Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 For å konkludere: mangelen på kortterminaler skyldes verken økonomi eller teknologi. Her er det ønsket om å låse inn kundene som råder. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Laste ned app og vere medlem i ditt og datt, kvifor ikkje kortterminal?Kanskje fordi en kortterminal er flere størrelsesordener dyrere enn en RFID-leser for ladebrikkene? I forhold til total kostnad for installasjonen, er kostnad for kortleser minimal. Hva med vedlikeholdskostnadene? Skal banken ha betalt for kortterminalen? Hvor stor omsetning trenger du per hurtigladestasjon for å forsvare en multistandard betalingsløsning? Fullt batteri er 1/10 av prisen for full tank, i tillegg kommer at mesteparten av ladinga vil foregå hjemme(80%?). Markedet for hurtiglading vil da bli 8% av størrelsen på dagens drivstoffmarked. Da blir det veldig fristende å kvitte seg med den antatt dyreste betalingsløsningen(kortterminal). Det bør heller ikke være fryktelig vanskelig å sørge for at RFID-baserte ladebrikker kan takle lading/fakturering når systemet er offline..(om ikke annet så er verdien på fullt batteri så lav at man leve med risikoen for at noen faktisk klarer å snike til seg en gratis lading når systemet er nede) 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Kan vi da vi da konkludere med at defekte ladestasjoner må ha en nødmodus? Betalingsløsningen bør selvsagt ha nær 100% oppetid. Men ved feil på betalingsløsningen er strømprisen så lav at betalingen egentlig er en formalitet. Det viktigste er at bilen kommer seg videre. Om ladestasjon-selskapet er gjerrige, kan jeg foreslå et kompromiss. Ikke gi elbilen fullt batteri, men gi dem i det minste nok til å kjøre til en annen ladestasjon som virker skikkelig. Er det kameraovervåkning, kan de belaste bileieren i ettertid. Skiltnummeret er fullt synlig. Endret 21. februar 2018 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Svikter kassaapparatet i pølsekøen bør vi få kjøpe maten gratis også. Det er ikke det at ladingen bør være gratis, for å være gratis, men fordi konto ikke kan belastes når SMS ikke fungerer, og man står der og må fylle. Når det ikke erten sjel i nærheten for å notere personalia og se ID , så må det bli slik. 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Hva skal eg gjøre om eg står på en ubemannet drivstoffstasjon og kortterminalen ikke fungerer? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Ring Falck eller Viking, de har en ekstra bensinkanne med seg for slike tilfeller.Eller kjør til en annen bensinstasjon. Det et veldig mange bensinstasjoner, og du trenger ikke å kjøre tanken helt tom før du endelig fyller.Dette er et mye mindre problem for bensinbiler enn for elbiler, siden rekkevidden deres er veldig begrenset og ladetiden er lengre.En elbil kan heller ikke få strøm av bergingsbilen, slik du kan med bensin.Trenger ikke late som om dette er vanskelig, eller trekke paralleller med bensin eller pølser.Det går faktisk an å finne en løsning på dette problemet, som jeg har nevnt tidligere.Ingen sier det nødvendigvis må være gratis. Men det er såpass viktig å få strøm at det må virke umiddelbart. Om deres proprietære betalingsløsning streiker får de ordne betalingen via telegiro eller liknende i ettertid. Eller simpelthen godta litt svinn. Det er bare en femtilapp. Endret 22. februar 2018 av Mannen med ljåen 6 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Bu viser igjen anarkistiske tendenser, hvem skal betale for strømmen i disse tilfellene? Er det ikke nok at man totalt svikter samfunnets fellesskap ved å kjøre elbil? 1 Lenke til kommentar
help.me Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 "Ifølge kommunikasjons[red:ansvarlig] Stian Mathisen har Fortum aldri opplevd problemer med SMS-aktivering tidligere." Kremt... da kan Stian umulig ha jobbet særlig lenge i Fortum... 4 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Påstanden om at pølser bør være gratis ved feil på kortterminalen holder enda mindre vann. Innkjøpsprisen på pølse er langt mindre enn 50 kroner. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 "Ifølge kommunikasjons[red:ansvarlig] Stian Mathisen har Fortum aldri opplevd problemer med SMS-aktivering tidligere." Kremt... da kan Stian umulig ha jobbet særlig lenge i Fortum... Hvis du liker å ljuge når det stormer som verst, da er jobben som kommunikasjonsansvarlig rette jobb. Fy pokker så mye rart jeg har hørt opp gjennom åra. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe... 3 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ladestasjoner bør selvfølgelig få kortterinal. Om disse fancy betalingsløsningene de har innført for å tvinge kundene til å inngå abonnement skulle streike en sjelden gang er det uansett ikke for mye å be om at strømmen blir gratis inntil de har reparert feilen. Strømmen batteriet i en el-bil kan romme er billig for selskapet som eier ladestasjonen, men betyr svært mye for en barnefamilie med lite strøm, på vei til hytta i Sirdal. At de potensiellt skal bli stående fast med tomt batteri i vinterkulda pga. en formalitet er uakseptabelt. Ja, jeg kaller prisen på strømmen i en elbil for en formalitet, alternativet tatt i betraktning. Tesla Modell S P100D har batterikapasitet på 100 kWh. Ifølge Fjordkraft er strømpris i dag: 51,41 øre/kWh Det koster altså ca. en femtilapp å lade opp en toppmodell Tesla fra tomt til fullt. Strøm for en femtilapp kan redde dagen for en bilist. Det er ikke for mye forlangt når et proprietært betalingssystem en sjelden gang svikter. Full bensintank ville til sammenlikning kostet 700 kroner. Sammenlikningen om at bensin bør bli gratis ved feil på kortterminalen er ikke holdbar. Påstanden om at pølser bør være gratis ved feil på kortterminalen holder enda mindre vann. Mange påstander som ikke holder vann.. Tror du kanskje ladestasjonen var gratis også? Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 "Ifølge kommunikasjons[red:ansvarlig] Stian Mathisen har Fortum aldri opplevd problemer med SMS-aktivering tidligere." Kremt... da kan Stian umulig ha jobbet særlig lenge i Fortum... Jeg synes uttalelsen er alvorlig - dette er jeg nær ved å kalle en løgn (bevisst usannhet). Jeg holder det åpent at Stian Mathisen som du sier har vært ansatt i14 dager og ikke sjekket noenting i arkivene - isåfall gjør det ham til en veldig lemfeldig kommunikasjonsansvarlig. Jeg forstår meget godt at Fortum ikke gjør noe med denne SMS-løsningen så lenge dette er den interne oppfatningen. Selv har jeg kjørt eGolf i snart 3 år og forsøkt å hurtiglade med SMS i alle disse årene. Jeg vil gjette på at det har fungert feilfritt i ca 30-40% av tilfellene. De andre tilfellene kan deles i to like store deler: problemer som lot seg løse etter mye om og men, og problemer som ikke lot seg løse overhodet. Dersom Fortum måtte betale hver gang SMS-løsningen ikke fungerte, så tenker jeg de ville fikset dette rimelig raskt eller byttet til en betalingsløsning som virker. 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe... Det skal ikke være gratis for å være bare gratis, men fordi kunden ikke får betalt. Det er slik Fortum og Grønn kontakt gjør det, for å sikre at kunden får ladet. På en bensinstasjon kan du gå inn og gjøre opp, om kortterminalen ikke virker ved pumpa. Har forresten gjort det på en lader, som ble drevet av stasjonen selv, da den ikke funket. Står du ute i ødemarka, og har et prøoblem på en ubemannet ladestasjon, så sier det seg selv hva løsningen er, når ingen kan sjekke personalia. Da blir det gratis lading, framfor å risikere at noen prøver å sende regningen til en annen. 2 Lenke til kommentar
st3ff3n87 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 "Ifølge kommunikasjons[red:ansvarlig] Stian Mathisen har Fortum aldri opplevd problemer med SMS-aktivering tidligere." Kremt... da kan Stian umulig ha jobbet særlig lenge i Fortum... Jeg synes uttalelsen er alvorlig - dette er jeg nær ved å kalle en løgn (bevisst usannhet). Jeg holder det åpent at Stian Mathisen som du sier har vært ansatt i14 dager og ikke sjekket noenting i arkivene - isåfall gjør det ham til en veldig lemfeldig kommunikasjonsansvarlig. Jeg forstår meget godt at Fortum ikke gjør noe med denne SMS-løsningen så lenge dette er den interne oppfatningen. Selv har jeg kjørt eGolf i snart 3 år og forsøkt å hurtiglade med SMS i alle disse årene. Jeg vil gjette på at det har fungert feilfritt i ca 30-40% av tilfellene. De andre tilfellene kan deles i to like store deler: problemer som lot seg løse etter mye om og men, og problemer som ikke lot seg løse overhodet. Dersom Fortum måtte betale hver gang SMS-løsningen ikke fungerte, så tenker jeg de ville fikset dette rimelig raskt eller byttet til en betalingsløsning som virker. Jeg lurer på hvorfor i alle dager du ikke har ordnet deg en RFID - brikke først som sist. Jeg har brukt det i et par år nå uten ett eneste problem. Har prøvd å lade 2 ganger ved å bruke SMS. Det virket den ene gangen jeg prøvde. Latterlig. Stort pluss at det blir billigere med RFID også, selv om prisen per kWh fortsatt et 4 ganger så høy som ved lading hjemme. Lenke til kommentar
st3ff3n87 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe... Vi elbilister har jo selvfølgelig fått bilen gratis. Alle som kjøper elbil får også gratis forsikring, gratis dekk, gratis service på bilen osv. Vi får også selvfølgelig fritak for MVA på alt vi handler på butikken ellers. Men det spiller jo ingen rolle uansett siden maten vi kjøper også er gratis. Verdt å merke seg er at vi betaler heller ikke skatt på inntekt og formue når vi eier elbil. Det er klart det skal være gratis! Er du utestengt fra Broom nå, forresten? ? 3 Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 "Ifølge kommunikasjons[red:ansvarlig] Stian Mathisen har Fortum aldri opplevd problemer med SMS-aktivering tidligere." Kremt... da kan Stian umulig ha jobbet særlig lenge i Fortum...Jeg synes uttalelsen er alvorlig - dette er jeg nær ved å kalle en løgn (bevisst usannhet). Jeg holder det åpent at Stian Mathisen som du sier har vært ansatt i14 dager og ikke sjekket noenting i arkivene - isåfall gjør det ham til en veldig lemfeldig kommunikasjonsansvarlig. Jeg forstår meget godt at Fortum ikke gjør noe med denne SMS-løsningen så lenge dette er den interne oppfatningen. Selv har jeg kjørt eGolf i snart 3 år og forsøkt å hurtiglade med SMS i alle disse årene. Jeg vil gjette på at det har fungert feilfritt i ca 30-40% av tilfellene. De andre tilfellene kan deles i to like store deler: problemer som lot seg løse etter mye om og men, og problemer som ikke lot seg løse overhodet. Dersom Fortum måtte betale hver gang SMS-løsningen ikke fungerte, så tenker jeg de ville fikset dette rimelig raskt eller byttet til en betalingsløsning som virker. Jeg lurer på hvorfor i alle dager du ikke har ordnet deg en RFID - brikke først som sist. Jeg har brukt det i et par år nå uten ett eneste problem. Har prøvd å lade 2 ganger ved å bruke SMS. Det virket den ene gangen jeg prøvde. Latterlig. Stort pluss at det blir billigere med RFID også, selv om prisen per kWh fortsatt et 4 ganger så høy som ved lading hjemme. Rett og slett fordi det aldri har slått meg at det var SMS som var problemet. Alle de gangene jeg har snakket med Fortum har aldri noen sagt : bruk RFID - da fungerer det. Jeg må understreke at det ser ut som om SMS'er blir sendt og mottatt (fordi laderen "gjør noe" - det bare feiler når den skal opprette kontakt med bilen). Derfor er det mer tilfeldig at jeg i det siste har skjønt at RFID fungerer mer stabilt. Kan vel føye til at jeg av naturlig grunner ikke hurtiglader spesielt ofte... 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe... Det skal ikke være gratis for å være bare gratis, men fordi kunden ikke får betalt. Det er slik Fortum og Grønn kontakt gjør det, for å sikre at kunden får ladet. På en bensinstasjon kan du gå inn og gjøre opp, om kortterminalen ikke virker ved pumpa. Har forresten gjort det på en lader, som ble drevet av stasjonen selv, da den ikke funket. Står du ute i ødemarka, og har et prøoblem på en ubemannet ladestasjon, så sier det seg selv hva løsningen er, når ingen kan sjekke personalia. Da blir det gratis lading, framfor å risikere at noen prøver å sende regningen til en annen. Hvordan går man inn og betaler på en automatstasjon? Man får ikke gratis drivstoff om kortterminalen ikke virker der. 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe... Vi elbilister har jo selvfølgelig fått bilen gratis. Alle som kjøper elbil får også gratis forsikring, gratis dekk, gratis service på bilen osv. Vi får også selvfølgelig fritak for MVA på alt vi handler på butikken ellers. Men det spiller jo ingen rolle uansett siden maten vi kjøper også er gratis. Verdt å merke seg er at vi betaler heller ikke skatt på inntekt og formue når vi eier elbil. Det er klart det skal være gratis! Er du utestengt fra Broom nå, forresten? Et tips: Les innlegget før du svarer på det neste gang.. Mat har ikke noe med elbil å gjøre 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Gratis ser ut til å være det viktigste ordet for alt som har med elbil å gjøre... Litt artig at man liksom skal redde miljøet uten at man skal betale noe...Det skal ikke være gratis for å være bare gratis, men fordi kunden ikke får betalt. Det er slik Fortum og Grønn kontakt gjør det, for å sikre at kunden får ladet. På en bensinstasjon kan du gå inn og gjøre opp, om kortterminalen ikke virker ved pumpa. Har forresten gjort det på en lader, som ble drevet av stasjonen selv, da den ikke funket.Står du ute i ødemarka, og har et prøoblem på en ubemannet ladestasjon, så sier det seg selv hva løsningen er, når ingen kan sjekke personalia. Da blir det gratis lading, framfor å risikere at noen prøver å sende regningen til en annen. Hvordan går man inn og betaler på en automatstasjon? Man får ikke gratis drivstoff om kortterminalen ikke virker der.Et dette veldig vanskelig?For femte gang: Strøm er mye billigere enn bensin, så ved slike tekniske feil er gratis strøm en bagatellmessig utgift for ladestasjon-eieren. Det et også mulig for dem å sende regning i ettertid. Det er kun plass til femti kroner i strøm i de største elbilene. Har du bensinbil kan du kjøre til en annen bensinstasjon. Du har mye bedre rekkevidde enn en tom elbil. Bensinstasjoner står veldig tett. Du kan også få ei bensinkanne av bergingsbilen hvis det er krise. Vennligst les bakover. Alt dette er besvart flere ganger. Argumentasjonen mot elbiler virker å være basert på misunnelse. I stedet for å innse at forholdene et helt annerledes ved elektrisk bil, gjentas argumentet: "Hvorfor kan ikke jeg også få gratis drivstoff? Det er urettferdig!" Endret 22. februar 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg