Gå til innhold

Dårlig på matte, lurer på hvordan realfagskurs ville gått

fn4n342

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal ta realfagskurs som er over et år. Men, jeg er ganske dårlig på matte og hadde ikke S matte. Samfunnet trenger folk med realfag utdanninger og jeg vil gjerne ta en så jeg får relevant jobb. Men, matte går ikke bra for meg. Kan alle bli god på matte med nok innsats og tid? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan bli god i matte med nok innstast og tid. Det gjelder det meste. Hvis du virkelig vil og går inn for det, så kan du bli god i matte.

Men spørsmålet er: liker du matte? Bare fordi du er dårlig i det, trenger ikke å bety at du ikke liker det. Hvis du liker matte, så øker sjansen for at du kan bli god i det.
Hvis du ikke liker matte så anbefaler jeg ikke realfag utdanning. Samfunnet trenger mye, ikke bare realfag.

Lenke til kommentar

Alle kan bli bedre i matematikk ved å legge ned tid og innsats, men om man til syvende og sist ikke liker faget blir det vanskelig å lykkes. Nå bør det nevnes at realfag er ingen "sikker" vei til relevant jobb. Faktisk, så ville jeg ikke anbefalt noen som ikke har god bakgrunn i realfag til å velge harde realfagsutdanninger.

EDIT: noen sekunder for sen.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Man kan absolutt bli god i matematikk med innsats, men det krever somregel interesse for å holde innsatsen ved like. Evt andre ting som motiverer. Prøv å finn noen slike ting, og jobb deg igjennom pensum. Å ta realfagstudier stopper ikke ved forkurset, det fortsetter igjennom hele løpet. Så det er viktig å tilegne seg gode grunnkunnskaper som en kan ta med seg videre, om en bare går for å stå uten særlig forståelse så vill en slite etterhvert. 

Lenke til kommentar

Hadde eg vært deg ville eg i det minste prøvd å analysere kva eksakt er det som gjer at du er dårlig i matte.

Det kan være mange grunnar til at du ikkje får gode resultat i matte, alt frå at du ikkje får store nok utfordringar til at du er villig til å lære, til at du er tallblind (dyskalkuli) og ikkje klarer å tenke matematisk utan å legge ned svært stor innsats.

Dersom du har dårlige karakterar i matte fordi du har problem med å forstå abstrakte tal som du ikkje kan "ta og føle på", så kan det være at du kun får eit røft fyrsteår på realfagsutdanningar, men at det kjem seg når du får fordjupe deg i eit konkret matematisk fagfelt som du er interessert i.

Typisk er det forholdsvis vanlig at folk slit meir med fysikk på molekylnivå sidan det der kun er snakk om vekt, hastigheit og modellar som ein ikkje har eit praktisk forhold til. Det er kanskje ikkje så intuitivt å vite om lyset beveger seg i 1 million km/t eller 1 milliard km/t, eller 1 billion km/t. 

Men når ein får fokusere seg på større mekanisk fysikk så trives mange langt betre sidan ein har eit forhold til dei verdiane ein får ut og kan intuitivt sjå om svaret stemmer. F.eks. er det ikkje vanskelig å ha ein forståelse for kva som er rett når ein skal vurdere om ein god sprettball som faller fra 1 meter mot eit hardt underlag spretter 1 cm, 1 meter, 1 km opp i lufta.

Så dersom du kan finne ut kva del av matten som du vil lære meir om, så blir det langt lettare å kave seg gjennom den generelle matematikken som du må gjennom for å få lære meir om ditt interessefelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...