Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå opp i vekt

Cocola

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 21 år som alltid har vært undervektig. Jeg har veldig lyst til å gå opp i vekt men trenger tips og råd til hva jeg kan gjøre.

Jeg er 196 cm høy og veier 72 kg. Målet mitt er å gå opp 10-15 kg.

Jeg trener styrke 2-3 ganger i uken.

Når det gjelder mat så vet jeg at jeg spiser alt for lite. Jeg har ikke regnet på hvor mye kcal jeg får i meg i løpet av dagen.

Har noen tips til hva jeg kan gjøre og spise før å gå opp i vekt?

Og hvor lang tid må jeg regne med å gå opp 10 kg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste du kan gjøre er å ta en interesse for matlaging og egen helse. Begynn å se på oppskrifter, og finn matretter som vekker lidenskapen din. Så må du investere penger i mat. 2-3000 kr per måned er normalt. Da kan du lage god mat. Og lag alt fra bunnen, ingenting ferdigkjøpt. Dyrk egne urter om våren, snart tid for det. Gryteretter, hjemmelaget pizza, kaker, taco, karri, skinkesteik, hamburgere. Alt kan du lage hjemme. Når du lager god mat, får du lyst til å spise mer. Det er viktig å spise sunt og ha gode matvaner, ikke kjøp ferdiglaget. Da har du lettere for å kontrollere vekten. Tilegner du deg dårlige vaner kan det fort komme ut av kontroll, at du legger på deg mer enn du ønsker, og da blir det vanskeligere å endre vanene igjen. Mat kan være medisin og næring, eller det kan ødelegge helsen din.

Lenke til kommentar

Ikke gjør som en kompis av meg som skulle gaine på kyllingfillet og brokkoli ihvertfall  :rofl:

Fra spøk til løk: det er lettere å få i seg mye kalorier fra (raske) karbohydrater som feks ris, brød og pasta enn det er å få dem i seg via fett og protein. For det andre, så er flytende føde din venn. Dette metter langt mindre per kalori enn fast føde. Hvis du tåler det, er melk genialt for vektøkning. En liter helmelk gir deg 670 kalorier, i tillegg til at det gir deg en god dose proteiner av veldig god kvalitet. Venner du deg til å drikke 1-2 liter helmelk om dagen, så tipper jeg det meste er gjort bare der :) Mye stekefett og bruk av mye olje i maten er også en enkel måte å få litt ekstra kalorier på.

Det er nok bare å stappe i seg det du klarer, og om du må jukse litt, er nok ikke det verdens undergang heller, så lenge du også får i deg sunn mat.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg var 189 og rundt under 70 kg på din alder, kunne spise et brød om dagen pluss digre middager, pizza, burgere, godis, potetgull og øl.

Etter at jeg sluttet å vokse i høyden og ble ferdig med puberteten begynte jeg å gå jevnt og trutt opp i vekt de neste 10 årene. Var på det meste rundt 100 kg, har kommet meg til en vekt som varierer mellom 82 og 86 gjennom året (synkende på våren, stigende fra sommeren og gjennom jula).

Tro meg - du kommer til å gå opp i vekt, dersom du da ikke aktivt forsøker å unngå det.

Angrer på at jeg ikke fortsatte treningen like aktivt som da jeg var 20.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt din vekt og høyde, er du ikke spesielt undervektig.

Dersom du ikke har noen spiseforstyrrelser, får i deg nok næring og har et sunt kosthold, så bør det ikke være noen grunn til å hige etter større vekt.

Dessverre er det ofte et stort kroppspress på menn, om at de skal være "store og sterke". Dette presset snakkes det mindre om enn kvinners kroppspress, og presset mot gutta er sosialt akseptert.

Lev sunt! Og ikke gi etter for presset. Vær deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart!

Skal sette mrg litt mer inn i kostholdet mitt. Jeg har aldri vært særlig glad i å lage mat eller flink til det, Så det kan bli spennende.

Jeg har i over et år holdt meg stabilt på rundt 72-74 kg og har innsett at jeg må endre noe for å øke vekta.

Jeg er undervektig og det kan man også se at jeg er. Noe som plager meg. Er derfor jeg vil opp i vekt.

Lenke til kommentar

kan umulig være verre enn han her til å lage mat: https://youtu.be/5S9f2lJJO48?t=3m51s

Uansett. Trenger ikke være så komplisert å gå opp i vekt. Hva spiser du vanligvis i løpet av en dag? Hva slags mat liker du? Fortsett med styrketrening (hva slags styrke driver du med)? Vil anbefale deg å fokusere på tunge baseløft. Men om du ikke spiser nok vil du ende opp med skader! Peanøttsmør har feks mye kalorier, så to doble 'sandwicher' med det og syltetøy så har du fort fått i deg en del kcal. Ellers er det bare å prøve seg frem, spis energitett mat.

Anonymous poster hash: 5a5c6...5ef
Lenke til kommentar

Nå fungerer jo alle kropper forskjellig, men for min del kan jeg jo nevne at jeg er svært glad i melk, bruker mye olivenolje o.l i matlaging og ikke unngår fett på noen måte, faktisk rimelig glad i å spise fett.

I tillegg til det om brød, pasta og pizza osv, så kan det muligens være fordelaktig å øke inntaket av sunt fett og animalsk fett. Nå til dags er det mange som pirker bort fettet fra kjøttet osv, men det vil jeg anbefale å ikke gjøre.

Men, treningen som du nevner er jo VIKTIG! Å veie 87kg uten trening eller med trening til du oppnår den vekten vil utgjøre en stor forskjell! Så spurte du også om hvor lang tid det vil ta? Det kommer helt an på, men det vil nok være bedre om det tar litt lang tid enn om det går fort. Du kan helt sikkert klare det på ett år f.eks, på en sunn og fornuftig måte.

Ps. Å lage mat er både gøy og givende, og smaker i de aller fleste tilfeller langt bedre enn alternativene og er langt sunnere.

Lenke til kommentar

Jeg var 181 cm høy, og veide 58 kilo i din alder. Skulle ta et utvekslingsår i Australia og fikk da ræva i gir for å prøve å legge på meg. Hadde da litt over et halvt år husker jeg rett. Mitt tips, tatt ut ifra egen erfaring, er å spise kosttilskudd som skal hjelpe for vektøkning. Jeg spiste Big Mass fra proteinfabrikken, tre scoops med et egg, to ganger hver dag, i ca. seks måneder ved siden av litt trening. Jeg spiste også mer mat enn vanlig, men ikke noe super avansert. Mye karbohydrater via ris, havregryn, pasta osv. Jeg dyttet ikke i meg masse junkfood.

Jeg gikk opp 10-12 kilo på disse månedene, og var fornøyd med det. Mange sier det er lett å legge på seg, for meg har det alltid vært tvert i mot. Vær tålmodig, lag en plan og hold deg til den. Ha tro på at det du gjør har effekt over tid, så ender du helt sikkert opp med resultater!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Gitt din vekt og høyde, er du ikke spesielt undervektig.

Ehh? 196cm og 72kg? Jo, da er man undervektig.

Jeg liker å si at idealvekten til menn ligger en plass rundt de siste to sifrene av høyden.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/

Plotter du inn 196cm og 72kg ser du at han er i nederste del av normalvektsområdet.

Og nå er heller ikke BMI noen perfekt måte å måle på - vi mennesker er forskjellige.

Spiser han godt, har et sunt forhold til mat, holder en stabil vekt, og ikke opplever helseplager eller risikofaktorer for helseproblemer grunnet vekta, så er han ikke undervektig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...