Måk1 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hei Holder på å sette sammen komponenter til en ny stasjonær pc. Er en stund siden jeg bygget pc sist. Så jeg setter stor pris på innspill til de komponentene jeg har satt sammen. Har satt sammen en liste på prisjakt: https://www.prisjakt.no/list.php?l=461282&view=m Lenke til kommentar
MKap Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hei Holder på å sette sammen komponenter til en ny stasjonær pc. Er en stund siden jeg bygget pc sist. Så jeg setter stor pris på innspill til de komponentene jeg har satt sammen. Har satt sammen en liste på prisjakt: https://www.prisjakt.no/list.php?l=461282&view=m Bruksområde? SSDen du har valt kan bli i minste laget om du skal ha han som einaste lagring. Har sjølv 500 GB SSD til gaming, og synst det blei i overkant trangt. Mange av spela i dag tar opp 50 GB, og nokre tar over 100 GB. I tillegg tar Windows ein del GB. Då er det ikkje mange spel du kan ha installert samstundes på den maskina. Lenke til kommentar
Måk1 Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Bruksområde er litt spilling, csgo, cities skylines ++. Tenkte å legge til en 3.5 hdd på 1TB eller noe. Ellers er jeg litt usikker på om jeg skal gå for ryzen eller en i3/i5 cpu. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Fjern Windows lisensen og kjøp en lisens for 40-80kr på ebay eller 200kr på kinguin Så legger du heller litt mer penger inn å gå for i5 8600 med tilsvarende HKSå lenge du har en annen disk som tar for seg lagring så skal en 240GB SSD holde.Hvertfall til de spillene du nenver her. Lenke til kommentar
Måk1 Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 Fjern Windows lisensen og kjøp en lisens for 40-80kr på ebay eller 200kr på kinguin Så legger du heller litt mer penger inn å gå for i5 8600 med tilsvarende HK Så lenge du har en annen disk som tar for seg lagring så skal en 240GB SSD holde. Hvertfall til de spillene du nenver her. Takk for tipsene, har oppdatert listen. Tror jeg har et greit oppsett som (nesten) er innenfor budsjett. https://www.prisjakt.no/list.php?l=461282&view=m Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Hvorfor EVGA 650 BQ 650W? Hadde gått for EVGA SuperNOVA 750 G2 istedenfor. Corsair Force LE200 B 240GB? Hva med Samsung 960 Evo 250GB Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Fjern Windows lisensen og kjøp en lisens for 40-80kr på ebay eller 200kr på kinguin Så legger du heller litt mer penger inn å gå for i5 8600 med tilsvarende HK Så lenge du har en annen disk som tar for seg lagring så skal en 240GB SSD holde. Hvertfall til de spillene du nenver her. Takk for tipsene, har oppdatert listen. Tror jeg har et greit oppsett som (nesten) er innenfor budsjett. https://www.prisjakt.no/list.php?l=461282&view=m Ikke kjennskap til den CPU kjøleren du har valgt, men veit at denne er svært god: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler Den koster 40 kroner mer enn den du har valgt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Ikke kjennskap til den CPU kjøleren du har valgt, men veit at denne er svært god: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler Den koster 40 kroner mer enn den du har valgt. Begge kjølerne er i mellomklasse, ca like gode. det som er litt rart 2011-3 2011(Square) 2066 Det som er rart er at Cooler Master Hyper H411R har støtte for slike cpuer, man si 99% sikkert den blir for dårlig for overklokking i så fall, turtallet må stå på fult. ville gått for coolermaster 212 LED kun fordi man får med led lys. Pass på coolermaster 212 evo følger med am4 settet siden gamle må man kjøpe det i tillegg greit hvis man vurder å bytte senere. https://www.anandtech.com/show/6830/cpu-air-cooler-roundup-six-coolers-from-noctua-silverstone-and-cooler-master/4 Endret 20. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Corsair TX serien er budsjett level gull rata strømforsyning. Har lest en del bra om de på jonnyguru. DOg 750 watteren Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Corsair TX serien er budsjett level gull rata strømforsyning. Har lest en del bra om de på jonnyguru. DOg 750 watteren Tull, hadde byttet den med EVGA på dagen for å si det slik, den funger men supernoctua er noe helt annet. Med tanke på støy og bytting av kabel. TX serien og CX er gamle. Corsair hadde jeg kun vurdert Corsair RM850i eller Corsair HX750I men syns prisene er litt stive så hadde gått for brukt. Stemmer det PSUene over bør ikke belastes over 70% over 5 år som server ellers vil levetiden bli kortere en 5 år? CX og TX PSUene er vel de billigste, den billigste er ikke bregnet på overklokking og 3 års garanti: Power SuppliesAX Series™ PSUs have a 7 year warranty AXi Series™ PSUs have a 10 year warranty CS Series™ PSUs have a 3 year warranty CX Series™ PSUs have a 3 year warranty CX-M Series™ PSU Models CX430M, CX500M, and CX600M have a 3 year warranty CX-M Series™ PSU Models CX450M, CX550M, CX650M, CX750M, and CX850M have a 5 year warranty GS Series™ PSUs have a 3 year warranty HX Series™ PSUs with Platinum efficiency have a 10 year warranty. HX Series™ Models HX520W, HX620W, and HX1000W have a 5 year warranty; all other HX Series™ Models have a 7 year warranty HXi Series™ PSUs have a 10 year warranty RM Series™ PSUs have a 5 year warranty RMi Series™ PSUs have a 10 year warranty RMx Series™ PSUs have a 10 year warranty SF Series™ PSUs have a 7 year warranty TX Series™ PSUs with Gold efficiency have a 7 year warranty. All other TX Series™ PSUs have a 5 year warranty Vengeance Series™ PSUs have a 5 year warranty VS Series™ PSUs have a 3 year warranty VX Series™ (Models VX450, and VX550) have a 5 year warranty Usikker om Corsair AX860 er bedre? den har seasonic sine kvalitetsdeler? For tror den kan belastet 80-90% over 5 år hvis du skal overklokke mye og ha server er vel kanskje den bedre. Så har vel neppe de billigste overlastvern\kortsluttingvern heller ikke lynvern. Så de billigste kan svi PSU og delene hvis de blir overlastet. Endret 20. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 ... mente TXm serien. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=520 Lenke til kommentar
Måk1 Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 Hei Takk for innspill, tror det nærmer seg noe nå. Har oppdatert listen, byttet strømforsyning til EVGA Supernova, SSD til samsung 960 evo og CPU kjøler til Cooler Master Hyper 212 Evo. https://www.prisjakt.no/list.php?l=461282&view=m Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ser supert ut dette!Om du ikke skal kjøpe med en gang så anbefaler jeg deg å vente litt til det kommer tilbud på skjermkortet du har valgt.. Denne modellen har ofte vært på tilbud hos elkjøp, power, netonnet. Tror nok du kan hente noen kroner her og der ved å kjøpe tilbudsvarerOm ikke så kjøp med en gang. Du blir alltid fornøyd! Regner med du går for windows varianten jeg tipset om tidligere.. Når du gjør dette så bør du ha en minnepenn som du kan legge windows på for å få det installert på maskinen din.Jeg fikk en 16gb penn til 49kroner på netonnet så disse trenger ikke koste mye. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Men du har satt sammen en skjerm som støtter AMD freesync sammen med nvidia skjermkort. Det får du ikke utnyttet. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Fjern Windows lisensen og kjøp en lisens for 40-80kr på ebay eller 200kr på kinguin Så legger du heller litt mer penger inn å gå for i5 8600 med tilsvarende HK Så lenge du har en annen disk som tar for seg lagring så skal en 240GB SSD holde. Hvertfall til de spillene du nenver her. Råd til å bruke 10-20k på data deler, men å legge på ca 1000kr til en win10 lisens er ett stort problem Denne ssd er billigere: https://www.komplett.no/product/975804/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/samsung-860-evo-250gb-ssd?offerId=KOMPLETT-310-975804# M2 ssd er raskere om du har 2st og overføre data mellom dem. Til vanlig win bruk er det ikke noe praksis å se. Søk på nett om ssd vs m2 Endret 21. februar 2018 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Akkurat det der har vell vært diskutert frem og tilbake her gjentatte ganger...Om du vill betale 1000kr for akkurat samme produkt til 40kroner så får du bare gjøre det Blir som specsavers reklamen med Pizza kebab og Royal pizza kebab til ulik pris..akkurat samme pizza... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Ja, men ikke lisenser fra microsoft. Har selv kjøpt 95,98.xp 8st, 7 8st, 10 gratis 8st. Men er enig at en lisens er for dyr, burde kostet 10$ for en lisens. Bytter jeg hk må jeg ha nye lisens, og det plager meg mere enn om jeg kjøper nye maskin. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 En lisens burde koste 10$ i vanlige butikker, men når det ikke gjør det blir det etter min mening for dumt å betale blodpris for noe du kan få til 40 kroner.Det er jo akkurat samme produkt selv om du kjøper det fra ebay selv om pengene ikke akkurat går til Microsoft. Har selv kjøpt flere windows lisenser og det har plaget meg like mye hver gang. Nå som jeg kan få en lisens til 40kroner som fungerer på flere forskjellige maskiner så klager ikke jeg og ønsker derfor å tipse andre om det samme.. Så lenge det er lovlig selvsagt. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 En lisens burde koste 10$ i vanlige butikker, men når det ikke gjør det blir det etter min mening for dumt å betale blodpris for noe du kan få til 40 kroner. Det er jo akkurat samme produkt selv om du kjøper det fra ebay selv om pengene ikke akkurat går til Microsoft. Har selv kjøpt flere windows lisenser og det har plaget meg like mye hver gang. Nå som jeg kan få en lisens til 40kroner som fungerer på flere forskjellige maskiner så klager ikke jeg og ønsker derfor å tipse andre om det samme.. Så lenge det er lovlig selvsagt. Den er gyldig i microsoft sine øyne og fullverdi med tanke på updates. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 EVGA 650 BQ 650W er mye billigere enn mange av de andre, er den ikke god nok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå