Mia2 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Moren min døde plutselig. Før hun døde klarte hun å "investere" i bitcoins, men avsluttet kontoen og ba om å få pengene tilbake. Saken løste seg ikke og nå sitter jeg her og prøver å følge opp. Jeg er eneste barn, men min far lever og sitter i uskiftet bo. Nå må jeg bevise at min mor er død og at jeg har myndighet til å handle på hennes vegne. Firmaet befinner seg i utlandet. Forslag? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Nei, men la meg få lov til å kommentere at dette er en av svakhetene med digital valuta.Har du ikke tilgang til passkey/key så er pengene å regne som mistet. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Fødselsattesten din? Der står vel navnet på foreldrene dine også? Samt dødsattest? Men ja, for å bevise at du skal ha pengene og ikke feks faren din... Det er mulig du må ha noe dokumentasjon på det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Far bør ha fått en uskifteattest. Det er han, og ikke du, som må følge opp dette. Edit: Og ikke minst, først og fremst, kondolerer. Endret 21. februar 2018 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Ja, for det er vel far som er arving, ikke datter? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Ja, for det er vel far som er arving, ikke datter? Det er vel både barn og den en er gift med som er arvinger selv om det kanskje er vanligst at den andre foreldren sitter i uskiftet bo til vedkommende dør? Men enig i at det er faren som bør ordne opp i alt med arv og sånn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Grovt sagt: Enke(mann) som sitter i uskiftet bo, arver etter ektefelle. Barna arver først når forelder nr 2 er død. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Kondolanser til TS. Nå er ikke TS klar på om far sitter i uskiftet bo etter mor, eller om foreldrene er skilt og far sitter i uskiftet bo etter ny ektefelle. Dersom det siste er tilfelle, vil far ikke ha noe arverett etter mor, da er det datter som arver alt etter mor. Uansett bør fødselsattest for TS og dødsattest for TS' mor være tilstrekkelig som dokumentasjon, men jeg kan for lite om kryptovaluta til å si om det i det hele tatt er mulig å få tilgang til dette. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 1) Bevise at din mor er død: Dødsattest? https://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsattest 2) Bevise at du handler på din mors vegne = Det burde kanskje stått i et testament? Men ellers så er det vel loven som bestemmer hvem som kan få lov til å handle på avdødes vegne. Om du må få en godkjenning av en domstol eller lignende for å få det rettskraftig, før kryptoselskapet godtar det som gyldig grunn, vet jeg ikke. Eller om det holder å vise til gjeldende lovverk, og at du slipper å engang nevne at du har en far. Målet er å få utbetalt pengene fortest mulig med minst mulig trøbbel. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Ja jeg har her forutsatt at far sitter med mors bo uskiftet. Hvis det ikke er tilfelle må en arving overta boet for skifte, og dermed ta ansvar for gjelden i boet, eller det må skiftes offentlig. Uansett er skifteattest dokumentet ts trenger. Eller altså uskifteattest hvis far sitter i uskifte etter mor. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Tingretten utsteder (u)skifteattest til den personen som har rett til å rå over dødsboet. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Nei, men la meg få lov til å kommentere at dette er en av svakhetene med digital valuta. Har du ikke tilgang til passkey/key så er pengene å regne som mistet. Det høres ikke ut som om denne damen akkurat satt og hadde sin egen bitcoin wallet. Antakelig hadde hun kundeforhold hos en eller annen online tjeneste som Coinbase eller lignende, og da er det denne tjenesten som sitter med nøkler og passord. Dette er helt analogt med en hvilken som helst online konto-basert tjeneste. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå