toxa Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Noen som kan anbefale en laptop til en student til maks 10 000 kr? Bruker den bare til lette ting som youtube, netflix, sumo, office pakken, surfing osv. Tar de med meg overalt så tenker at 13-14" er perfekt. (Fornøyd med min nåværende som er 13.3". Viktig at den ser bra ut og er relativ lett da jeg kommer til å bruke den i sofa ofte. Har sett endel på envy 13 men er usikker pga klikkelyden touchpaden lager. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Tror ikke klikkelyden på touchpaden er største problemet noen er laget slik den har flere nivåer da man kan trykke touchpaden ned istedenfor museklikk taster. Elegante HP Envy Notebook med 13,3 " Full HD IPS skjerm Hvis det er denne du tenker på så er vel antakelig ram loddet på hovedkortet, HP maskiner har mye søppelprogrammer som tar mye plass hadde gått for over 500 GB lagringsplass på en slik. Og det siste problemet er vel HP har sluttet å tilby DVD plater for gjennopprettning så er vel kun gjenopprettningpartisjon på alt uten om bedriftlaptoper. Så er vel ikke enkelt å bytte trådløs nettverkkort heller da bios har begrenset det. Linux er vel heller ikke enkelt å installere på grunn av recovery partisjon. Så du får vurdere selv. Kvaliteten er sikkert ok. Endret 21. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Ingen tilbyr DVD plater siden flere år tilbake så man kan neppe gi minus for det. Recovery partisjon (som er blitt en del av windows 10) er defacto standard og ingen har cd/dvd leser i bærebare lengre. Det er definitivt slutt med dette for ultrabooks pcer laget/levert med windows 10. HP har et bra opplegg med dems recovery manager og dekker alle behov , da det er tilrettelagt for både usb startdisk, brenne egne recovery dvd med egen ekstern brenner. Ram og cpu er inkludert på hovedkortet på denne serie Envy. SSD er i m.2 og «kan» sammen med wlan kort skiftes individuelt.Ofte et kompromiss i dag med nye små,lette og ekstra «tynne» laptopper. Modellen her finns med flere konfigurasjoner cpu/minne/grafikk fra i3 til i7 med ulike type skjermer og minne fra 4 til 16 GB og nvme basert m.2 ssd fra 128 - 1TB -så det er jo bare å kjøpe «riktig» pc med en gang. Edit: Service manual http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05638816#page33 Endret 21. februar 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Ingen tilbyr DVD plater siden flere år tilbake så man kan neppe gi minus for det. Recovery partisjon (som er blitt en del av windows 10) er defacto standard og ingen har cd/dvd leser i bærebare lengre. Det er definitivt slutt med dette for ultrabooks pcer laget/levert med windows 10. HP har et bra opplegg med dems recovery manager og dekker alle behov , da det er tilrettelagt for både usb startdisk, brenne egne recovery dvd med egen ekstern brenner. Men det kunne vært mulig å laste ned image slik at man kunne brenne på DVD plate eller brukt minnepenn. Kun 2 tastetrykk og formattere SSD disken koster det for 1500 kr å få teknikkerne å skaffe ny rekoverypartisjon, veldig synd hvis man ikke tenker på det når man installerer linux og trykker enter\neste uten å tenke over dette. Hva hjelper det da å ha recovery manager? Muligens man kan slippe unna hvis SSD\harddisken er defekt. Og betale ny windows lisens. Men ellers er det vel slik, og må bruke partion manage for å krympe partisjonen får vel ikke valg i dette selv. Så linux funger nok tungvint på HP maskiner. Endret 21. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Seriøst nå gjør du deg bare vanskelig. Hvorfor skal man laste ned noe .Alt det man behøver følger med HP laptoppen minus ekstern usb dvd brenner . Slike oem pcer leveres med alt man trenger om man følger anvisningene til produsentene. Skal man installere linux eller et annet os må man selvfølgelig gjøre de rette forberedelsene. Man lager seg de recovery dvd platene med HP recovery manager når man får PCen (brenne ut recovery partisjon). Man trenger aldri å kjøpe ny windows 8.1 eller 10 lisens til oem laptoper levert med 8.1 eller 10 da den aktiveres av bios. Bare gjør som bruksanvisning beskriver med recovery manager når pcen er ny så minimerer man arbeid relatert til eventuell disk krasj eller bytte av ssd. Vanlig windows 10 laget med media creation tool aktiveres uten problem på alle windows 10 oem pcer men man står da uten spesialdrivere som er fordelen med å bruke produsentens metode for å lage seg gjenoprettings dvd eller usb(Microsoft windows 10 recovery metode) For akkurat denne produsenten/produkt Les kap 9 : Backing up, restoring, and recovering This chapter provides information about the following processes. The information in the chapter is standard procedure for most products. ● Creating recovery media and backups ● Restoring and recovering your system Endret 21. februar 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
toxa Skrevet 21. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2018 Kommer aldri til å installere noe annet en windows 10 på maskinen jeg kjøper. Har aldri hatt problemer med å laste ned windows 10 fra windows sin side og installere det på nytt på min nåværende maskin... Lagringsplass har aldri vært noe problem for meg. Har klart meg med 128 GB tidligere, så regner med 256 GB vil holde i massevis. Spørsmålet er om jeg skal gå for 8 GB ram. Kjører ikke noen tunge programmer per dags data, men kan vel være greit å ha just in case.Hva med denne? https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP13AD180NO/hp-envy-13-ad180no-13-3-barbar-pc-silkegullHar sett litt på huawei matebook x også. Kanskje jeg slår til på den om det kommer et tilbud i løpet av måneden. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Ja syns det er lurt med 8 GB ram til fremtiden. Eneste prisen er kanskje litt stiv for å ikke ha nvidia 1040m. Sjekk om du finner ligdene under 10 000 kr. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Vil si at 8GB minne bør være minimum i dag for fleroppgavekjøring. Windows 10 klarer seg dog bra med 4 også , pluss med nvme ssd blir i tillegg memory swap mere smooth. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå