler meg veldig nede.

Lenke til kommentar

Kriminalitet og vold er kun 1-2 ting på en liste på 20 punkter som beskriver en psykopat.

Dette er svart på tusenvis av ganger tidligere og ingen mennesker er like. Personer som syns veldig synd på seg selv, går ikke inn under psykopatisk trekk, tvertimot framstår psykopather som sterke individer - litt ala SE PÅ MEG A.

https://www.arkancide.com/psychopathy.htm

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Men hva er egentlig "psykopatisk adferd"? Det blir jo relevant. Står mye om kriminalitet og vold. Jeg har aldri vært voldelig eller kriminell. Har aldri hatt noen kjæreste heller, og psykopater kan jo mishandle kone og barn. Jeg er ikke SNILL, men høres drøyt ut med "psykopatisk adferd". Selv om jeg grubler mye på det når jeg føler meg veldig nede.

Ikke-kriminell, men likevel asosial atferd er for eksempel å hensynsløst utnytte andre mennesker uten å bry seg om dem. Eller å anse mennesker som svake for å la seg styre av samvittighet, og bruke dette mot dem gjennom manipulasjon.

Om du aldri har latt deg stoppe av din egen samvittighet, men derimot har en tendens til å utnytte andre mennesker, og må jevnlig flytte rundt og skifte ut venner og bekjente fordi de etter kort tid ser gjennom deg, så er det et tegn på at du er en psykopat.

Men i så fall ville du ikke stilt dette spørsmålet.

En psykopat som ikke oppfører seg som en psykopat er ikke en psykopat. Å konseptuelt tenke seg at man "kunne gjort" det ene og det andre, er ikke å gjøre det. Atferd er en del av tilstanden.

Lenke til kommentar

Det med å utnytte, så virker det som noen mener jeg bruker andre, det er ikke noe noen har sagt, men det har vært hinting. Feks "du får gå på boden og se om det er noe du kan bruke". Også det med å "mangle" ting, ingen sier ting direkte og ærlig, bare hinter slik "er det noe du mangler?" om jeg ser meg om i butikken. Tror det er et poeng det med at folk ser gjennom en og man må bytte. Eller i mitt tilfelle så får jeg aldri noen å bytte ut men, de ser kanskje gjennom meg før det kommer til det.

Lenke til kommentar

Kan man være psykopat uten å gjøre psykopatiske handlinger?

Selvfølgelig. Akkurat som man kan være homofil uten å ha sex. Eller alkoholiker uten å drikke alkohol.

Og om man er psykopat og tror man ikke gjør "psykopatiske handlinger" (hva du nå enn legger i det), da er det vel bare to valg:

1. Som psykopat gjenkjenner man ikke sine handlinger som psykopatiske.

2. Man er ikke psykopat.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...