Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut bolig i tap?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver.

Jeg vurderer å leie ut bolig jeg eier. Det er høy felleskostnader i måneden pluss jeg nedbetaler renter og avdrag på lån i tillegg. Jeg vurderer å leie ut hele boligen til en lavere sum enn det jeg betaler for felleskostnader og lån. La oss si jeg leier ut for 5000kr men jeg betaler 10000kr i felleskostnader til borettslag og lån i bank kombinert. Jeg er ikke folkeregistrert på adressen. Det jeg lurer på er da om siden jeg verken står oppført på adressen og taper penger på å leie ut, må jeg da betale skatt? Eller betaler jeg ikke skatt kun dersom jeg står oppført på adressen og bor der?

Anonymous poster hash: 2ab60...6f0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boliglån er ikke fradragsberettiget i leieinntekter (du får et generelt rentefradrag på selvangivelsen, så verdien av boliglånet er lik null for å kalkulere netto skattepliktig leieinntekt).

Hvis du leier ut en bolig og utleien er skattepliktig så er overskudd skattepliktig inntekt og underskudd fradragsberettiget tap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver.

Jeg vurderer å leie ut bolig jeg eier. Det er høy felleskostnader i måneden pluss jeg nedbetaler renter og avdrag på lån i tillegg. 

Anonymous poster hash: 2ab60...6f0

Husk at avdrag ikke er tap/utgift, det er sparing til seg selv. Renter er utgift.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...