Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra bakre hjul, mulig stein bak bremseskive?


Fryth

Anbefalte innlegg

Disclaimer: Ikke les begrepene som om jeg har peiling på Bil, hehe.

 

Hei, de siste par ukene har det dukket opp en ganske høy lyd fra hjulet når jeg kjører. Det er kun når hjulet går rundt, og lyden er vesentlig høyere. Det høres ut som en slags pipelyd, men når jeg monterte av hjulet og dreiet det gjenstående bakover (som om jeg skulle rygge) hørtes det nesten ut som en slags fjær-lyd.

 

Jeg har etter mye googling funnet ut at det mest sannsynlig er noe som er stuck mellom bremseskiven (?) og beskyttelsen rundt. Vi testet å spraye litt rustfjerner/smøring mellom der og blåse med løvblåser for å enten få det vekk eller spre smøringen best mulig. Da ga lyden seg en uke, men er nå tilbake.

 

Har dere noen ideer til hva det kan være, evt hvordan jeg får vekk steinen? Bare spør etter mer info dersom det trengs, så skal jeg svare så godt jeg kan!

 

Det er snakk om en Honda Jazz fra ca 2009.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri spray rustløser eller noen form for smøring på bremseskiver! Hvis du må bråbremse og ene skiva er full av olje så kan du risikere at bilen drar rett i fjellet/autovernet/grøfta etc. Det du bruker er bremserens og/eller trykkluft.

 

Ellers kan du ta av hjulet og sjekke manuelt. Pirke bak med et langt skrujern eller noe. Noe skrapelyder vil det som regel være når du roterer hjulet eller skiva.

 

Det kan også være hjullager. Det er ofte en pipelyd/hylelyd som varierer hvis du svinger fra side til side mens du kjører.

Lenke til kommentar

Aldri spray rustløser eller noen form for smøring på bremseskiver! Hvis du må bråbremse og ene skiva er full av olje så kan du risikere at bilen drar rett i fjellet/autovernet/grøfta etc. Det du bruker er bremserens og/eller trykkluft.

 

Ellers kan du ta av hjulet og sjekke manuelt. Pirke bak med et langt skrujern eller noe. Noe skrapelyder vil det som regel være når du roterer hjulet eller skiva.

 

Det kan også være hjullager. Det er ofte en pipelyd/hylelyd som varierer hvis du svinger fra side til side mens du kjører.

Vi passet på å ikke få noe foran på skiva, men det er kanskje ikke bra bak heller? Bremsetestet mye i etterkant og har ikke merket noen form for skeiv bremsing, så håper det ordnet seg selv om det vi gjorde ikke var så lurt..

 

Det forsvinner til en viss grad når jeg svinger til høyre, det er venstre hjul, så da er det kanskje ikke like mye belastning på den siden?

 

Kan jeg få av den beskyttelsen på noe vis, eller er det styrete? Hva gjør jeg hvis det er kulelager? Oppsøker verksted? Er dette dyre ting?

Lenke til kommentar

Hvor stor jobb det er varierer fra bil til bil. På min BMW er det veldig enkelt. Dekselet kan skrues av uten å ta av noe annet enn hjulet, og hjullageret kan dras relativt enkelt ut med riktig verktøy.

 

På de værste bilene må man demontere omtrent halve bilen bare for å få av det dekselet, og på noen så henger hjullager sammen med skive og gudene hvite hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...