Redaksjonen. Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Kan gi teknologiutvikling i Norge.Disse utfordringene må løses før skipene går på hydrogen (Ekstra) Lenke til kommentar
FQE35HEZ Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Takk for god artikkel av TU. Det tar opp en viktig problemstilling som diskuteres flittig i det maritime hydrogenmiljøet for tiden. Selv om det kan virke forlokkende å gå direkte på flytende hydrogen allerede på det første maritime prosjektet er det mange grunner til å gå veien innom komprimert. Noen av argumentene vi ser er følgende: - Bilindustrien har landet på komprimert som bransjestandard. Det samme gjelder for buss og lastebil. - Volumet selv på store ferjestrekninger tilsier ikke nødvendigvis behov for flytende hydrogen. På Hjelmeland hvor den første ferjen skal gå er dagsforbruket ca 150 kg. Et svært beskjedent forbruk. Flytende blir først interessant når behovet er flere tonn per dag. - Den tekniske kompleksiteten økes. - Godkjenningsprosessen gjøres betydelig vanskeligere. - Gjennomføringen av prosjektet settes i fare. Et ferjeprosjekt basert på komprimert hydrogen vil være gjennomførbart innen tidsfristen i 2021. Flytende er langt mer komplisert og vil kunne forsinke prosjektet. Så selv om flytende hydrogen vil spille en sentral rolle for større skip i framtiden taler mye for at man bør benytte kjent teknologi knyttet til komprimert hydrogen på dette viktige og allerede banebrytende prosjektet. Lenke til kommentar
BY84KI7J Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Er komprimert hydrogen plassert i trykkflasker på dekk virkelig så banebrytende? Som du sier finnes allerede teknologien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå