gravypressure Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Ansvarsforsikringen dekker såvidt meg bekjent personskader og økonomiske tap påført andre parter (men ikke eget kjøretøy). Her har politiet rekvirert bil, da virker det logisk for meg at politiet får regningen, da de er kunden. Ergo lider politiet et økonomisk tap, noe de kan kreve tilbake fra forsikringsselskapet (regress). Siden økonomiske tap påført andre parter skal dekkes av ansvarsforsikringen. Eller har jeg oversett noe? Er det mulig at TS har gjort en blemme ved å signere papirene og dermed gjort seg selv til kunde av bergingsselskapet, i stedet for politiet? Slik at berging faller inn under eget kjøretøy og dermed ikke er dekket av ansvarsforsikring? Endret 22. februar 2018 av gravypressure 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ansvarsforsikringen dekker såvidt meg bekjent personskader og økonomiske tap påført andre parter (men ikke eget kjøretøy). Her har politiet rekvirert bil, da virker det logisk for meg at politiet får regningen, da de er kunden. Ergo lider politiet et økonomisk tap, noe de kan kreve tilbake fra forsikringsselskapet (regress). Siden økonomiske tap påført andre parter skal dekkes av ansvarsforsikringen. Eller har jeg oversett noe? Er det mulig at TS har gjort en blemme ved å signere papirene og dermed gjort seg selv til kunde av bergingsselskapet, og ikke politiet? Slik at berging faller inn under eget kjøretøy og dermed ikke er dekket av ansvarsforsikring? Hvis det er en motpart her (annet kjøretøy/person) som er skyld i ulykken så sender TS bare regnigen til motpartens forsikringselskap (evt eget, som kan hjelpe han med å få motpartens forsikringsselskap til å betale) Er det derimot TS sin skyld får han regningen uansett. Enten av bergningsselskap eller av politiet. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Hansien: Takk for svar, men hvorfor ser forsikringsselskapene bort fra avtaler med bilbergingsselskaper når det dreier seg om politirekvisjon av bilberging? Er det fordi de ikke tør å krangle med polisen fordi de har dype lommer (staten)? LabWeiler: Ja det er riktig, glemte det. Hadde delkasko så klart. Dette er 6 år siden. Handler mer om at når politiet rekvirerer bilberger er det gjerne et akutt behov for dette. Som f.eks at bil(er) står og sperrer vei som skrevet tidligere. Da står det gjerne om større beløp totalt for samfunnet enn de hundrelappenen mer bilberger A tar for jobben kontra bilberger B, som forsikringselskap A har avtale med, gjør jobben. Det hender rett som det er at vi blir rekvirert på stedet fordi vi tilfeldigvis kjører forbi en ulykke på vei til en annen jobb. å dytte bilen ut i grøften løser bare ett problem og lager ett annet Som sagt, bilen må fjernes en gang og den blir et farlig hinder, som noen kan kræsje inn i Helt riktig. Det løser problem A der og da, men til gjengjeld står man med problem B istedenfor. For å sikre skadestedet når problem B har blitt til må man gjerne redusere fartsgrensen på stedet frem til kameraten har kommet og fjernet bilen. Som om det ikke vil være store nok utfordringer å få en bil med noe omfattende skade opp på en biltralle så må kompisen nå i tillegg få bilen opp fra en grøft. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Snakk med forsikringen din og legg fram saken. Hør om de dekker berging for en eventuell egenandel. Ser noen skriver at ansvarsforsikring ikke dekker berging, noe som er feil. Noen selskaper har berging på den type forsikring. Vanligvis er egenandel 500 kr. Dersom forsikringen din (eventuelt motpart) dekker dette er du nok nødt å dekke kravet. 4000 for å hente en bil og frakte den ut av veibanen er helt normalt. Endret 22. februar 2018 av ronorio Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Snakk med forsikringen din og legg fram saken. Hør om de dekker berging for en eventuell egenandel. Ser noen skriver at ansvarsforsikring ikke dekker berging, noe som er feil. Noen selskaper har berging på den type forsikring. Vanligvis er egenandel 500 kr. Dersom forsikringen din (eventuelt motpart) dekker dette er du nok nødt å dekke kravet. 4000 for å hente en bil og frakte den ut av veibanen er helt normalt. Hvilke selskaper har bilberging i ansvarsforsikring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå