Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til kjøp av kompressor for luftverktøy


Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke noen bedre kategori, og den skal brukes utelukkende til bilfiksing så jeg tar sjangsen på å poste her :)

 

Jeg har mye håndverktøy og noen diverse elektriske verktøy som brukes til bilfiksing, men tenker å kjøpe inn en kompressor og relevant utstyr for å kunne jobbe på biler. Min erfaring med kompressorer er minimal, og jeg ønsker ikke å ende opp med å kjøpe underdimensjonert utstyr, men samtidig ønsker jeg ikke betale en formue for utstyr som jeg bruker kanskje 3-5 dager i året. Biltema og Jula sine verktøy har jeg stort sett god erfaring med og er komfortabel med prisnivået på sortimentet i disse butikkene.

 

Det er en hel haug med ulike spesifikasjoner som jeg ikke vet hvilke som er mest relevante, og hvilke begrensninger og fordeler de ulike specsene vil gi meg. Biltema oppgir en haug av opplysninger om sine kompressorer:

  • Motoreffekt
  • Strøm
  • Turtall
  • Fritt avgitt luftmengde
  • Gjennomløpt sylindervolum
  • Maks. arbeidstrykk
  • Tankvolum
  • Høyeste arbeidstrykk

Hva kan jeg gjøre med en kompressor til 2500kr som jeg ikke kan gjøre med en til 1200kr? Vil de fleste håndverktøyene kjøre fint på en til sistnevnte prisklasse, eller vil det oppstå en situasjon hvor jeg vil tenke at "søren jeg skulle heller kjøpt den dyrere modellen"?

Hvordan er det med vedlikehold av en kompressor? Ser at mange av dem oppgir hvilke olje dem går på, men er dette noe man skifter etter x antall timer med bruk?

 

Er det vanlig at det følger med det som er nødvendig av slanger og nipler og øvrig nødvendig utstyr med kompressoren?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 liters tank og  maks effekt på enfas, pleier å være tilstrekkelig. (Sandblåsling  krever mye mer effekt og det blir nesten aldri nok)

 

Oljeskift er bra du nevner. Dette blir ofte forsømt på kompressorer og fører til tidlig død. Det er ikke noe oljefilter i systemet, og all smuss blir akumulert i oljen.

 

Det havner også mye vann i oljen . Opplevde at kompressoren min ikke ville starte når det var kaldt. Da var oljeskift riktig medisin. Bruker vanlig helsyntetisk motorolje 10W50. Olje bør skiftes annen hvert år med hobbybruk. Dersom den begynner å bli melkehvit, har du ventet for lenge.

 

Jeg har hatt en sånn i ca 10 år: http://www.moeco.no/Shop/Product/Kompressor-4009550-3HK/100142

 

Den har fungert stort sett fint og starter fint i kulden med frisk olje. Toppakining røk ganske fort. Topp var bare grovmaskinert, så en rask plansliping på 120 papir og ny pakning fra en melkekartong har holdt i 9 år. 

 

Kunne vært litt bedre patent på å slippe ut vann i tantk.

 

Best med to-sylindre, da en sylinder kan starte litt tregt i kulden. 

 

Utstyr som følger med fungerer. Slanger finst det bedre av. 

 

Til portabelt bruk og spikerpistol ville jeg valgt en mindre og lettere modell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...