heipameg Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Hei. Jeg er nå i Danmark og skulle kjøpe litt klær. Spurte så om å få tax free, siden Norge ikke er en del av EU som Danmark er. Trodde ikke det skulle være et problem. Men de sier at jeg kan få 13% tax free refusjon, men når jeg er i Norge så må jeg betale 25% i mva til Norge. Da er jo hele poenget med å spare penger på tax free vekk, fordi jeg må betale 25% til Norge? Da taper jeg til og med penger. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Når jeg har vært i London og Stockholm har jeg handlet og fått tax free refusjon uten problemer. Har aldri måttet betale 25% til Norge. Jeg spurte dem hvorfor det var slik, så sa de at Danmark og Norge har en spesiell avtale som sier at man får 13% tax free men må betale 25% til Norge. Hva stemmer? Synes ikke det gir mening. Håper på innspill og erfaring! Finner ikke noe om dette etter et kjapt googlesøk... Edit: De sa at de var kun Norge og Danmark som har denne avtalen. Hadde jeg bodd i USA så hadde jeg fått 13% og trenger ikke å gjøre mer. Endret 21. februar 2018 av heipameg Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Du trenger ikke betale moms intill 6000 kr for utenlandshandel hvis du er lengre en 24 timer 3000 kroner hvis du reiser under 24 timer. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 Du trenger ikke betale moms intill 6000 kr for utenlandshandel hvis du er lengre en 24 timer 3000 kroner hvis du reiser under 24 timer. Så hvis jeg kjøper under 6000 norske kroner så kan jeg få 13% tax free uten å betale 25% moms? Men venninna jeg dro med til London sist kjøpte veske for over 10.000kr og fikk tilbake tax free på flyplassen. Hun trengte ikke å betale noe moms. Hvordan fungerer egentlg systemet? Hadde hun fått en regning hjem senere om å måtte betale moms på det? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Dersom du har med varer fra utlandet for over 6000 kr, skal du gå på rødt når du kommer til norsk tollgrense, og klarere det du har med deg. Dette gjelder uansett om du har betalt moms i utlandet eller ikke, du må betale norsk moms selv om du ikke har fått momsen tilbake der du har handlet. Det er også en spesialregel mellom Norge, Sverige og Danmark, se nederst på https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/tilbakebetaling-utanlandsk-mva/ : Noreg, Sverige, Danmark og Finland har ein avtale om at du alltid skal betale meirverdiavgift til eitt av landa. Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg. Vanligvis får du ikke hele mva-beløpet tilbake, da butikkene enten selv tar et gebyr for behandlingen, eller selskapet de bruker til å håndtere dette tar et gebyr. Dersom din vennine fikk mva tilbake på flyplassen, brukte butikken trolig Global Blue eller en av de andre som leverer disse tjenestene. Hvis det var butikken som ordnet dette selv, må man få nødvendig dokumentasjon ved utreise, og sende dette til butikken, som så tilbakefører det du har tilgode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Pass på hvis du kjøper dyre ting i utlandet og betaler med kort. Bruken rapporteres og du kan få brev i posten der du blir bedt om å gjøre rede for hva du har kjøpt. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 ] Vanligvis får du ikke hele mva-beløpet tilbake, da butikkene enten selv tar et gebyr for behandlingen, eller selskapet de bruker til å håndtere dette tar et gebyr. Dersom din vennine fikk mva tilbake på flyplassen, brukte butikken trolig Global Blue eller en av de andre som leverer disse tjenestene. Hvis det var butikken som ordnet dette selv, må man få nødvendig dokumentasjon ved utreise, og sende dette til butikken, som så tilbakefører det du har tilgode. Ja, det var Global Blue. Hun fikk tilbake tax free som gjennom måten du skrev. Men hun fikk aldri noe dokumentasjon eller krav om å måtte betale 25% i skatt i Norge selv om hun fikk tilbake 13%. Som sagt var dette London og da ikke Danmark. Så blir bare forvirra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ja, det var Global Blue. Hun fikk tilbake tax free som gjennom måten du skrev. Men hun fikk aldri noe dokumentasjon eller krav om å måtte betale 25% i skatt i Norge selv om hun fikk tilbake 13%. Som sagt var dette London og da ikke Danmark. Så blir bare forvirra. Det er ingen grunn til å bli forvirret, det er bare å sette seg inn i reglene. Dersom din venninne gikk på grønt da hun kom til norsk tollgrense, var hun "heldig" som ikke ble stoppet. Hun skulle gått på rødt, og betalt norsk mva på varene, så lenge hennes kostnad på disse var over 6000 kr (forutsatt at utenlandsoppholdet var på mer enn 24 timer, ellers er grensen 3000 kr). Les mer her: https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Skjønner. Takk for svar alle sammen. Men det jeg lurer på er om hvorfor hun ikke får regning på det? Når hun tar tax free så leverer hun jo inn dokumentasjon om navn osv på flyplassen. De kan da lett sjekke om hun har fulgt reglene eller ei? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Skjønner. Takk for svar alle sammen. Men det jeg lurer på er om hvorfor hun ikke får regning på det? Når hun tar tax free så leverer hun jo inn dokumentasjon om navn osv på flyplassen. De kan da lett sjekke om hun har fulgt reglene eller ei? Man får ikke "regning på det", det er den som medbringer varen gjennom tollgrensen som er ansvarlig for at avgifter blir betalt ved innførsel. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Okei. En ting jeg lurer på er at siden Norge og Danmark har denne avtalen at man skal betale mva til et av landene, mao ikke refusjon på tax free. Hvis man har varer over verdigrensa må man betale mva både til Danmark og Norge? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Okei. En ting jeg lurer på er at siden Norge og Danmark har denne avtalen at man skal betale mva til et av landene, mao ikke refusjon på tax free. Hvis man har varer over verdigrensa må man betale mva både til Danmark og Norge? Les post #4 en gang til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå