Gå til innhold

VIDEO: Dette kan være løsningen for et mer levelig åpent kontorlandskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må det bli slutt på å kue ansatte slik. Det må bli mer orientert mot at folket må selv kunne invester i egen fremtid. Få fradrag for tilleggsutdannelse på egen skatteseddel istedenfor å stå med tiggerlua i hånda hos arbeidsgiver. Kunne få lovpålagt permisjon for både å prøve nye arbeidsplasser og å starte for seg selv. Det ville satt fortgang i dynamikken, ikke bare på arbeidsgivers premisser, men for ansatte selv. De arbeidsplasser som tilbyr elendige arbeidsforhold, slik som clean desk, free seating ville miste ressursansatte først....

Lenke til kommentar

Tja... jeg kan på sparket peke ut ihvertfall tre kollegaer i umiddelbar nærhet av meg selv som kunne trengt en slik munnkurv.

 

Jeg er tåler selv litt lydnivå i åpent landskap, men det er jo folk som er født og oppvokst i kraftig motvind og har ett særdeles høyt "normalnivå" i samtaler enten det er ansikt til ansikt eller over telefonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lite uaktuelt å takke ja til en jobb hvis det ikke er eget kontor. Lønnen må i så fall være svært god. Rundt 200.000 i året føles som en naturlig kompensasjon for å sitte i et åpent landskap. Regner med at jeg ikke er den eneste som har det slik, og jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg for bedrifter å fjerne kontorene. Sykefraværet øker og folk slutter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er lite uaktuelt å takke ja til en jobb hvis det ikke er eget kontor. Lønnen må i så fall være svært god. Rundt 200.000 i året føles som en naturlig kompensasjon for å sitte i et åpent landskap. Regner med at jeg ikke er den eneste som har det slik, og jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg for bedrifter å fjerne kontorene. Sykefraværet øker og folk slutter.

 

Problemet er at de klarer å skvise inn mange flere personer per kvadratmeter gulvareal, siden et kontor krever luftemuligheter. Dessuten tar konstruksjonen i seg selv plass, da man skal ha en dør som skal kunne åpnes og lukkes uten å ommøblere kontoret eller måtte ha en ekstra bred gang.

 

Kvadratmeter blir fort dyrere enn litt sykefravær vil jeg tro, for ellers skjønner ikke jeg at de velger dette som løsning.

 

Er dessuten en viss selvjustis og korreks i å sitte i et landskap, da det er lettere å overvåke deg uten at det synes så lett, og fordi du vet folk ser hva som er på skjermen din. Du ser det mye lettere om nærmeste sjef kommer gående forbi flere ganger i timen og titter inn, enn om de bare kaster et blikk rundt om kring, og ser om du er på plass, og det virker som du jobber med det du skal jobbe med.

Lenke til kommentar

Kvadratmeter blir fort dyrere enn litt sykefravær vil jeg tro, for ellers skjønner ikke jeg at de velger dette som løsning.

 

De har jo regnet på det selvsagt...

 

Problemet er vel at det stort sett bare er den ene siden av ligningen som lar seg regne på.

 

Man kan regne på hva man tjener i form av sparte arealutgifter, men man kan ikke regne på hva det koster når Jens sier at han blir stresset av å sitte en halvmeter fra vannautomaten gjennom hele dagen.

 

Det konkrete vinner mot det diffuse.

 

Over tid tror jeg derimot de diffuse negative effektene vil bli mer synlige og uomtvistelige, og at man vil kunne se en delvis reversering av den nåværende trenden med helt åpne kontorlandskaper.

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

 

Kvadratmeter blir fort dyrere enn litt sykefravær vil jeg tro, for ellers skjønner ikke jeg at de velger dette som løsning.

 

De har jo regnet på det selvsagt...

 

Problemet er vel at det stort sett bare er den ene siden av ligningen som lar seg regne på.

 

Man kan regne på hva man tjener i form av sparte arealutgifter, men man kan ikke regne på hva det koster når Jens sier at han blir stresset av å sitte en halvmeter fra vannautomaten gjennom hele dagen.

 

Det konkrete vinner mot det diffuse.

 

Over tid tror jeg derimot de diffuse negative effektene vil bli mer synlige og uomtvistelige, og at man vil kunne se en delvis reversering av den nåværende trenden med helt åpne kontorlandskaper.

 

 

Problemet er vel som du antyder, at det er vanskelig å regne på dette. Er vel få som i det siste har kunne sett på effektene av å gå fre landskap til personlige kontorer, eller motsatt.

 

Sitter selv slik til at jeg ikke bare sitter i landskap, men har delt plassering mellom landskap på dagtid, men på overvåkningssenter på kveld, natt og helger. Dagtidsplasser har vært endel endring på, delvis pga oppussing, men og pga endringer i organisasjonsstruktur.

 

Pga. skifte i vakter, så  har jeg bare i en liten periode hatt en personlig plass, som bare er "min". Alle andre perioder, så er plassene dels etter hvem av oss i turnus som er på jobb, og hvem som kommer først til å velge "favorittplassen" sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...