Gå til innhold

Utlevering av navn på fildelere ankes til lagmannsretten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grove fildelere gjemmer seg temmelig godt til det punktet at det må enorme ressurser til, gjerne en nasjonal operasjon som involverer forskjellige instanser som PST, NSM, E-tjenesten etc. Her snakker vi ikke bare om VPN, men servere kjøres med gigabitlinjer. Med andre ord, de er off limits. Personene som dette advokatfirmaet går etter er PCer på gutterommet som laster ned en film de vil se, som kanskje ikke går på norsk kino og som ellers er vanskelig å få tak i. De vet mest sannsynlig ikke hva en VPN tjeneste er for noe, ei heller hva DNS leaks er.

De går etter småfisk og ønsker å skape en presidens for fremtidige saker der de kan gå etter enda flere, samt skape frykt for å hindre folk i å laste ned (og dermed også opp og dele). Det har de jo allerede bevist ved å sende ut trusselbrev, noe jeg håper retten tar med i vurderingen om det er lurt å la dette utenlandske advokatfirmaet som jobber for utenlandske selskaper skal få klørne sine i norske Internettbrukere.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke dataspill lenge.

Og ser knapt nok på film eller serier.

Slik sett har sikkerhetsbransjen vunnet:

Fra å kjøpe 10 spill i året, kjøper jeg nå i snitt null.

Fra å kjøpe 10 filmer i året og gå på kino 4-5 ganger, ser jeg nå 2-3 på kino.

Men hey -- jeg laster ikke ned filmer eller spill ulovlig lengre heller.

Bransjen må jo være overlykkelig over å bli kvitt meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

"- I Danmark og Finland har vi sett en nedgang på 20 prosent i ulovlig fildeling siden vi begynte arbeidet. "

Sitat Jeppe Brogaard Clausen

Dæven de brevene er effektive.

Eventuelt kan det jo bare være en videreføring av det man alltid har snakket om, tilgjengelighet tilgjengelighet tilgjengelighet tilgjengelighet.

Uten tjenester som Steam, Youtube, Spotify, Itunes etc hadde piratkopiering av spill, musikk og musikkvideoer vært like problematisk som før

Lenke til kommentar

"- I Danmark og Finland har vi sett en nedgang på 20 prosent i ulovlig fildeling siden vi begynte arbeidet. "

Sitat Jeppe Brogaard Clausen

Dæven de brevene er effektive.

Eventuelt kan det jo bare være en videreføring av det man alltid har snakket om, tilgjengelighet tilgjengelighet tilgjengelighet tilgjengelighet.

Uten tjenester som Steam, Youtube, Spotify, Itunes etc hadde piratkopiering av spill, musikk og musikkvideoer vært like problematisk som før

Jepp, statistikk kan brukes til å vise hva man vil, det gamle uttrykket med kausualitet og korrelasjon. Bare fordi to variabler matcher betyr det ikke at de henger sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Grove fildelere gjemmer seg temmelig godt til det punktet at det må enorme ressurser til, gjerne en nasjonal operasjon som involverer forskjellige instanser som PST, NSM, E-tjenesten etc. Her snakker vi ikke bare om VPN, men servere kjøres med gigabitlinjer. Med andre ord, de er off limits.

Yup.

> Selve torrentingen skjer med private torrenter (du må ha en unik passkey for å bli med på moroa), aksepterer kun kryptert trafikk til andre torrentklienter, osv.

> Trafikken går aldri hjemme hos den aktuelle fildeleren men på en headless server de leier, betalt med bitcoin/altcoin. Linjehastigheten typisk 1-10Gbps og med dedikert IP adresse - slik at de kan route trafikken via denne til de sidene de bruker. (Og typisk så kobler man kun opp til serveren via en VPN som også er betalt med bitcon - slik at de ikke kan spore deg tilbake heller).

> De som leier ut slike servere har typisk ingen loggføring av trafikk, og varsler fildeleren om det kommer krav om ransakelse av serverne deres (slik at fildeleren kan flytte innholdet til en annen server og slette det som er der). Gjerne så er det ikke i samme land som en bor i heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...