geir__hk Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 God kveld. Ønsker å få en diskusjon rundt emnet, og hva vi må være bevisst på rundt eventuelt kjøp av laptop med mulighet for senere installering av Linux. Saken er: en bekjent av meg har nylig anskaffet seg en billig laptop med ferdiginstallert Windows og har henvendt seg til meg pga han ikke får til å boote opp med Linux. problemstillinga er visstnok at det ikke er mulig å deaktivere secure boot på nevnte maskin. Hvis det er sånn at man anskaffer seg en ny datamaskin - og det i viser seg at denne er "rigget" for å umuliggjøre senere utskifting av OS, kan man stille krav om innbytte overfor butikken? Finnes det noen saker på dette? Hva er det mest sannsynlige utfallet om man skulle henvende seg til butikken med ønske om retur av varen fordi den er låst til Windows? La oss for eksempelets skyld si at det ikke eksisterer noen merkelapp eller nevnt i annonse noe sted som bemerker at maskinvaren er låst til det aktuelle OS'et. Hva med miljøorganisasjonene? Er det kommet noen uttalelser derfra? Tenker at billigmaskiner som er låst til et OS vil være mer gjenstand for kast-og-bruk enn maskiner som er fritt frem å installere hva det skulle være. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Det går kaldt nedover ryggen på meg. Her er et tips: Try setting a supervisor password in BIOS and then reboot and enter the Uefi Bios again and try disabling secure boot. https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Why-can-t-I-turn-off-Secure-Boot/td-p/6047595 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Bare for å ha nevnt det: i 2018 går det helt fint å installere Linux selv om secure boot er på. Du må bare velge en Linux distribusjon som har støtte for det. Installerte nylig Fedora 27 side om side med Windows 10 på en ny bærbar, med secure boot påslått. Funker fjell. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Hvilke distroer støtter det? Hvorfor ikke alle? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Liten oppdatering: Det er oppretta retursak på maskinen det var snakk om. Mener det må ha vært Ubuntu han prøvde å installere - spurte ikke om han har prøvd andre distroer. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Hvilke distroer støtter det? Hvorfor ikke alle? Fedora støtter det ihvertfall. Har ikke testet det på noen andre. Det tar sikkert litt tid for alle å få på plass den nødvendige koden, det er derfor at ikke alle støtter det ennå. Endret 23. februar 2018 av tingo Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Det er nok vanskelig å kreve bytte på dette grunnlag. Det måtte være om en har undersøkt dette og butikken har opplyst at det går å installere Linux. Derimot så kan en retunere på angrerett eller noen butikker har også utvidede retur-rett ordninger. Forøvrig så har jeg en mistanke om at mange Chrome-os pcer er låst til Chrome-os. Endret 23. februar 2018 av Svein M Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2018 Ble returnert på vanlig angrerett Skulle vært en lov som pålegger nettbutikker å opplyse om maskiner som er låst med OS. En liten "artig" detalj i denne saken er at Bios var påklistret "beta version" - nå vet jeg faktisk ikke om det var snakk om en fysisk klistrelapp eller om det kom opp på skjermen i bios-innstillingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå