Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gjenbruk av iptelefon-apparater


Anbefalte innlegg

Har en del iptelefoner, bordapparater, som har vært i bruk tidligere med forskjellige leverandører av iptelefoni. Lurer litt på om det er noe å ta vare på eller om det bare er å skrote. Har bruk for et par telefoner nå, så jeg tenkte jeg skulle spørre om det var mulig å bruke de vi har stående med vår nye leverandør, fra deres side. Men jeg må jo også få blanket ut telefonene for å få ny konfigurasjon og denslags på plass. Mistenker at det er en del spesialtilpasset firmware ute og går. Og at de er forsøkt nedlåst i størst mulig grad. Noen som har vært borti denslags og vet noe om praksis rundtomkring? Er det vanligvis mulig å få tilgang til noe som helst, når apparatene er levert ferdig med oppsett?

 

De mest interessante telefonene av de vi har liggende heter Polycom Soundpoint IP 430 SIP og Cisco IP Phone 7961G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En IP-telefon har ikke noe bruksverdi uten at man har en tjenesteleverandør i bakkant. Vet ikke hvor mye lokal config som ligger på dem, det vanlige er (de jeg har vært borti) at de laster ned config fra en TFTP-server hver gang de booter. EE-avfall er vel beste løsning.

Lenke til kommentar

Vi har ny tjenesteleverandør. Spørsmålet er om jeg får tilgang til systemet i apparatene, slik at jeg kan klargjøre dem for ny tjenesteleverandør. Det er ikke full tilgang til systeminnstillinger når telefonene er levert fra en tjenesteleverandør. De har lagt inn begrensninger, i tillegg til sine oppsett, sikkert både for å unngå at folk fåkker ting til, men også fordi de ikke vil åpne opp for all slags fra kundens side.

Lenke til kommentar

Høres mer ut som en interessekonflikt enn en teknisk begrensning. Det er vel ikke så mange leverandører som får apparatene helt nedlåst av Cisco p.g.a kostnader ved dette. Bytter du leverandør stiller vel de krav for levere SLA, med mindre dere kjører PBX in-house og tar det ansvaret selv. Du kan jo høre om ny leverandør kan bruke eksisterende apparater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal gå fint å bruke telefonene vi har, ifølge vår nye leverandør. MEN. Jeg får ikke nullet ut konfigurasjonen på de. Har bare prøvd på polycom-telefonene så langt. Jeg får gjort factory reset, ved hjelp av en tastekombinasjon under oppstart, og mac-adressen som passord. Men selv etter factory reset så laster den et konfigurasjonsskript etter reboot som jeg ikke får gjort noe med. Og når telefonen har startet, så er den konfigurert som før, med passord jeg ikke kjenner. Det eneste jeg får tilgang til før oppstart etter factory reset er nettverksinnstillinger. Resten av innstillingene er bare tilgjengelig etter oppstart, og da er konfigurasjonsskriptet kjørt på nytt.

 

Noen idéer ?

 

Update:

Sabla komplisert dette. Måtte sette opp en "provisioning server" med en blank konfigurasjon som telefonen starter med. Bruker bare noen default saker. Xml-filer på tusenvis av linjer. Så nå er telefonen blank ihvertfall. Så var det å få konfigurert for bruk med ny leverandør. Informasjonen fra dem er 3 verdier per bruker. Men så er det 2000 linjer med xml hvor 99% er uvesentlig, men kanskje noe også er avgjørende for at driten skal funke? Unødvendig tungvindt opplegg.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...