Mr.M Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 https://www.tff.no/informasjon/i-2018-vil-eiere-av-uforsikrede-kjoretoy-fa-gebyr/ https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Dokumenter/Budsjettdokumenter/skatter-avgifter-toll/Prop-1-LS-/Del-3-Andre-lovsaker-/15-Gebyr-for-uforsikrede-motorvogner-mv-/ Kr. 150 pr. dag er jo forholdsvis kostbart, og målet er visstnok å få de som er trege til å ordne opp, til enten a) levere inn skilter og/eller b) å få tegnet forsikring på bilen som er registret på dem (hvis den har skilt) I tillegg til dagsgebyret på kr. 150, tilkommer også Trafikkforsikringsavgift (tidl. årsavgift) med kr. 7,85 pr. dag (personbil) 3 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Dette synes jeg er kjempebra. Fant et tall på at det pr. høsten 2017 var 115.000 uforsikrede biler på norske veier, dette minker forhåpentligvis drastisk nå. https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2018/02/farre-uforsikrede-siden-nyttar/ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 De burde gjort som i enkelte andre land samtidig, det er noen land der en bil kan avregistreres uten å levere inn skiltene.. Landet man henter denne modellen fra er ett av de.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 De burde gjort som i enkelte andre land samtidig, det er noen land der en bil kan avregistreres uten å levere inn skiltene.. Landet man henter denne modellen fra er ett av de.. Trodde det var planen med det nye avgiftsystemet, at en kunne sette forsikringen på pause i f.eks vinterhalvåret, uten å levere inn skiltene 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Det som kan være problemet med å sette forsikringen på "pause" over Internett uten å levere inn skiltene, er at det for mange kan være fristende å ta bilen ut på veien en dag uansett, selv om den er uten forsikring. Det er jo ingen som merker det eller som vil reagere og ringe til politiet, som folk gjerne gjør når de ser en bil uten skilt fremme eller bak (utenom SVV eller politiet selv, naturligvis). Vi vet jo det kaoset som kan oppstå om det skjer en kollisjon og skyldig part ikke har forsikring. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 De burde gjort som i enkelte andre land samtidig, det er noen land der en bil kan avregistreres uten å levere inn skiltene.. Landet man henter denne modellen fra er ett av de.. Trodde det var planen med det nye avgiftsystemet, at en kunne sette forsikringen på pause i f.eks vinterhalvåret, uten å levere inn skiltene Fordelen med det nye systemet i forhold til gamle årsavgiften i den bilbruk-settingen du nevner, er vel at man sparer "årsavgiften" (eller som det så dumt heter nå, Trafikkforsikringsavgift) med. kr. 7,85 pr. dag. dvs. leveres skilt f.eks. 15. oktober og hentes ut 15. april (6 mnd.) sparer man 1430 kroner (og i tillegg selve bilforsikringens-premien selvsagt) Så det er "årsavgiften" som har blitt mer fleksibel. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 På tide at man får dødnakkene vekk ifra veien. Helt utrolig at det har tatt 100 år eller mer for dette. 1 Lenke til kommentar
KongWilly Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Dette er kjempe bra syntes jeg. At uansvarlige idioter velger og kjøre på veien uten forsikring er helt bak mål, og hvis de nå velger dette ved daglig bot, så blir det fort ekstremt dyrt for dem i lengden. At de overhode tør i den forstand er for meg er uvirkelig. Skader man noen fysisk, ikke bare bil så sitter du igjen med kanskje milliongjeld oppover ørene, og da er det plutselig for sent og si unnskyld og grine til kjære mor. Enig med han over her, helt utrolig at det har tatt så lang tid.. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Nå er nok de tallene som oppgis ganske langt fra virkeligheten.. Det er svært mange biler der ute uten forsikring som rett og slett bare lagres med skilter på.. Jeg har selv et kjøretøy som gjennom de siste ca ti årene har blitt lagret med skilter uten å være forsikret. Nå må jeg betale forsikring uten at det egentlig er noen som helst grunn til det. Å levere inn skiltene er ikke aktuelt da det vil by på mer krangel enn jeg orker å ta når jeg skal hente de ut igjen.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Synd en ikke kan bruke de samme skiltene på 2 biler, kunne vært en av fordelene med å ha personlige skilt Forsikringen vil da bli vurdert ut ifra den dyreste bilen og bare bilen som har skiltene er forsikret Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Nå må jeg betale forsikring uten at det egentlig er noen som helst grunn til det. Å levere inn skiltene er ikke aktuelt da det vil by på mer krangel enn jeg orker å ta når jeg skal hente de ut igjen.. Må også betale "årsavgift", siden ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgift (kr. 2865 pr. år) er uløselig knyttet sammen. nevnt her (siste avsnitt) http://www.norskveteranvognklubb.no/index.php/36-nyheter/nytt-fra-lmk/158-nytt-fra-lmk-4-2018 Hvis jeg antar du greier få en ansvarsforsikring for kr.1500 blir det altså årlig utgift over 4000 til "ingen nytte" (?) I tillegg havner bilen "inn i systemet" med krav om EU-godkjenning annet hvert år (og krav om avskilting hvis det ikke følges opp) Litt nysgjerrig på hvorfor skiltet i seg sjøl er så viktig at du vurderer dette? Endret 5. mars 2018 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Endret 5. mars 2018 av Mr.M Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Med dagens nye system så er det billigere å ha en veteran som sommerbil enn noe nyere som er mer miljøvennlig og sikker Skulle gjort seg om alle hadde hatt kjørt veteran om sommeren, Norge gått 40 år tilbake i tid over noen uker og forurensningen hadde vært på vinternivå Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 I mitt tilfelle er det redusert årsavgift, det er heller ikke krav om EU-kontroll. Jeg betaler ca 700,- for delkasko inkl. "årsavgift", så det er ikke så verst pris på den. Prinsippet er bare at det er unødig. Kjøretøyet er ikke registrert som personbil, det vil kunne by på utfordringer å opprettholde opprinnelig kjøretøyklasse ved av- og senere påregistrering. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Da skjønner jeg deg. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 https://m.nettavisen.no/na24/mange-tusen-nordmenn-ma-betale-straffegebyr/3423422748.html Intelligens? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Starffegebyret skulle vært høyere, men ukentlig, nå kan de sende ut opptil 5 fakturaer før mottaker får fakturaen og ordne med forsikring Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 https://www.tv2.no/broom/9806181/ fortsatt lite hjerneceller blant folk flest? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Det fremstilles som det gjelder 56.000 biler ute i trafikken, men må være andre forklaringer på stor del av dette antallet tror jeg. Det var jo slik at siste to ukene før 1. mars var det vel rundt 60.000 som ordnet opp. Antageligvis "kremen" av det som er kjørbart og i bruk. Av de nå 56.000 gjenstående, er det kanskje mye mopeder, traktorer, snøscootere, etc. Og uklare eierforhold, byttehandler, gått gjennom isen, skrotet i utlandet, sjukdom, dødsfall, eller hva som helst [fyll inn her] Hvis Trafikkforsikrings-foreningen går helt på autopilot å bare sender ut krav vil det jo bli formidable beløp etter hvert. Da kan man spørre seg om de ikke har plikt til å gjøre nærmere undersøkelser for å finne bakenforliggende grunner til at regningene forblir ubetalt? Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 er nok noen jorde/garasje biler som er involvert her, men antagelig kun en liten andel. det meste er nok fra folk som gir fan i livet sitt, narkonisser og gjeldsryttere. folk som har vært vant til å kjøre uten forsikring i alle år og vil gjerne fortsette med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå