Eriksendrul Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Jeg husker for lenge siden at jeg leste noe om statistikk. At ikke alt nødvendigvis har en sammenheng eller noe slikt. For eksempel: 70% av alle som leser horoskop har sko størrelse 40 eller mindre. Altså: Det er ikke noe større sannsynlighet at noen leser horoskop fordi de har små føtter, eller at de med små føtter leser horoskop oftere. Grunnen til at denne statistikken er som den er, er fordi de som leser horoskop som oftest er kvinner.(Men det sier ikke statistikken noen ting om) Dette heter et eller annet, men jeg husker ikke hva. Noen som vet det ? Endret 20. februar 2018 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Correlation and causality? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Som Gavekort sier, så er det et kjent uttrykk som sier at "correlation doesn't imply causation". Når det kommer til at statistikken forandrer seg ettersom du benytter mer passelige inndelinger, og til og med kan snus på hodet, så heter dette Simpson's paradox. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Relevant humor: Spurious Correlations. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 http://sparrowism.soc.srcf.net/home/pirates.html Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Både journalister og politikere later som om korrelasjon = kausalitet hele tiden. Endret 22. februar 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Det er større sjangs å drukne om man har på seg badebukse en vanlige klær Ellers er vel ordet statistik interaksjon som kommer inn i hodet mitt. Endret 22. februar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå