Gå til innhold

Bør Høyesterett privatiseres?


Bør Høyesterett privatiseres?  

42 stemmer

  1. 1. Bør Høyesterett privatiseres?

    • Ja
      3
    • Nei
      38
    • Ingen formening / Annet
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har som kjent ikke fulgt Montesquieus anbefaling om tredeling av makten og uavhengige domstoler i Norge (selv om man gjerne later som om det er tilfellet).

 

En enkel måte å gjennomføre dette er selvsagt å privatisere høyesterett (og resten og for den del).

 

Hvorfor ikke?

 

Hvordan mener du maktfordelingsprinsippet ikke ivaretas med dagens ordning? Domstoladministrasjonen ble flyttet fra Oslo til Trondheim blant annet for å ivareta uavhengighet, og det er flust av dommer på mange rettsområder som viser at Høyesterett ikke er redd for å gå de to andre statsmaktene i mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvordan mener du maktfordelingsprinsippet ikke ivaretas med dagens ordning? Domstoladministrasjonen ble flyttet fra Oslo til Trondheim blant annet for å ivareta uavhengighet, og det er flust av dommer på mange rettsområder som viser at Høyesterett ikke er redd for å gå de to andre statsmaktene i mot.

 

In the original constitution of 1814 the Montesquieu concept was enshrined, and the people at the time had the same skepticism about political parties as the American founding fathers and the revolutionaries in France. Nor did people really want to get rid of the king and the Council of State (privy council). King and council was a known concept that people had lived with for a long time and was for the most part comfortable with. The 1814 constitution came about as a reaction to external events, most notable the Treaty of Kiel see 1814 in Norway. There was no revolution against the current powers that had been be the case in the US and France.

 

As there was no election of the executive, the king reigned supremely independent in selecting the members of the Council of State, no formal political parties formed util the 1880s. A conflict between the executive and legislature started developing in the 1870s and climaxed with the legislature impeaching the entire Council of State in 1884. (See Statsrådssaken (Norwegian wikipedia page))

 

With this came a switch to a parliamentary system of government and while the full process takes decades, it has led to a system of parliamentary sovereignty where the Montesquieu idea of separation of powers is technically dead even though the three branches remain important institutions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Separation_of_powers
Lenke til kommentar

Man har som kjent ikke fulgt Montesquieus anbefaling om tredeling av makten og uavhengige domstoler i Norge (selv om man gjerne later som om det er tilfellet).

 

En enkel måte å gjennomføre dette er selvsagt å privatisere høyesterett (og resten og for den del).

 

Hvorfor ikke?

Hvordan mener du maktfordelingsprinsippet ikke ivaretas med dagens ordning? Domstoladministrasjonen ble flyttet fra Oslo til Trondheim blant annet for å ivareta uavhengighet, og det er flust av dommer på mange rettsområder som viser at Høyesterett ikke er redd for å gå de to andre statsmaktene i mot.

Hva om politikerne endrer grunnloven, vil ikke Høyesterett føye seg?

Lenke til kommentar

 

Man har som kjent ikke fulgt Montesquieus anbefaling om tredeling av makten og uavhengige domstoler i Norge (selv om man gjerne later som om det er tilfellet).

 

En enkel måte å gjennomføre dette er selvsagt å privatisere høyesterett (og resten og for den del).

 

Hvorfor ikke?

Hvordan mener du maktfordelingsprinsippet ikke ivaretas med dagens ordning? Domstoladministrasjonen ble flyttet fra Oslo til Trondheim blant annet for å ivareta uavhengighet, og det er flust av dommer på mange rettsområder som viser at Høyesterett ikke er redd for å gå de to andre statsmaktene i mot.

Hva om politikerne endrer grunnloven, vil ikke Høyesterett føye seg?

 

 

Jo, selvfølgelig. På generelt grunnlag kan man si at noe annet er praktisk utelukket med styreformen vi har i dag. Det handler ikke om maktfordelingsprinsippet som sådan. 

Lenke til kommentar

Hvem har sagt vi vil ha en så tydelig separasjon av makt, og dele dem opp etter dette prinsippet?

 

Det du sier er riktig, vi baserer dagens system på denne tankegangen, men dagens system følger ikke denne tankegangen skikkelig da det finnes grader av tilknytning mellom maktinstansene, og noen som har mer makt enn andre.

 

Jeg vet ikke med andre, men jeg har ingen problem med at de ikke er helt separert. Jeg føler uavhengigheten er god nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

De kan jo være selvfinansiernde, alle bøter osv de gir kan jo gå i deres lomme :)

Da trenger man ikke Betson som sponsor.

Den rettssalen har ikke jeg ville vært I. ;)
Jeg og mange andre ville ikke vært i en statlig rettsal om man kommer i konflikt med staten.

 

Pussig nok foretrekker noen av oss en upartisk dommer, men slikt kan vel ikke tillates?

Lenke til kommentar

Hvordan kan man etter dun mening få en 100% upartisk dommer?

De får jo uansett lønna fra ett eller annet sted og kan dermed uansett regnes som partisk.

 

Det er jo ikke slik at om man privatiserer så forsvinner alle former for interesser rundt alle rettsaker..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skatteflyktning har et bra poeng. Når Staten er èn part i saken vil Staten være partisk. Det kan hende det ville fungert med en organisasjon der hver innbygger eier èn andel (eller ihvertfall har mulighet til å eie èn andel). Domstolen kan finansieres av den tapende part i hver sak.

Så du mener folket skal eie domstolen, så da bestemmer også folket hvem som sitter der?

 

De fleste som kommer til høyesterett vil ikke ha penger til å betale for seg selv. De vi også mye mulig ha fått en bot i Lagmansretten allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...