Gå til innhold

er det en svindel?


Gjest medlem-465396

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-465396
Hei

 

I januar jeg har hadde trafikkulykke og Kranbilservice tok bilen min fra E18 til bensinstasjon som var nærest (3-5 km). På bensinstasjon jeg og kranbil sjåfør, vi fylle skjemaet om frakt uten pris i. Jeg har bilde av dette.

 


 

 

Nå jeg fått faktura fra KranbilService med 4000 NOK pris for 

''Utrykning rekvirert av Politiet Asker og Bærum   2400 NOK + MVA

Berging/opprydding                                                800 NOK +MVA '

 


 

 

 

Med faktura i  vedlegg fått jeg øgså den skjemaet som vi har skrevet, men der stå en pris - 4000 NOK!.

 


 

Jeg tror at den pris er uten avtale med meg go høy.

 

 

Kan jeg gjøre noe med dette? 

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at berging og opprydning koster penger, ingen jobber gratis.

Men har du ikke forsikring? Jeg trodde det var vanlig at dette falt inn under forsikringsutbetalingen?

Ser også at kranservice har skrevet ANSVAR på kundenavn. Regner med at han her refererer til ansvarsforsikring.

 

Jeg ville ringt til forsikringsselskapet og hørt med dem. De dekker sannsynligvis berging og opprydning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

 

Men har du ikke forsikring? Jeg trodde det var vanlig at dette falt inn under forsikringsutbetalingen?

 

 

Jeg ville ringt til forsikringsselskapet og hørt med dem. De dekker sannsynligvis berging og opprydning.

 

 

 

Jeg har kun ansvarsforsikring i Landbruksforsikring.

Faktura må sendes bileier. - det jeg fått fra Landbruksforsikring. 

 

Jeg visste ikke prisen. Jeg signerte dokumentet uten pris. Hvis jeg visste at det ville være 4000 kroner, ville jeg bruke en annen løsning. Jeg vil betale men ikke 4000 NOK.
Det verste er at noen la uten avtalte prisen til skjemaet, etter at vi har gjørt den papiren.
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

Bilberging koster og eg ser ikke på kr 4000,- som unormalt dyrt.

 

Men nå er det politiet her som har rekvidert bilberging, for å få ryddet veien og få den åpnet for trafikk igjen. Her kan eg ikke se at du skal klare å finne andre løsninger som like effektive. Privat tauing kan være både tidkrevende og uavklart. I tillegg må det som regel opprydding til på stedet, inkludert fjerning av deler, soping av veibane og kanskje til og med opptørking av olje/drivstoff(selv om dette ofte er brannvesen som gjør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Utrykning rekvirert av Politiet Asker og Bærum"

 

Det virker som at politiet tok seg ekstremt godt betalt her bare for å ta en telefon til bilbergingsselskapet. Ekstremt kynisk. Jeg vet ikke om du vil nå frem med å bestride dette kravet, men det er nå i hvert fall en svært god lærepenge.

 

Få deg bilforsikring, da betaler du bare egenandel.

 

Den forrige bilen jeg hadde, hadde automatlås på nøkkelknippet. Den mekanismen var ødelagt på bilen, sånn at hver gang jeg lukket døra, så låste den seg. To ganger på én vinter klarte jeg å lukke døra da jeg hadde startet bilen for å gå inn og hente noe jeg hadde glemt om morgenen, så stod bilen og gikk, og døra var låst.

 

Måtte ringe Falken to ganger for å komme og pumpe opp døra og låse den opp. Det kostet egentlig 2500 per gang, men siden jeg hadde forsikring, ble det egenandel på 500 kr per gang.

 

Lekser koster penger, sånn er livet.

 

Jeg tok med bilen til verksted neste dag og ba de deaktivere den automatmekanismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vanlig praksis. Da vi drev bilberging var det alltid politiet som rekviderte oss, men kunden som får faktura. 3-4000 er helt normal pris. Sjekk med forsikringen din om de dekker dette. 

Det er unødvendig å sjekke igjen med forsikringsselskapet. Han skrev jo også at han kun har ansvarsforsikring (som er det fornuftige og normale om man har gammel bil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg gjøre noe med dette?

Ja, du kan prøve å kontakte forsikringselskapet ditt og høre om de dekker dette. Men siden du bare har ansvar så bør du belage deg på å ta dette selv

 

Oppfordrer deg til å skaffe deg delkasko eller fullkasko til senere. Eventuelt et NAF-medlemskap.

 

 

Jeg visste ikke prisen. Jeg signerte dokumentet uten pris. Hvis jeg visste at det ville være 4000 kroner, ville jeg bruke en annen løsning. Jeg vil betale men ikke 4000 NOK.

Det verste er at noen la uten avtalte prisen til skjemaet, etter at vi har gjørt den papiren.

Årsak til fravær av pris når du signerte er nok at bilberger høyst trolig ikke hadde prisliste med seg, om i det heletatt at bilbergere hos Bærum kranservice har dette med seg rundt og regner ut prisen for jobben på stedet. Det kan godt være at de bare fyller ut nødvendig papir og leverer dette til adminstrasjonen sin som senere regner ut prisen.

 

Siden det er snakk om politirekvirasjon vil jeg tro du ikke hadde hatt så mye å si på løsningen uansett. Politiet vil bare ha bilen din bort fra stedet så trafikken kan gå som normalt igjen, og de bryr seg nok ikke om hvor mye du må betale.

 

 

"Utrykning rekvirert av Politiet Asker og Bærum"

 

Det virker som at politiet tok seg ekstremt godt betalt her bare for å ta en telefon til bilbergingsselskapet. Ekstremt kynisk. Jeg vet ikke om du vil nå frem med å bestride dette kravet, men det er nå i hvert fall en svært god lærepenge.

Politiet tar seg ikke betalt for å rekvirere bilberger. Årsaken til at det står notert ned at de forskjellige forsikringselskapene gjerne har avtale med enkelte bilbergingsfirmaer(NAF, Viking, Falck mm.) Når politirekvirasjon er inne i bildet ser de bort i fra avtalene og betaler fakturaen trass at selskapet ikke har avtale med den aktuelle bilberger.

 

Tviler på at politiet får noe for dette, men at de tar såpass mye for å rykke ut med en gang, altså at du blir prioritert

Prisen er nok den samme uavhengig av hvem som rekvirerte. Politirekvirasjon blir gjerne prioritert da dette ofte innebærer stengte veier eller andre grunner til at dette er en jobb som er viktigere å ta fremfor Kurt-Kåre som sitter hjemme og ikke får start på bilen sin.

 

og uansett så er egenandelen sikkert rundt 4k

Nei. Egenadel for bilberging/veihjelp for privat(personbil) er 500,- eller 0 ,- alt etter hva du har dekning for. Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikkje utgangspunktet slik at det er den som rekvirerer tjenesten som er ansvarlig for betalinga?

Som i dette tilfellet var politiet.

 

Det å få fjerna bilen og åpna vegen igjen så fort som mulig er jo i politiets og samfunnet sin hovedinteresse, bileigaren sin hovedinteresse er vanligvis å få flytta kjøyretøyet så skånsomt og billig som mulig.

Derfor burde vell betalinga for slik "akutt" bilberging også tilfalle staten? Ingen bilbergarar jobbar gratis, men det gjer jo heller ikkje nødetatane som rykker ut til slike uhell. Dersom ein skal følge eit prinsipp om at det er skadevolder som må betale alle utgiftene tilknytta trafikkuhellet så burde vell det også sendast rekning for arbeidstida og utstyret som nødetatane har måtte bruke på hendelsen?

 

Dersom politiet vil sikre hurtig rydding av vegen så burde ein opprette ein statlig bilbergingstjeneste som rykkar ut over samme budsjett som politiet og nødetatane.

Kva om politiet hadde rekvirert eit frakthelikopter i staden for vanleg redningsbil? Vegen hadde sikkert blitt rydda like fort, men forskjellen er at rekninga for bilberginga hadde blitt minst tidobla dersom ein hadde brukt helikopter.

Eller politiet berre hadde dytta bilen godt uti grøfta, då kunne vegen ha blitt åpna igjen med ein gong, og bileigaren kunne funnet eit billig bergningsfirma som kunne hente bilen på dagtid neste virkedag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikkje utgangspunktet slik at det er den som rekvirerer tjenesten som er ansvarlig for betalinga?

Som i dette tilfellet var politiet.

 

Det å få fjerna bilen og åpna vegen igjen så fort som mulig er jo i politiets og samfunnet sin hovedinteresse, bileigaren sin hovedinteresse er vanligvis å få flytta kjøyretøyet så skånsomt og billig som mulig.

Derfor burde vell betalinga for slik "akutt" bilberging også tilfalle staten? Ingen bilbergarar jobbar gratis, men det gjer jo heller ikkje nødetatane som rykker ut til slike uhell. Dersom ein skal følge eit prinsipp om at det er skadevolder som må betale alle utgiftene tilknytta trafikkuhellet så burde vell det også sendast rekning for arbeidstida og utstyret som nødetatane har måtte bruke på hendelsen?

 

Dersom politiet vil sikre hurtig rydding av vegen så burde ein opprette ein statlig bilbergingstjeneste som rykkar ut over samme budsjett som politiet og nødetatane.

Kva om politiet hadde rekvirert eit frakthelikopter i staden for vanleg redningsbil? Vegen hadde sikkert blitt rydda like fort, men forskjellen er at rekninga for bilberginga hadde blitt minst tidobla dersom ein hadde brukt helikopter.

Eller politiet berre hadde dytta bilen godt uti grøfta, då kunne vegen ha blitt åpna igjen med ein gong, og bileigaren kunne funnet eit billig bergningsfirma som kunne hente bilen på dagtid neste virkedag. 

 

Hvorfor blander du et helikopter inn i bildet her? Man bruker bergningsbiler til å berge biler. 

 

Se på det på denne måten: hvis du parkerer bilen din feil i byen risikerer du at den blir tauet. På hvem sin regning? Egen. Det er akkurat det samme som skjer her, bare at det er politiet som tar ansvar å bestiller bergning istedenfor bymiljøetaten. 

 

Og hvordan mener du politiet bare skulle "dyttet bilen i grøfta"? Vet du hva en bil veier? Har du prøvd å dytte en bil med hjul som er most langt inn i karosseriet? Hva med deler som har flydd over alt? Skal politiet stå å plukke opp disse bare fordi de er statlige? Dette er ikke deres jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hansien: Takk for svar, men hvorfor ser forsikringsselskapene bort fra avtaler med bilbergingsselskaper når det dreier seg om politirekvisjon av bilberging? Er det fordi de ikke tør å krangle med polisen fordi de har dype lommer (staten)?

 

LabWeiler: Ja det er riktig, glemte det. Hadde delkasko så klart. Dette er 6 år siden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du et helikopter inn i bildet her? Man bruker bergningsbiler til å berge biler. 

 

Se på det på denne måten: hvis du parkerer bilen din feil i byen risikerer du at den blir tauet. På hvem sin regning? Egen. Det er akkurat det samme som skjer her, bare at det er politiet som tar ansvar å bestiller bergning istedenfor bymiljøetaten. 

 

Og hvordan mener du politiet bare skulle "dyttet bilen i grøfta"? Vet du hva en bil veier? Har du prøvd å dytte en bil med hjul som er most langt inn i karosseriet? Hva med deler som har flydd over alt? Skal politiet stå å plukke opp disse bare fordi de er statlige? Dette er ikke deres jobb. 

 

Mest som eksempel på at det finnes både dyre og billige måtar å fjerne ein bil på. Og i forbindelse med med trafikkulykker så er det svært tvilsomt at pris har høg prioritet for politiet. Det kan føre til at ein tyr til langt dyrare løysningar enn kva som var nødvendig. Derfor samanlikninga med å bruke heilikopter der ein redningsbil hadde vært tilstrekkelig. Ser ein på ambulansetjenesten så er det der heilt vanlig at AMK nøye vurderer om dei skal sende ambulansehelikopter eller om det klarer seg med ein bil, nettopp fordi det er AMK sjølv som må stå for rekninga.

 

Dersom du parkerer feil så er det åpenbart du som har gjort noke gale og må derfor også stå for å dekke utgiftene som feilparkeringa medfører. Men i forbindelse med ei ulykke så blir situasjonen ein heilt anna, det er tross alt ikkje din feil at du står "parkert" mitt på hovedvegen med ein ukjøyrbar bil etter at du blei påkjøyrt av ein anna billist.I motsettning til ved feilparkering så er det ikkje alltid at det er sjåføren som har skulda.

 

Angående å dytte bilen ut mot grøfta så er det ikkje så vanskelig om du er 3-4 personar. Særleg bakenden uten motor er lett å flytte på, dersom heile bilen må lyftast og bærast så treng ein litt fleire personar, men det er stort sett nok av folk i nærheita av ulykker.

Og det er ikkje det statelige politiet som ryddar vegen for smådelar (sjølv om det også forekjem at politiet hjelp til), rydding av vegbana er det eigaren av vegen som må stå for, med andre ord Statens Vegvesen eller den entreprenøren som dei benyttar. Så uansett kven som gjer det så er det offentlege ressursar som blir brukt.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blander du et helikopter inn i bildet her? Man bruker bergningsbiler til å berge biler. 

 

Se på det på denne måten: hvis du parkerer bilen din feil i byen risikerer du at den blir tauet. På hvem sin regning? Egen. Det er akkurat det samme som skjer her, bare at det er politiet som tar ansvar å bestiller bergning istedenfor bymiljøetaten. 

 

Og hvordan mener du politiet bare skulle "dyttet bilen i grøfta"? Vet du hva en bil veier? Har du prøvd å dytte en bil med hjul som er most langt inn i karosseriet? Hva med deler som har flydd over alt? Skal politiet stå å plukke opp disse bare fordi de er statlige? Dette er ikke deres jobb. 

 

Mest som eksempel på at det finnes både dyre og billige måtar å fjerne ein bil på. Og i forbindelse med med trafikkulykker så er det svært tvilsomt at pris har høg prioritet for politiet. Det kan føre til at ein tyr til langt dyrare løysningar enn kva som var nødvendig. Derfor samanlikninga med å bruke heilikopter der ein redningsbil hadde vært tilstrekkelig. Ser ein på ambulansetjenesten så er det der heilt vanlig at AMK nøye vurderer om dei skal sende ambulansehelikopter eller om det klarer seg med ein bil, nettopp fordi det er AMK sjølv som må stå for rekninga.

 

Dersom du parkerer feil så er det åpenbart du som har gjort noke gale og må derfor også stå for å dekke utgiftene som feilparkeringa medfører. Men i forbindelse med ei ulykke så blir situasjonen ein heilt anna, det er tross alt ikkje din feil at du står "parkert" mitt på hovedvegen med ein ukjøyrbar bil etter at du blei påkjøyrt av ein anna billist.I motsettning til ved feilparkering så er det ikkje alltid at det er sjåføren som har skulda.

 

Angående å dytte bilen ut mot grøfta så er det ikkje så vanskelig om du er 3-4 personar. Særleg bakenden uten motor er lett å flytte på, dersom heile bilen må lyftast og bærast så treng ein litt fleire personar, men det er stort sett nok av folk i nærheita av ulykker.

Og det er ikkje det statelige politiet som ryddar vegen for smådelar (sjølv om det også forekjem at politiet hjelp til), rydding av vegbana er det eigaren av vegen som må stå for, med andre ord Statens Vegvesen eller den entreprenøren som dei benyttar. Så uansett kven som gjer det så er det offentlege ressursar som blir brukt.

 

 

Det er åpenbart at du ikke har noen erfaring med hva du snakker om. 

 

En ulykke kan enten være din feil, eller noen andres feil. Er det din feil må du selv ta regningen. er det motpartens feil så sender du regningen videre til motpartens forsikringselskap. 

 

Politiet har en avtale med bergningsselskaper for å sørge for at de blir prioritert da det er ønskelig at veien blir ryddet så fort som mulig. Man kan ikke bare "dytte bilen ut i grøften". Kabler på batteriet skal klippes, og det skal vurderes om bilen er brannfarlig etc. 

 

Man stenger ikke av en vei 2 ganger (1, når ulykken skjer og 2 når personen selv har fått lånt en bilhenger av naboen på hjørnet) fordi en person skal spare 3000kr. Det sier seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...