Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Håndverkere blokere veien og min udkørsel

Gjest Slettet-6EjMdS

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-6EjMdS
Hei alle

Den sidste halvanden måned, har min nye genbo drevet med total oppusning av huset. I den forbindelse kommer der mange håndverkere, som blokere veien og adgangen til min parkering ved huset mit. Det er utrolig stressende ikke at kunne få vores biler ut når vi har behov for at forlade eller komme til våre huset. Normalt må der flyttes 1-2 biler for at vi kan komme ut, men til tider er det 4-5 biler som må flyttes, hvilket tager lang tid. I sidste uke da min kone kom hjem fra jobb brukte de 40 min på at få flyttet bilerene så min kone kunne parkere.

Jeg har selvfølgelig snakket med den nye genbo, som siger at han har påpeket dette for håndværkerne og jeg har selvfølgelig også taget dette opp med håndværkerne, som bare siger at dette ikke vil ske igjen. Jeg synes at jeg har været meget large men nå synes jeg efterhånden at min tålmodighed er brukt opp.

Hvilke muligheder/rettigheder har jeg?

Hilsen

Danskeren som ikke kender de norske regler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har dessverre ikkje så mykje du kan slå i bordet med, anna enn at du kan kreve at din nabo legg til rette for at du i minst mulig grad får ulemper ved arbeidet.

Det mest aktuelle å vise til i denne sammenhengen er grannelova:

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Som du ser på ordlyden så er det ikkje nok at det som naboen gjer er til ulempe for deg, det må også være til urimeleg ulempe.

For mindre håndtverksarbeid så må du som nabo tole at det er meir aktivitet på eigendommen enn normalt, då dette er nødvendig for å få utført arbeidet så raskt og effektivt som mulig.

Sidan dette tilfellet gjeld totalrehabilitering så kan det være at du har ein sak, då det kan være urimelig at din nabo har gått i gang med eit slikt arbeid utan å legge ein plan for korleis arbeidet kan utførast utan å plage naboane.

Her vil det med andre ord være stor forskjell på om parkeringsproblematikken varer i to veker eller i to år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter svaret til Dubious - er det de samme folkene som sperrer deg inne/blokkerer deg fra å kunne parkere på din eiendom så er det bare å feilparkere din bil slik at de selv må vente en stund etter at de er ferdig på jobb. Er bare å si at du klarer ikke å finne nøkkelen og bruke litt ekstra lang tid.

Tror at de lærer å være litt mindre egoistisk neste gang de skal parkere.

Lenke til kommentar

Som håndverker selv så er det veldig slitsomt med jobber der kunde eller prosjekterende ikke har lagt til rette for logistikk. De fleste av oss gjør så godt vi kan for å ikke plage andre men av og til får man pes uansett hvem man prøver å blidgjøre.

Ta kontakt med grunneier og be ham ordne tilstrekkelig lagringsplass og parkering for størrelsen jobb. På en byggeplass er det vanlig at vi lar nøklene stå i bilene slik at de som trenger det kan flytte bilen (evt hvem som helst på bakken kan hjelpe med å flytte) eller dersom det er for mye fremmedfolk som ferdes er det vanlig å ha telefonnummeret til sjåføren i dashbordet. Dersom dette ikke er vanlig her du bor så kan du be de som jobber der spre ordet slik at alle kan begynne med det. Evt sett opp et provisorisk skilt hvor du ber om det.

Å sperre folk inne etter arbeidstid kan være en veldig god idé da mange er svært ivrige etter å komme deg hjem/nå barnehager osv men da bør du også følge med; de færreste håndverkere kjører sine egne biler og er derfor ikke spesielt redde for en ripe her eller en bulk der om de tror de klarer å presse deg forbi. Jeg har vært på mange byggeplasser hvor biler blir ripet og bulket eller malt uten at noen står opp som ansvarlig.

Ikke alle håndverkere er innforstått med at man representerer bedriften når man er i uniform og firmabil. Skriv omtale på google - beskriv arbeidssted, dato og hendelse dersom noe ubehagelig skjer. Da vet du iallefall at det mest sannsynlig blir månelyst på et tidspunkt for den ansatte :)

• Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...