Dubious Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Dette er noe jeg ikke skjønner bæret av, for hvorfor skal en betale årlig avgift for privat septik? Gir ikke mening i det hele tatt Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Fordi den må tømmes? (..regner med du med årsavgift mener kommunale avgifter. Kommunen tar seg litt betalt for å sørge for tømming, i alle fall her jeg bor.) Endret 22. februar 2018 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Fant egentlig svaret selv "Slamavskillere for eneboliger skal etter loven tømmes annethvert år, mens for fritidsboliger skal de tømmes hvert fjerde år eller oftere hvis behov." Betyr at jeg beholder min nårværende adresse og kjøper en hytte og bor i den hele året, så får en lage utedass for #2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Hvor ofte bør min septiktank tømmes? For en gjennomsnittlig familie på fire anbefaler vi din septiktank bli betjent hver 3 – 4 år, og minst hvert tredje år for en større familie. Frekvensen er også avhengig av hva som går inn i systemet, hvor mange som bruker det, kapasiteten på tankene, og hvorvidt du resirkulere gråvann. Da skjønner jeg helle ikke hvorfor det er lovpålagt å tømme annethvert år Som enslig så burde det da være nok å tømme tanken hvert 6. år eller sjeldnere Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Kommunen følger ikke med på og justerer sine avgifter fortløpende etter antall mennesker for hver husstand. Eller hvor mye hver person driter for den saks skyld. At produsenten av din bestemte septiktank anbefaler at den skal tømmes hvert 3-4. år betyr ikke at andre husstander har samme kapasitet i sin tank. Du og alle andre er tjent med at det gjøres i faste intervaller slik at kostnadene per tømming reduseres. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Fordi den må tømmes? (..regner med du med årsavgift mener kommunale avgifter. Kommunen tar seg litt betalt for å sørge for tømming, i alle fall her jeg bor.) Lenge siden jeg sanerte septiktank hos meg, men da jeg hadde dette, måtte jeg selv passe på å få den tømt, og betale dette selv. Min tank måtte tømmes ca 1 gang pr år (4 personer). Gråvannet gikk inn i kommunalt nett, så jeg måtte betale avløpsavgift som om jeg ikke hadde hatt septiktank. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Litt avhengig av kommunens avgifter da, men likevel: Jeg betaler fast avgift til kommunen for bl.a. søppelhenting/renovasjon, rent vann i springen og avløp, både gråvann og sortvann. Hvis jeg skulle skilt ut avgiften for sortvann/septik, ville dette sannsynligvis vært en ganske liten del av de totale kommunale avgiftene. Hvor stor andel av avgiftene går til tømming, 500 kr i året? Om det så er slik at de tømmer septiktanken annenhvert år, så gjør de det gjerne med alle husstandene i nabolaget. Utgiften til septikbil blir derfor liten pr. husstand. Du kan jo gjerne prøve å bestille en stor septikbil selv, og se hva det koster? Det kan fort koste et par tusen kroner, avhengig av volum på tank. Ville du betalt kommunen 500 kr i året for felles tømming av septiktanker, eller heller betale 2000 kr for privat tømming ved behov? De kommunale utgiftene er i hovedsak et spleiselag blant innbyggerne, som fordeles ut fra boligtype og areal. Om du bor alene i en stor svilla er det derfor urelevant hvor mange personer som bor i husstanden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Vil heller betale 4k ved tømming enn 2k i året og bilene har som regel bare plass til en tank per bil Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 En vanlig septiktank er vel som oftest 5-6 kubikkmeter. Et raskt googlesøk viser meg at de fleste tar opp mot 300kr/m3 + 500 i oppmøte, og kan ta med seg fra 10 til 20 kubikk slam. Det er jo ikke ekstremt dyrt akkurat. Hvis du har en 6m3 tank, og betaler 500 i avgift til kommunen i året, så koster det det samme som en privat løsning, og du får rimeligere nødhjelp og ekstratømminger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Ser at de fleste kommunene, som jeg har vært borti, tar 2k+ i året, som betyr at det blir nærmere 5k for å tømme tanken hvert 2. år Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Septiktanken tar vel bare sortvann?Gråvann er vel i de fleste tilfeller fortsatt tilkoblet kommunens avløpsnettverk? I så tilfelle betyr det at av de 2000 kronene som årlig går til avløp er det bare en mindre del som går direkte til tømming av septik? Men da avgiftene varierer så mye fra kommune til kommune, at det blir bare spekulasjoner med mindre du kan legge frem detaljerte priser for de kommunale avgiftene og hva som er inkludert i avgiften for avløp... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg har ikke septik selv, men jeg ser på boliger og mange av boligene jeg ser på har septik Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Septiktanken tar vel bare sortvann? Gråvann er vel i de fleste tilfeller fortsatt tilkoblet kommunens avløpsnettverk? Nja og nei. I de fleste tilfeller hvor det er septiktank (mer korrekt betegnet slamavskiller), så går gråvannet (altså det som ikke blir igjen som slam i avskilleren) til infiltrasjon i terrenget på egen tomt på ett eller annet vis. (grøft, steinkiste e.l.) Zanta sitt tilfelle er et eksempel på det motsatte, men der antar jeg at det ble bygd ut kommunalt avløpsrør etter huset hans var bygd, og tilkoblingen til det ble gjort på det som da var enkleste måte, i stedet for å fjerne hele tanken. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Et annet poeng for å betale kommunal avgift er at det fortsatt må renses. Septikbilen må tømme tanken et sted, gjerne et renseanlegg. Dette drives av kommunen(e) og det koster penger å rense/prosessere slammet, samt avhende dette. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Noen som har septik? Lurer på om det faktisk er billigere å ha septik da jeg ser at det er omtrent samme pris for septik som å være tilkoblet det kommunale nettet, bare at med det kommunale så må du betale for forbruk, som jeg har estimert til 2300kr, noe jeg regner med at en ikke skal betale med septik (i året, septik tømmes hvert 2. år) Visste at det var dyrt å ha bolig, men... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Prisen for å ha septiktank og prisen for å væretilkobla det kommunale nettet vil variere mykje frå kommune til kommune. Også med septiktank så betalar du for forbruk, då den vanligaste prismodellen er ein pris for oppmøte med septikbil pluss ein pris per kubikkmeter med septik som blir fjerna. Dersom du ikkje får lov til å sleppe gråvatnet ut i grunnen, så må du enten ta gråvatnet nedi septiktanken, noke som dramatisk aukar volumet du må betale for å fjerne, eller så må du koble gråvatnet på det kommunale nettet og betale den kommunale avgifta. Kva som lønner seg må du nesten berre rekne på. Det største usikkerheitsmomentet med tanke på pris er at prisen på septiktømming i større grad kan endre seg alt etter tilbud og etterspørsel i markedet. Bur du i ei kommune der det er mange hytter og boligar som har septiktank så vil det nok være såpass stor konkurranse mellom selskapa at dei held prisen nede. Bur du i ei kommune der det nesten ikkje er septiktankar i det heile tatt så kan du risikere at du ikkje finner lokale aktørar og derfor må betale i dyre dommar for å få ein septikbil til å kjøyre ens ærend til din tomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå