AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver. Jeg vurderer å leie ut bolig jeg eier. Det er høy felleskostnader i måneden pluss jeg nedbetaler renter og avdrag på lån i tillegg. Jeg vurderer å leie ut hele boligen til en lavere sum enn det jeg betaler for felleskostnader og lån. La oss si jeg leier ut for 5000kr men jeg betaler 10000kr i felleskostnader til borettslag og lån i bank kombinert. Jeg er ikke folkeregistrert på adressen. Det jeg lurer på er da om siden jeg verken står oppført på adressen og taper penger på å leie ut, må jeg da betale skatt? Eller betaler jeg ikke skatt kun dersom jeg står oppført på adressen og bor der? Anonymous poster hash: 2ab60...6f0 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Du må betale skatt når du ikke bor der. Hvor mye du betaler i lån har ingen ting å si for hvor mye du skal skatte av utleien. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Boliglån er ikke fradragsberettiget i leieinntekter (du får et generelt rentefradrag på selvangivelsen, så verdien av boliglånet er lik null for å kalkulere netto skattepliktig leieinntekt). Hvis du leier ut en bolig og utleien er skattepliktig så er overskudd skattepliktig inntekt og underskudd fradragsberettiget tap. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver. Jeg vurderer å leie ut bolig jeg eier. Det er høy felleskostnader i måneden pluss jeg nedbetaler renter og avdrag på lån i tillegg. Anonymous poster hash: 2ab60...6f0 Husk at avdrag ikke er tap/utgift, det er sparing til seg selv. Renter er utgift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå