Redaksjonen. Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 FORSKNING: Denne vindturbinen skal vise hvordan øysamfunn kan bli selvforsynte med fornybar kraft Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Litt oppskalering, pluss litt solkraft, så har man vel mye av behovet for Svalbard dekket, i allefall det mildeste halvåret. 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Syns det var lite tall i artikkelen, kor mykje hydrogen kan en lagre og kva trykk er det snakk om? Kva hadde et tilsvarande batteri kosta? Og kva kosta elektrolysør, tank og brenselcelle? Dersom en skal lagre hydogen frå sommer til vinter må det vel bli et voldsomt svinn, hydrogen vil vel ha en viss lekkasje uansett. Plassa som svalbard og færøyene treng anlegg for å lagre straum og der kan en bygge pilotanlegg med ulike teknologier, på byneset er det nok svært lite lønnsomt å koble seg frå straumnettet. Antagelig berre "praktisk" fordi der var en entusiast med vindmølle og i trondheim 1 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Slår en inn åpne dører, eller er det bare subsidie melking ? Daværende Norsk Hydro hadde to vindturbiner med strøm forsyning sammen koblet med hydrogen produksjon i drift på Utsira for ca (15 -20) år siden. Prosjektet ble åpnet med stor bravur,men jeg kan ikke huske hvordan det sluttet. Jeg lurer på om støy problematikken ble for plagsom. Når det gjelder dette aktuelle prosjektet så vil jeg tro at både vindturbiner og hydrogen produksjon var så godt kjent i dag at en kunne få 95% kunnskap via studier. Resten ville reelle vindmålinger på de aktuelle lokasjonene fylle ut. 4 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Dette har blitt prøvd før i Norge: https://no.wikipedia.org/wiki/Utsira_vindpark Total systemvirkningsgrad på under 10% hvis Wikipedia stemmer og jeg tolker tallene riktig: 53% x 18% = 9,5% Håper teknologien har kommet lenger enn det i dag, hvis ikke er jo dette ganske meningsløst, og det vil være mer fornuftig med dieselagregater :-/ 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Slår en inn åpne dører, eller er det bare subsidie melking ? Daværende Norsk Hydro hadde to vindturbiner med strøm forsyning sammen koblet med hydrogen produksjon i drift på Utsira for ca (15 -20) år siden. Prosjektet ble åpnet med stor bravur,men jeg kan ikke huske hvordan det sluttet. Jeg lurer på om støy problematikken ble for plagsom. Når det gjelder dette aktuelle prosjektet så vil jeg tro at både vindturbiner og hydrogen produksjon var så godt kjent i dag at en kunne få 95% kunnskap via studier. Resten ville reelle vindmålinger på de aktuelle lokasjonene fylle ut. Ja, jeg også reagerte på at ikke Hydro sitt prøveprosjekt med vindturbiner og hydrogenproduksjon på Utsira var med i artikkelen. "Å finne opp hjulet på nytt" er et ordtak som kanskje er dekkende for dette prosjektet. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Dette har blitt prøvd før i Norge: https://no.wikipedia.org/wiki/Utsira_vindpark Total systemvirkningsgrad på under 10% hvis Wikipedia stemmer og jeg tolker tallene riktig: 53% x 18% = 9,5% Håper teknologien har kommet lenger enn det i dag, hvis ikke er jo dette ganske meningsløst, og det vil være mer fornuftig med dieselagregater :-/ Og borre etter olje-energi også? Eller benytte energien som er på stedet? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Flott. At Norge ( og hvert samfunn, lokalt og globalt) er selvforsynt med fornybar forbruksenergi ( og basis-mat) er viktig for vår frihet. Dette passer også godt i dette bildet: "I dag må bønder stort sett kjøpe store mengder kunstgjødsel som blir produsert ved å bruke fossile gasser. Fremstillingen av kunstgjødsel er ikke bærekraftig ettersom det krever fossil energi. – Dette er en maskin som setter bonden i stand til å produsere sin egen nitrogengjødsel på gården" https://www.dn.no/nyheter/2018/02/14/2052/Teknologi/fra-mokk-til-gull-med-100-ar-gammel-teknologi Endret 20. februar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Hvordan og hvor blir egentlig kunstgjødsel produsert i dag? Historisk ble det i hvert fall produsert med fornybar kraft via Eyde-Birkeland-prosessen. I Norge. Norske bønder bidrar dessverre bare med mat nok til å mette ca 1 million mennesker (ca 0,5 million dersom import av kraftfor/soya stoppet). Norsk sjømatindustri bidrar heldigvis til at vi slipper å sulte. Ca nok til å mette 12 millioner mennesker med dagens produksjon, ca 6 millioner dersom import av kraftfor/soya stoppet) Sjømatindustrien bidrar altså 12 ganger mer enn bøndene, til tross for at bøndene er subsidiert ca 12 ganger mer enn sjømatindustrien. Du må nok lengre ut på bygda med den historien for å bli trodd. Der slike forutinntatte og selvsentrerte historier innavles. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Hva er nytt her? Dette er da gjort mange steder. Det selges som ferdig produkt, så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Hva er nytt her? Dette er da gjort mange steder. Det selges som ferdig produkt, så vidt jeg vet. Stemmer at hydrogen er prøvd mange stader, men det er ikkje eit ferdig produkt. Det finst derimot ferdige produkt basert på batteri med fleire tusen installasjonar verda over. Alt frå små einingar på nokre frå husstandar, til store anlegg på mange MWh. Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 se artikkelen oppe på dagens side : testanlegget for hydrogen har vært en stor suksess samme prosjekt, eller samme finansiering ?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hva er nytt her? Dette er da gjort mange steder. Det selges som ferdig produkt, så vidt jeg vet.Stemmer at hydrogen er prøvd mange stader, men det er ikkje eit ferdig produkt. Det finst derimot ferdige produkt basert på batteri med fleire tusen installasjonar verda over. Alt frå små einingar på nokre frå husstandar, til store anlegg på mange MWh. Det er i hvert fall flere bedrifter som tilbyr dette (har besøkt dem selv). Franske som tilbyr til øyer i Stillehavet (vindmøller, solceller, hydrogen og fuel cell). Jeg tror Ballard har vært leverandøren av fuel cells. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hva er nytt her? Dette er da gjort mange steder. Det selges som ferdig produkt, så vidt jeg vet.Stemmer at hydrogen er prøvd mange stader, men det er ikkje eit ferdig produkt. Det finst derimot ferdige produkt basert på batteri med fleire tusen installasjonar verda over. Alt frå små einingar på nokre frå husstandar, til store anlegg på mange MWh. Jeg tipper dere batterifanatikere skal gå på en aldri så liten smell. Batterier vil ikke bli billigere i årene fremover, de blir dyrere. Og denne trenden er i ferd med å materialisere seg allerede: For the first time we have seen large-scale battery manufacturers increase their prices. That has largely been down to the price of key commodities such as lithium and cobalt,’ https://www.chemistryworld.com/news/battery-builders-get-the-cobalt-blues/3008738.article Og batterifabrikken til 20 milliarder Euro som Bosh skulle sette opp er avgått ved døden før de kom så langt som å sette spaden i jorda: https://www.reuters.com/article/r-bosch-batteries/update-2-bosch-shuns-battery-cell-production-in-blow-to-europe-idUSL8N1QI56P Og vet du/dere hva Bosh gjorde noen dager etter at de la planene om batterifabrikk død? De meldte seg inn i "The Hydrogen Council": https://newsroom.toyota.co.jp/en/corporate/21497691.html Og det gjorde de sikkert fordi de fremdeles har så stor tro på batterier :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå