Gå til innhold

Strømforsyninga lager lyd når PCen er av

tbfk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være power settings i BIOS som gjør det. Jeg hadde dog vurdert en RMA. Tok RMA på en Corsair cx650 av samme grunn, tok da opptak av PC'en av - nærmet meg PSU og tok opptak av lyden, sendte inn. Fikk ny PSU før jeg sendte inn den gamle.

finner nok mye info om det, da dette er et ganske vanlig problem. google 'PSU whine off' feks, så får du mye av samme symptom.

Lenke til kommentar

Tipper støyen stammer fra strømspenningens elektriske spenning. Kan komme fra strømforsyningen dersom den ikke er riktig filtrert eller det kan bli indusert fra nærliggende elektriske ledninger omgitt av et vekslende magnetfelt. Som regel ikke noe uvanlig å ha litt slik støy.

Men nå er jeg ikke noen ekspert, lyden kan komme fra store kondensatorer eller lignende i strømforsyningen som brummer i takt med vekselspenningen på 50hz.. Om lyden blir høyere eller mer pågående kan det vel være fare for komponenter i PCn om det er noe som til slutt går galt.

Lenke til kommentar

Tipper støyen stammer fra strømspenningens elektriske spenning. Kan komme fra strømforsyningen dersom den ikke er riktig filtrert eller det kan bli indusert fra nærliggende elektriske ledninger omgitt av et vekslende magnetfelt. Som regel ikke noe uvanlig å ha litt slik støy.

Men nå er jeg ikke noen ekspert, lyden kan komme fra store kondensatorer eller lignende i strømforsyningen som brummer i takt med vekselspenningen på 50hz.. Om lyden blir høyere eller mer pågående kan det vel være fare for komponenter i PCn om det er noe som til slutt går galt.

Vil ikke en corsair rm750x psu ha beskyttelse for om noe går galt slik at det ikke skader andre komponenter?

Lenke til kommentar

RMA, hvis ikke der du kjøpte den godtar den, gå directe via Corsair. Kan være strømnettet ditt, men er sikkert noen komponenter i PSU som skaper støy når den hviler.

Men er det skadelig? Kan det indikere feil? Og hvis strømforsyninga dør kan det skade andre komponenter. Den har en del beskyttelse som Over-voltage protection, under-voltage protection, short circuit protection, over power protection, and over temperature protection.
Lenke til kommentar

Tipper støyen stammer fra strømspenningens elektriske spenning. 

Hmm, lurer på hva dette begrepet "strømspenningens elektriske spenning" er?  :wee:

Og hvilke egenskaper gjør at det lager støy?

Vibrasjoner laget av vekselstrømspenning, som viberer på 50hz (altså elektrisk spenning eller potensiell energi), forplanter seg i metalliske komponenter...

Mulig dårlig forklart av meg..

Edit: Men om du har en enklere måte å skrive det fornuftig på, venneligst gjør det :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Tipper støyen stammer fra strømspenningens elektriske spenning.

Hmm, lurer på hva dette begrepet "strømspenningens elektriske spenning" er? :wee:

Og hvilke egenskaper gjør at det lager støy?

Vibrasjoner laget av vekselstrømspenning, som viberer på 50hz (altså elektrisk spenning eller potensiell energi), forplanter seg i metalliske komponenter...

Mulig dårlig forklart av meg..

Edit: Men om du har en enklere måte å skrive det fornuftig på, venneligst gjør det :)

Men jeg burde ikke bekymre meg?
Lenke til kommentar

Men jeg burde ikke bekymre meg?

Nei, egentlig ikke.. Som regel mer irriterende en farlig..

Men burde jo kanskje tenke på å reklamere på strømforsyningen uansett, med tanke på at det trolig vil bare bli verre og irritere deg noe voldsomt om du har PCn stående påslått på soverommet eller lignende :)

Men i utgangspunkt skal det ikke være fare for komponentene i PCn din, da som andre sier ovenfor her, er at det ligger mye beskyttelse inn i strømforsyningen som skal forhindre skade på komponentene dine. Men nå skal man aldri si aldri.. :)

Har selv ett hovedkort som røyk, grunnet defekt strømforsyning.. Fant aldri helt ut av hvordan det gikk for seg, men det var da ikke en feil som dette her..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Men om du har en enklere måte å skrive det fornuftig på, venneligst gjør det

Coilwhine er et kjent begrep (det er allerede nevnt over her).

En spole (coil) setter opp et magnetisk felt, og ved vekselstrøm så varierer det magnetiske feltet. Det kan sette magnetiske matrialer i bevegelse, dvs vibrasjoner. Styrken på magnetfeltet varierer med strømmen. Styrken på lyden vil også påvirkes av frekvensen. Spesielt kraftig kan den bli når det oppstår resonans, det er da avhengig av materialene rundt spolen.

Det er ingen fare med det, men kan jo være et kraftig irritasjonsmoment.

Angående elektrisitetens egenskaper, så har vi de kjente begrepene spenning og strøm. Uten disse er det ingen elektrisitet. 

"strømspenningens elektriske spenning" blir en meningsløs sammenstilling av ord, det vi kaller kaudervelsk.

Ved vekselstrøm har man også en frekvens. Vekselstrøm har vi overalt, uten at det lager støy i seg selv.

At kondensatorer skal lage lyd har jeg enda til gode å oppleve.

Støy fra 50Hz (hvor lyden er 100 Hz) var mer vanlig i lineære strømforsyninger, med store, tunge transformatorer. Dagens strømforsyninger (switchmode) operer på langt høyere frekvens. Da blir transformatoren vesentlig mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men om du har en enklere måte å skrive det fornuftig på, venneligst gjør det

Coilwhine er et kjent begrep (det er allerede nevnt over her).

En spole (coil) setter opp et magnetisk felt, og ved vekselstrøm så varierer det magnetiske feltet. Det kan sette magnetiske matrialer i bevegelse, dvs vibrasjoner. Styrken på magnetfeltet varierer med strømmen. Styrken på lyden vil også påvirkes av frekvensen. Spesielt kraftig kan den bli når det oppstår resonans, det er da avhengig av materialene rundt spolen.

Det er ingen fare med det, men kan jo være et kraftig irritasjonsmoment.

Angående elektrisitetens egenskaper, så har vi de kjente begrepene spenning og strøm. Uten disse er det ingen elektrisitet. 

"strømspenningens elektriske spenning" blir en meningsløs sammenstilling av ord, det vi kaller kaudervelsk.

Ved vekselstrøm har man også en frekvens. Vekselstrøm har vi overalt, uten at det lager støy i seg selv.

At kondensatorer skal lage lyd har jeg enda til gode å oppleve.

Støy fra 50Hz (hvor lyden er 100 Hz) var mer vanlig i lineære strømforsyninger, med store, tunge transformatorer. Dagens strømforsyninger (switchmode) operer på langt høyere frekvens. Da blir transformatoren vesentlig mindre.

Jeg hadde ganske kraftig coilwhine som faktisk forplanta seg til tven, hørte samme buzzing som fra pcen. 

Lenke til kommentar

Coilwhine er lyd, så det er vanskelig å se for seg at det kan forplante seg til en TV.

Men det er en mulighet for at coilwhine kommer av forstyrrelser på strømnettet. Måten en switchmode PSU fungerer på vil lage støy, det skal filtreres vekk. Nettstøyfilter kan inneholde spoler.

En beslektet form for støy kan komme fra ringkjernetrafoer. Disse er kjent for å lage brum hvis jernkjernen går i magnetisk metning, det skjer når det er en likestrømskomponent på strømnettet. En kamerat var/er plaget med dette, det høres flere steder. Men slike trafoer brukes ikke i PC, og antagelig ikke i TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...