Gå til innhold

Forskjell på sub og bilsub?


Anbefalte innlegg

 

Først, ta en titt på hifisentralen og diyaudio og se hva andre har gjort. Dette er to gode forum som man kan lese i evigheter.

 

En sub trenger ikke være spesielt kompliserte greier. En haug mdf/kryssfiner, et element, en forsterker (ala hypex) og noen småsaker. Har man tilgang på en god bordsag, sirkelsag med skinne o.l. burde det ikke være spesielt vanskelig å finne seg et ferdig prosjekt som man kan bygge.

 

Jeg hadde funnet meg et prosjekt på en av disse sidene og bygd den. For innkjøp er dynabel.no et greit utgangspunkt.

 

På et typisk gutterom vil en 10-12" sub, i en 40-60 liter kasse, være (mer enn) nok. Rommet vil spile lag med og gi minst 3-6db roomgain så det er nok lydvolum.

Og jeg spør igjen, hvorfor mener du at dette vil spille bedre? Hva gjør glade elementer bedre enn f.eks xtz, Focal eller Arendals?

 

Og det er ikke enkelt å få en sub til å spille bra i stua med masse refleksjoner og frekvensspikes fra vegger. Det er faktisk noe av det vanskeligste å få til bra.

 

Som sagt så sier jeg ikke at det ikke kan spille bra, men at det er bedre er det jeg ikke er enig i. Og når det er en innesub er det greit at kassa ikke ser ut som noe man har funnet på dynga heller.

Tror ikke gladen er det eneste element som er bra men jeg prøver å si at et bil bass element som regel har bedre lyd å klarer dyp bass bedre en foreksempel vifa å seas å et pa element.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du lage deg en bra subb til bruk inne så er bil subb høyttalere mye bedre en inne element fra foreksempel seas eller vifa. Gladen RS10 eller RS12 fra dynabel.no er bra høyttalere. Til inne bruk. Inne har du ikke en bil kuppe så kassa må veære støre en den er i en bil!

Jeg lurer på hvorfor du kun sammenligner mer merker som SEAS eller Vifa. Det finnes andre merker som er bedre egnet til subber som spiller dypt. Se på f. eks SVS, XTZ, Arendal Audio eller Klipsch R-11xSW. 

 

For di et bra bil bass ellement er mye bedre til subb bruk en det et hifi ellementer som seas å vifa er.

I gamledager var foreksempel seas å vifa 10" 12" mye dorligere en pioneer bil subb element var.

Hva legger du i dårligere? Jeg syns det blir litt for enkelt å bare kaste ut en slik påstand uten å definere hva som ligger i uttrykket. For eksempel, spilte Pioneer-subben høyere og det er gitt som er kriterium for bedre? Eller spiller den med en jevnere frekvensrespons? Spiller dypere (lavere i frekvens)? Mindre oppbrytning? Mindre egenstøy fra magnet og motor? 

 

Skal du lage deg en bra subb kasse bør du gå får et bil bass element som foreksempel gladen rs10 rs12.

Eller man kan kjøpe Dayton, Acoustic Elegance, Beyma. Budsjett har mye å si for hva en kan forvente lydmessig. Ellers så kan man kjøpe merker som ofte er anbefalt. F. eks SVS, XTZ, Arendal Audio etc.

 

Foreksempel 10" i en 40 - 50 liter kasse.

Eller det fabrikk har opgitt som optimal kasse.

Hvis man ser på bilsubber og følger optimalt kassevolum som anbefalt av produsenten, så ender man ofte med en subb som vil rulle av for tidlig til innebruk fordi produsentene beregner room-gain i regnestykket. En bil har langt mer room-gain enn et innendørs rom.

 

Skal du kjøpe en ferdig bass kasse så kjøp en bra kasse til inne bruk. Å ikke gå for alle di billig merkenne.

Det vil jeg påstå gjelder alt når det kommer til lyd.

 

Det er ikke noe som heter beregna til bil eller ikke. Et bil bass element er bare optimaliser for mindre kasser å for dyp bass. Et bil bass element er bedre for frekvenser under 100hz en hva et vanlig hifi element er fra foreksempel vifa å seas. Her er det kunn snakk om å tilpasse kassa til elementet! Inne trenger du støre kasse en i en bil der du kan sleppe unna med mindre kasser på dagens bass elementer.

 

Minn venn har bygd hjemmelagd PA anlegg å brukt mange bil bass høyttalere med bra resultat. Jeg har 2 stk Gladen RS10 som selges som bil bass men fungerer veldig bra til inne bruk. Du må bare bruke ting riktig. Jeg med billigere høyttaler kan få bedre lyd en det en anen får til med et bedre høyttaler element!

Jo, det er forskjell på bilsubber og tradisjonelle hifi-subber. Det ene er at coilen (og T/S-verdiene) er forskjellige slik at f. eks en bilsub er beregnet på å spille i et mindre volum, ha lavere følsomhet men til gjengjeld tåler mer effekt. Som jeg skriver i en annen del av innlegget, så betyr ikke dette at en bilsubb ikke kan brukes inne, men det krever kassestørrelsen og avrullingsfrekvensen må beregnes (som oftest krever det en større kasse).

 

Dynabel er mye mere en kunn en grei begynelse. Di seller bilstereo til norgesmestere å til folk som vinner DB konkuranser! Dynabel er en gammel bedrift med mye kunskap.

Ja, Dynabel har god peiling på høyttalere til både innebruk og bilbruk. Det er vi helt enige om.

 

Bilstereo subb ellementer i riktig kasse fungerer veldig bra til inne bru som alt annet. Jeg ville aldri ha valgt et hifi element fra vifa å seas fremfor gladen RSX10 eller 12 eller lignende! Å det står jeg fast ved helt til jeg dør!

Vi er enige om første del av avsnittet. Bilsubb kan låte veldig bra innendørs, gitt at man har beregnet kassestørrelse og avrullingsfrekvens.

 

Direkte svar på det du lurer på. PA. Bass element har ikke den samme slaglende som en bill bass har å klarer ikke dypbass like bra som det et bilBass element klarer. PA element er som det heter på fagspråket lettdreven høyttaler å trenger ganske stor kasse. Du klarer deg med 10" eller 12" bilbass i relatift liten kasse men du må ofte opp i 15" pa bass i store kasser.

 

Jeg anbefaler ikke et PA element. Her er et bra bilbass element mye bedre!

Her er vi uenige igjen. PA-basser har ikke samme slaglengde - det er korrekt, men de tar det igjen på membranareal, følsomhet og evnen til å flytte membranen raskere på grunn av lavere egenvekt. Forskjellen er at PA-elementer ofte oppleves som mer direkte og kontante, nens bilsubber kan oppleves som mer brumlete/grøtete. Folk har forskjellige preferanser på hva man liker av de to nevnte utfallene.

 

PA-elementer og bil-subber følger forskjellige designprinsipper. Det finnes tre aspekter innenfor høyttalerbygging; 1) (høy) følsomhet, kassevolum og frekvensrespons. Man kan kun velge to av disse.

 

For en PA-sub, så velger man (høy) følsomhet og frekvensrespons som gjør at kassen blir ganske stor.

 

For bil-subber, så velger man frekvensrespons og (lite) kassevolum som gjør at de ofte får lav følsomhet.

 

Dette betyr at hva man har av tilgjengelig plass og personlig preferanse spiller inn på hva man velger.

Lenke til kommentar

Når jeg sier at bioner å andre bra bilbass høyttaler er bedre en vanlige inne hifi elementer mener jeg at bil bass elementer har bedre bass lyd å har bedre dypbass egenskaper å tåler mere watt. Skru ut et bass element fra en bra kino bass kasse så ser du ofte at konstruksjonen på elementet ligner mere på bil bass element en et vanlig hifi element som du finner i en 3 veis større høyttaler. Her må man se på egenskaper til elementet å ikke kun om det blir solgt som inne hifi element eller bil eller pa element.

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening det du skriver om watt og konstrusjon av elementet. At et element tåler mye watt er en direkte årsak av stor magnet. Hvis du ser på et PA-element, så har de stor magnet fordi de har høy effekttålighet, ikke fordi de prøver å etterligne en bilsubb. 

 

Kinobasskasser er, som du vet, PA-elementer. 

 

"Bedre bass lyd" - hva betyr det? 

 

"bedre dypbass egenskaper" - Det er et resultat hva hvordan T/S parameterne er satt opp som igjen er et resultat av hva formålet med elementet er. Skal man spille høyt og ikke har noen åpenbar plassbegrensning, så velger man større kasser for å øke følsomheten. I en bil, så er derimot plass en utfordring og man konstruerer dermed en bilsubb for liten kasse og grei frekvensrespons. 

 

"tåler mere watt" - Det er ikke alltid tilfelle (som vist under).

 

For eksempel, så kan vi se på T/S paramterene til Gladen RS-X 10 som du refererte til tidligere i tråden opp mot f. eks JBL 2226 som er en 15" PA-sub (JBL produserer elementer til PA). Begge lagt til som bilder. 

 

RS-X 10 tåler 300 watt kontinuerlig, mens JBL'en tåler 600 watt kontinuerling. Ergo, JBL tåler mer watt (i dette tilfellet). Koble dette opp mot følsomheten av elementene og vi ser at JBL'en kan spiller høyere. Men høyt er ikke nødvendigvis bedre. 

 

Frekvensrespons - RS-X har en fs på 35,57, mens JBL har fs på 40. Det betyr at RS-X har en lavere egenresonans i friluft. Hva dette betyr i praksis er at frekvensen begynner å rulle av naturlig etter (lavere) enn den oppgitt fs-verdien som igjen betyr at subben spiller mer høyere følsomhet lavere i frekvens (i favør for RS-X mot JBL i dette tilfellet). 

 

Jeg forsøker ikke å henge deg ut(!), men svarene dine er litt kryptiske og jeg ønsker bare å forstå hva du egentlig mener med hva du skriver. 

post-100437-0-40388000-1526475709_thumb.png

Lenke til kommentar

Hjemme har jeg 2 stk Gladen RS10.

Watt kan du bare hive i do!! Ta foreksempel Eminence Kilomax 18 som skal tåle 1250watt rms. Etter testing av minn venn så tåler den ikke mere en

ca. 300-400watt!

 

Jeg snakker om erfaringer etter mye testing å bruk av forskelige høyttalere. Jeg har hørt forskjelen mellom flere pa å bil subb kasser direkte opp mot hverandre fra en som har en av norges største hjemelagde privat eide pa anlegg så jeg hvet hva forskjelene er! Bil bass kassene var på ca. 50 litet.

 

En hjemme kino bass kasse bruker som regel ikke et PA element!

 

Noen av dere har så lite greie på dette at det er nesten ummulig å forklare dere ting. Dere protesterer jo også på alt jeg skriver! Så da har dere jo svare på alt så da kjønner jeg ikke hvorfår dere diskuterer dette?

 

Min erfaring med forumer tidligere at det er en haug med folk som det er vanskelig å snakke med. Det stemmer også her på dette forumet.

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at du har erfaring med å høre på ting, men det er måten du fremlegger det på som gjør det litt uklart.

 

Samtidig er lyd subjektivt og man har forskjellige preferanser, så jeg skal ikke si at utstyret du har hjemme dårlig eller bra. Det er utstyret som du liker og det må vi andre naturligvis respektere. 

 

Jeg vet ikke om jeg tilhører gruppen som har lite greie på temaet, men er ikke meningen med et forum å dele kunnskap? Fra min side prøver jeg på en saklig måte å føre en diskusjon og få svar på det jeg lurer på. 

Lenke til kommentar

Hei

Skal bygge passiv sub å ha på gutterommet og lurer på kva er forskjellen på bilsub og pa sub?

Forskjellen er helt konkret hva slags parametere et høyttalerelement er laget med. Dette følger av Thiele/small parametere som du f. eks kan lese mer om her: http://audiojudgement.com/thiele-small-parameters-explained/ 

 

For design av høyttalere er at du kan ha to av tre egenskaper: 

1) frekvensrespons (muligheten til å spille dypt),

2) følsomhet (høy følsomhet gjør at du kan bruke en mindre forsterker og allikevel spille høyt). 

3) kassestørrelse (spesifikt volum på kassen). 

 

Det vil si, hvis du ønsker en sub som har høy følsomhet og som spiller dypt, så må du ha en stor kasse. Hvis du derimot ønsker en liten sub som spiller dypt, så må du ofre følsomheten. 

 

Forskjellen på en bilsub og en PA-sub er følgende:

bilsub: laget for små kasser og lav følsomhet. 

PA-sub: laget for å ha høy følsomhet og har ofte store kasser. 

 

Begge typer subber kan brukes til andre formål enn hva de opprinnelig er laget for. En bilsubb kan brukes inne, men det krever at man gjør utregninger på kassevolum. PA-sub kan brukes i mindre kasser, men krever at man ofrer følsomheten. 

 

Et annet aspekt er at membranen kan være litt forskjellig. På PA-elementer så er den ofte lett, men stiv som gjør at den starter og stopper beveglser raskt som gjør at den har en "tørr"/kontant bass. Bil-elementer har ofte en tyngre membran som gjør at den oppleves som "våt", altså at den er treigere på å starte og stoppe. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi folk har forskjellige meniner på hva man liker. 

Lenke til kommentar

Ser man på diy for hifi, hold kino unna iom at rumblebass kan være ønsket der, men ikke i hifi, så virker det på meg at de som tar det helt ut bruker varianter med PA element med liten xmax og stort areal (15" eller større) på membranen. For å få høyere effektivitet bruker noen flere av disse elementene. Eventuelt diverse hornløsninger. 

 

Areal oppveier for xmax og en 15-18" som knapt beveger seg (lav xmax) kan ha omtrent samme evne til å flytte luft som en 10-12" som jobber hardt. Fordelene blir mindre behov for watt (høyere effektivitet) og mindre mulighet for forvrengning. 

 

Varianter fra Beyma, Emminence ser ut til å være populære.

 

Bilelement har en fordel når subwoofer skal være liten (volum) og kunne spille høyt. Fordelen her er at watt er et billig kompromiss j.f. waf og størrelse på boksen.

Lenke til kommentar

Av erfaring så skal man ikke blint se på oppgitt spedifikasjoner. Du han ha utrolug bra måle data men det trenger ikke å låte bra. Jeg se litt på det mekaniske på en høyttaler som slaglende. Stivhet også videre. I mitt kino anleg bruker jeg Gladen RS15 15tommer å det spiller utrolig bra. Tror ikke jeg vil bytte det ut med noe pa element

Lenke til kommentar

 

Hei

Skal bygge passiv sub å ha på gutterommet og lurer på kva er forskjellen på bilsub og pa sub?

Direkte svar på det du lurer på. PA. Bass element har ikke den samme slaglende som en bill bass har å klarer ikke dypbass like bra som det et bilBass element klarer. PA element er som det heter på fagspråket lettdreven høyttaler å trenger ganske stor kasse. Du klarer deg med 10" eller 12" bilbass i relatift liten kasse men du må ofte opp i 15" pa bass i store kasser.

 

Jeg anbefaler ikke et PA element. Her er et bra bilbass element mye bedre!

 

For en røre.

 

PA høyttaler ER ikke en bil eller hjemmehøyttaler

Bil høyttaler ER ikke en hjemme eller PA høyttaler

Hjemme høyttaler ER ikke en bil eller PA høyttaler.

 

Lykke til med å fylle Spektrum med noen bilhøyttalere, laget for å lage lyd i noe som er mye mindre en dassene på Flytoget.

 

Dette er tre forskjellige elementer laget for spesifikt brukt, man kjøper heller ikke en Ferrari hvis formålet er å frakte møbler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hei

Skal bygge passiv sub å ha på gutterommet og lurer på kva er forskjellen på bilsub og pa sub?

Direkte svar på det du lurer på. PA. Bass element har ikke den samme slaglende som en bill bass har å klarer ikke dypbass like bra som det et bilBass element klarer. PA element er som det heter på fagspråket lettdreven høyttaler å trenger ganske stor kasse. Du klarer deg med 10" eller 12" bilbass i relatift liten kasse men du må ofte opp i 15" pa bass i store kasser.

 

Jeg anbefaler ikke et PA element. Her er et bra bilbass element mye bedre!

For en røre.

 

PA høyttaler ER ikke en bil eller hjemmehøyttaler

Bil høyttaler ER ikke en hjemme eller PA høyttaler

Hjemme høyttaler ER ikke en bil eller PA høyttaler.

 

Lykke til med å fylle Spektrum med noen bilhøyttalere, laget for å lage lyd i noe som er mye mindre en dassene på Flytoget.

 

Dette er tre forskjellige elementer laget for spesifikt brukt, man kjøper heller ikke en Ferrari hvis formålet er å frakte møbler.

Som jeg har sakt tidligere så er et ellement et element. Man må bare lage riktig kasse. Et bil bass element fungerer like fin inne som i bil. Her må man se på egenskaper til elementet å ikke om det blir solgt som bil bass eller ikke.

 

Det blir som å si at utelys ikke kan brukes inne eller at høyttaler set med mellomtone diskant til bil ikke kan brukes inne eller at et bilbatteri ikke kan brukes andre steder en i bil eller bil lyspære ikke kan bruker andre steder en i bil.

 

 

 

Skal du ha et subb bass element er bil bass element et veldig bra valg til dette bruket. Tror ikke vi skal henge vors opp i hva slags element det er om det er et pa. hifi eller bil Høytraler ellement.

 

Her er en bass kasse med bil element til innebruk jeg har lagd.

post-483643-889333_thumb.jpg

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

Du er vel den eneste i verden som ikke skjønner dette tydeligvis.

Jeg har jobbet i musikkbransjen, jeg har hifianlegg til 100 laken her, jeg har laget og produsert over 50 låter, jeg har vært DJ, kjørt lyd for div band inkl Reset, så jeg klarer fint å skille elementene og bruken fra hverandre.

Men at det finnes folk som ikke klarer å høre forskjell på en skitbox som ligger å lurker bak i en Volvo 240, og en PA sub, overrasker meg egentlig ikke...

De har iallefall horete logoer på bil elementene om ikke annet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en røre.

PA høyttaler ER ikke en bil eller hjemmehøyttaler

Bil høyttaler ER ikke en hjemme eller PA høyttaler

Hjemme høyttaler ER ikke en bil eller PA høyttaler.

 

Lykke til med å fylle Spektrum med noen bilhøyttalere, laget for å lage lyd i noe som er mye mindre en dassene på Flytoget.

 

Dette er tre forskjellige elementer laget for spesifikt brukt, man kjøper heller ikke en Ferrari hvis formålet er å frakte møbler.

 

 

 

 

Helt enig, for en røre. Uansett hvor uenig vi som har diskutert her har vært har vi alle fått med oss at vi snakker om _høytalerelement_ brukt i en diy subwoofer løsning. Du burde kanskje lest litt mer nøye?

 

Videre et bilelement kan brukes innendørs, et hifi element kan til nød brukes i en bil, og et pa element kan brukes innendørs. PA i bil blir kanskje litt vanskelig. 

 

Siden du er så kategorisk, så oppfordrer jeg deg til å sjekke ut hva open baffle høytalere, hva slot loaded open baffle er, div. basshorn osv. Fellesnevner er at mange bruker store PA element for å oppnå et gitt sett med egenskaper i et kompromiss i sin høyttaler design.

Lenke til kommentar

dB er også noe man burde lese seg opp og størrelse på rommet.

Det er ikke akkurat et stort problem å fylle en bil med 120dB med lyd, ta så det anlegget ut av bilen og plasser det på scena på den lokale puben, og det låter som en flau fjert.

Hifi høyttalere hvor lydkvalitet er hovedpoenget er sjeldent elementer som tåler mye juling, de er laget for kvalitet, ikke kvantitet.

Var på Cerwin Vega demo i Kragerø for mange år siden på et diskotek, og med meg hadde jeg for moroskyld The The - Mind Bomb, hvor reklamen i Norge faktisk var for deg som er lei Yello pga lydkvaliteten. Jeg testet en låt som i hovedsak har vokal, bass og en trompet. Dette ble testet på største CW kassa for hjemmebruk, mulig den het 1215 stod vel en 12" i toppen og 15" i bunn av kassa. Testet samme sporet på et par Rega transmission line høyttalere og man kan si det låt forskjellig.

I CW kassene hørtes det ut som Matt Johnson hadde fått astma, mens i Rega høyttalerene hørtes det ut som han satt på fanget og sang.

Lenke til kommentar

 

Det kan jo hende at prodsusentene av hjemme-hifi og PA-anlegg har tatt fei i alle år?

Særlig Yamaha, som lager høyttalere innen alle tre segmentene - blupp

Jeg har 2 stk. Kino bass kasser med forsterker som er fabrik lagd av en fabrikk. Elementene som sitter i di ligner veldig på et bil bass element i konstruksjonen. Her er det mange likheter til bil bass elementer!

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

Du er vel den eneste i verden som ikke skjønner dette tydeligvis.

 

Jeg har jobbet i musikkbransjen, jeg har hifianlegg til 100 laken her, jeg har laget og produsert over 50 låter, jeg har vært DJ, kjørt lyd for div band inkl Reset, så jeg klarer fint å skille elementene og bruken fra hverandre.

 

Men at det finnes folk som ikke klarer å høre forskjell på en skitbox som ligger å lurker bak i en Volvo 240, og en PA sub, overrasker meg egentlig ikke...

 

De har iallefall horete logoer på bil elementene om ikke annet...

Det hjelper ikke å dra i butikk å kjøpe et vedig dyrt anlegg eller være DJ. Å spille på fest. Det er ikke før man begynner å byge teste å forske man virkelig får detalje kunskap om va som fungere eller ikke.

 

Den røde kassa på bilde har jeg lagd. Her ser du at jeg ikke er helt borte vekk når det hjeler kunskap.

 

Det begynner å bli en konkuranse hvem vet mest i denbe tråden. Jeg er ikke ute etter å prøve å vise andre at jeg kan ting bedre en andre. Men er det ting jeg vet av erfaring så sier jeg det.

post-483643-900619_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...