Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer skal kjøpe seg inn i andelsleilighet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det blir en skjevhet her hvis din bank har sikkerhet i hele boligen for ditt lån, mens hennes bank kun har sikkerhet i hennes andel for hennes lån. Din bank har da sikkerhet i hennes andel for ditt lån. Det er en del risiki ved det som hun bør være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir en skjevhet her hvis din bank har sikkerhet i hele boligen for ditt lån, mens hennes bank kun har sikkerhet i hennes andel for hennes lån. Din bank har da sikkerhet i hennes andel for ditt lån. Det er en del risiki ved det som hun bør være oppmerksom på.

Takk for svar! Jeg tok en prat med min bank i morgen, de sa at det ikke ville være noe problem siden jeg hadde så lav gjeldsgrad. Banken hennes vil utbetale lånet så fort skjøtet er i orden. Er dette vanlig praksis? Er det noe jeg bør være obs på?  

Anonymous poster hash: 63a11...f3c

Lenke til kommentar

3. Skal fellesgjelden på ca kr 90.000 inn i dette regnestykket på noe vis?

Det ryddigste er at du trekker denne summen fra boligens verdi på 2.800.000. Da blir boligens verdi 2.710.000. Når hun kjøper seg inn for 350.000 blir hennes eierandel ca. 20%. Jeg forutsetter da at dere deler 50% på felleskostnadene som er med på å nedbetale felleslån. 

Låner ditt holder du utenfor, dette betaler du ned individuelt. Husk å skrive kontrakt om eierforholdet. Jeg vil også gitt beskjed til banken, da banken nok har pant i boligen din, du står derfor ikke fritt til å gjøre hva du vil. 

Du står fritt til å tinglyse det hos kartverket, koster noen få hunde kroner. Det vil være til hennes fordel men er ikke noe krav. 

Hvordan får du eierandelen til å bli 20%?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...