Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lærer som er venn med elever på snapchat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syntes jeg dette ikke er greit. Det går en viss grense på hvor nær relasjon en lærer skal ha. Er kjempeviktig at han/hun er interessert i sine elever, og opptatt av at alle har det bra på fritiden. Men snap blir for nært, i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg dette ikke er greit. Det går en viss grense på hvor nær relasjon en lærer skal ha. Er kjempeviktig at han/hun er interessert i sine elever, og opptatt av at alle har det bra på fritiden. Men snap blir for nært, i mine øyne.

Hvorfor blir det for nært? For å ta meg og mine venner som eksempel ble vi venner med de fleste av våre yngre lærere på Facebook. Dette var før snapchat. Vi chattet, avtalte tidspunkter når vi skulle spille fotball i bingen og pratet om alt fra film til gud vet hva. Vi syns det var dritkult. Da må det vel i ditt syn være hårreisende at lærere tar del i elevers fritidsaktiviterer? Dette var totalt uproblematisk og jeg som slet med skolen frem til vgs. fikk et helt nytt syn på lærere (som jeg tidligere la for hat). Dette var lærere vi fikk tillit til og som vi hørte på. Ja de kom nært oss, og vet du hva det resulterte i? Ro i klasserommet når lærern ba om det og større konsentrasjon hos oss "idiotene" på skolen. Og derav også bedre læringsmiljø for resten av klassen. Nettopp pga den gjensidige tilliten som ble skapt. Dette var ikke fordi de nødvendigvis snakket med oss på sosiale medier, men de viste en menneskelig side av seg. Noe firkantene av noen lærere aldri gjorde, disse fikk heller aldri tillit blant elevene.

De nye generasjonene av lærere er oppvokst med sosiale medier på lik linje som elevene sine. Ja, en lærer skal være sin rolle bevisst, men at lærere og elever har kontakt via sosiale medier ser jeg på som kun positivt. Spesielt når elevene er over 18 år.

Mistenker at dette ikke er noe som blir lært bort på lærerhøgskolene. Men enkelte klarer å finne elevene sine på gode, nye måter. Og takk og pris for dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig i at det er viktig med tillit, og at læreren finner måter å skape dette på. Har hatt mine lærere som ikke engang hadde 5 minutter etter skoletid for å forklare et mattestykke, da det ikke var deres "jobb", tydeligvis. Man bør kunne ha kontakt med lærere, og lærere bør være engasjert i sine elever.

Men, personlig føler jeg det blir feil begge veier. Læreren har rett på sin fritid, og få snap i hytt og pine fra elever som da skal behandles på et visst profesjonelt nivå, tar bort fra denne fritiden. Er ikke veldig mange 30-åringer i andre yrker som har venner i 18-årsalderen, blir vel for det meste bekjente i form av kollegaer eller barn av kollegaer. Jeg syntes ikke det er naturlig at en 30-åring skal omgjenges med 18-åringer.

Er forskjell på en elev som sender et skolerelatert spørsmål via face om læreren har gitt uttrykk for at det er greit med kontakt på det planet. Er ingen behov for å vise ansikt/hva en driver med i disse situasjonene. Læreren skal ikke ha noe stor del i det. Syntes jeg.

Lenke til kommentar

Tror det er veldig vanlig at elever og lærere har hverandre på facebook og snapchat.

Læreren har sikkert to kontoer. Én hvor elevene legger ham til.

Jeg regner med at de som ikke liker dette forbinder snapchat med intim kontakt? Snapchat er baby relatert for meg. Da jeg så å si kun brukert det til å motta bilder av guttungene når jeg er på jobb osv.

Lenke til kommentar

Dersom eg var lærar så ville eg brukt ein anna plattform enn snapchat for kontakt med elevar. Blant anna fordi at dersom det dukker opp anklagar om upassande oppførsel så er det dårlig med logg og historik som kan brukast til å bevise sin uskyld.

Slike anklager kan jo komme ut av det blå uansett. "Lærer X tok meg på rumpa mens vi var i gangen. Ingen andre så det". Det blir det samme. Men ja, det er helt klart en problemstilling som en lærer kan komme utfor.

-Snip

Men, personlig føler jeg det blir feil begge veier. Læreren har rett på sin fritid, og få snap i hytt og pine fra elever som da skal behandles på et visst profesjonelt nivå, tar bort fra denne fritiden. Er ikke veldig mange 30-åringer i andre yrker som har venner i 18-årsalderen, blir vel for det meste bekjente i form av kollegaer eller barn av kollegaer. Jeg syntes ikke det er naturlig at en 30-åring skal omgjenges med 18-åringer.

-Snip

Læreren velger jo dette helt selv. Samme med elevene som spør om å få bli venn på snapchat. Det fins forskjellige former for vennskap. Det går fint an for en lærer å ha en profesjonell kontakt med elevene selv om han snakker med disse om ting langt utenfor hva skole angår. Les f.eks. det jeg skrev om at to av våre lærere var med å spilte fotball når vi spurte om det. Det er ikke snakk om å ta en pils sammen eller å dra på guttetur.

Det er her jeg mener det fins alt for mange firkanter som avgrenser kontakten de har med elevene fullstendig. Det er mer ødeleggende enn det er noe annet, etter mitt syn.

Læreren velger jo dette helt selv. Samme med eleven som spør om å få bli venn på snapchat. Du må skjønne at fins forskjellige former for vennskap. Det går fint an for en lærer å ha en profesjonell kontakt med elevene selv om han snakker med disse om ting langt utenfor hva skole angår. Les f.eks. det jeg skrev om at to av våre lærere var med å spilte fotball når vi spurte om det. Det er ikke snakk om å ta en pils sammen. 

Det er her jeg mener det fins alt for mange firkanter som avgrenser kontakten de har med elevene fullstendig. Det er mer ødeleggende enn det er noe annet, etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt kontakt med lærere gjennom sosiale medier og ville nok ikke ønsket å få henvendelser fra elever gjennom snapchat hvis jeg var lærer selv. Men uavhengig av hvor gammel læreren er, ser jeg ikke problemet med at andre gjør det. Dog bør læreren kanskje være bevisst på hvilke felles snaps han sender dem. Det som er helt greit å sende til kompiser, er ikke nødvendigvis passende å sende til elevene sine.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at en lærer har noe med elevene å gjøre på -Snapchat-! Det blir en psykologisk blanding av autoritetsforhold og vennskapsforhold som garantert vil føre intriger og dritt med seg. Man skal holde det profesjonelle og det personlige adskilt for å kunne gjør en bra jobb, for ikke å snakke om de psykososiale problemene som følger med på kjøpet! Bare se på TS som lagde denne tråden, og det er -en- person! Det skaper usikkerhet, og sånn skal det ikke være i en så viktig arena som skolen.

Kan ikke fatte at folk synes dette er "bare helt normalt". Samfunnet har forandret seg, men de fundamentale psykologiske funksjonene er der fremdeles. Autoritet og vennskap er to forskjellige ting, og skal holdes adskilt. Det finnes 7 millioner mennesker i Norge, går det ikke an å finne seg noen andre "venner" enn elevene sine? Nok en grunn til å få psykologi inn som fag i skolene, når selv lærere ikke vet hva som er rett og galt lenger.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at en lærer har noe med elevene å gjøre på -Snapchat-! Det blir en psykologisk blanding av autoritetsforhold og vennskapsforhold som garantert vil føre intriger og dritt med seg. Man skal holde det profesjonelle og det personlige adskilt for å kunne gjør en bra jobb, for ikke å snakke om de psykososiale problemene som følger med på kjøpet! 

Eh snapchat er bare et medie for kommunikasjon. Det som spiller noen rolle er hvordan du bruker den, ikke hvilket medie du bruker. 

Lenke til kommentar

Man kan på snap, som de fleste sosiale medier, begrense hvem som kan se storyen sin. Jeg har stengt ute fler av vennene til min tenåringsdatter fra å se på story, men i og med at disse ungdommene stort sett bruker snap til å ringe, sende meldinger og bilder, så har jeg de aller fleste i vennegjengen på snap uten at de har tilgang på alt jeg legger ut. Det sammen har nok denne læreren, men samtidig møtes elevene av læreren der de er mest. Noen ganger er det veldig heldig. Jeg hadde ikke fått vite så fort at datteren min hadde havnet på legevakten om ikke vennene hennes kunne kontakte meg på snap feks.

Anonymous poster hash: 66c07...50f

Lenke til kommentar

Som lærer selv, har jeg aldri blitt venn med elever eller lagt de til på hverken facebook, snapchat eller lignende. For min del går det på det private og ønsket om å ikke ha enda en plattform hvor jeg kan bli kontaktet av elevene på. Elever har prøvd å legge meg til på snapchat og facebook på mange måter og til alle døgnets tider, og derfor har jeg bare satt en grense der jeg ikke tillater noe.

Jeg kjenner flere lærere som har lærer-kontoer ved siden av sin egne personlige, og jeg ser at det fint kunne vært en mulighet. Men da må dette brukes på en pedagogisk måte: Beskjeder, innleveringer og oppgaver kan lages via sosiale medier. Feks at oppgaven er å ta et bilde som dokumentasjon for noe, så er det hakket lettere med en instagramkonto eller sende det på facebook. Allikevel holder jeg på det at jeg ikke lager lærer-konto. Det blir for mye å holde styr på. Samtidig må da elevene lære seg å bruke mail de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det noen av dere sier. Jeg ønsker å ha gode relasjoner med elevene mine. Det jeg synes er problematisk var at denne læreren kommuniserte via snap med elevene i en annen læreres timer i tillegg til å snakke om den andre læreren med elevene via snap. 

Lenke til kommentar

Å ha en lærer på snapchat er ikke i seg selv alvorlig. Snap er en kommunikasjonskanal og det må være lov å kommunisere med læreren. 

Om en blir venn med læreren kan det stilles spørsmål om habilitet ved vurdering av prøver og lignende. Det kan også bli til en form for favorisering hvor læreren deler viktig informasjon med sine utvalgte yndlingselever. 

Det ovenfor er en problematisering av temaet. En løsning på dette i mine øyne kan være at læreren tilbyr alle sine elever en mulighet for kommunikasjon på snapchat og at viktig informasjon blir spredt på en mer nøytral plattform for hensyn til de som ikke ønsker å benytte seg av snapchat. 

Å snakke (negativt?) bak noen andre sin rygg er uønsket adferd uansett hvilken plattform som brukes. Spesielt i en lærer/elev setting hvor en må være bevist på sin rolle og påvirkningskraft. 

Anonymous poster hash: 80f22...dff
Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke problemet med at læreren møter sine elever på en platform de allerede er på. Hva og hvordan læreren bruker denne platformen kan så klart være problematisk, men det gjelder jo uansett om det er snapchat eller brevdue.

Snapchat er jo enklere og mer tilgjengelig men jeg antar jo læreren har tenkt på dette og ikke har åpen story for elevene evt. to kontoer.

Selv syntes jeg det egentlig virker positivt,

Lenke til kommentar

Blir helt imponert når jeg leser det jeg antar er lærere som skriver her. Snakk om å skulle amputere de som ser løsninger og muligheter til å møte elevene på sitt nivå. Tolker det dithen at lærere skal trå svært varsomt når det kommer til å opptre utenom det som er norm (les: en autoritær skikkelse som gir oppgaver mellom kl. 08-16). Noe utover dette skal kanskje ikke en lærer være.

Men slik er det jo på de fleste arbeidsplasser, de som finner nye veier og kan vise til resultater blir uglesett blant firkantene på jobben.

Lenke til kommentar

Joda, en lærer kan og kanskje skal være mer enn en person som er tilgjengelig på skolen 8-16 mandag til fredag. Og sosiale medier er en god plattform for kommunikasjon og til og med pedagogiske opplegg hvis det brukes riktig. Svarer jo på mail, sms-er og telefonsamtaler døgnet rundt hvis jeg har tid og mulighet, men ønsker allikevel at jeg kan ha tid der jeg ikke er på jobb. Og akkurat der setter jeg grensa for meg selv og kontakt med elever på sosiale medier.

NB! jeg har ikke gitt nummeret mitt til elever, men de som gidder finner det. Er også kontaktlærer og da er det greit at de elevene jeg er det for, skal kunne kontakte meg.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...