Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal ta opp Kjemi 1+2 etter høsten, hvor vanskelig er det og hvor mye matte kreves?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ta opp Kjemi 1 og 2 etter høsten, i tillegg til det så skal jeg ta Biologi 1 og 2, men det er ikke biologien jeg er bekymret for. Hvor mye kreves av kjemien og hvor mye matte inneholder det? Jeg går VG3 på media og kommunikasjon og har derfor 2P-Y matte. En kamerat av meg anbefalte meg også å ta T-matte, fordi da vil jeg få en bedre forståelse for kjemifaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok kunne litt matematikk og anbefalingen fra din venn er god. Selve matematikken er ikke så vanskelig, det innebærer endel regning. Men hvis du bare har 2P-Y, så kan det bli vanskelig. Matematikken der er litt forskjellig fra den mer teoretiske matematikken.

Samtidig bør du være forberedt på arbeidsmengden, spesielt i perioden rundt selve eksamenen hvor det kommer til å bli et skikkelig hardkjør.

Ellers er det vel en labdel i kjemi 2, det bør du se over også. De har både skriftlig og muntlig eksamen, ikke sant? Muntlig eksamen innebærer en form for praktisk del med lab.

Med god forberedelse kan du klare alt.

Lenke til kommentar

Du bør nok kunne litt matematikk og anbefalingen fra din venn er god. Selve matematikken er ikke så vanskelig, det innebærer endel regning. Men hvis du bare har 2P-Y, så kan det bli vanskelig. Matematikken der er litt forskjellig fra den mer teoretiske matematikken.

Samtidig bør du være forberedt på arbeidsmengden, spesielt i perioden rundt selve eksamenen hvor det kommer til å bli et skikkelig hardkjør.

Ellers er det vel en labdel i kjemi 2, det bør du se over også. De har både skriftlig og muntlig eksamen, ikke sant? Muntlig eksamen innebærer en form for praktisk del med lab.

Så du synes at jeg burde ta opp R1 matte også da? Min karakter i 2P-Y er 4 akkurat nå, men da har jeg ikke akkurat jobbet så mye med det. Det er gjennom Sonans forresten. Jeg er også fullt klar over arbeidsmengden, er bare god forberedelse til jeg skal potensielt begynne på medisin studie :) 

Lenke til kommentar

Så du synes at jeg burde ta opp R1 matte også da? Min karakter i 2P-Y er 4 akkurat nå, men da har jeg ikke akkurat jobbet så mye med det. Det er gjennom Sonans forresten. Jeg er også fullt klar over arbeidsmengden, er bare god forberedelse til jeg skal potensielt begynne på medisin studie :)

Vil ikke si noe fordi jeg er usikker på om du har nok kapasitet til å gjøre alt. Det er noe du selv må vurdere. Samtidig er Sonans veldig dyrt etter det jeg forstår. Og du ser ut til å ta mange fag.

Det jeg kan si er at R1 vil i hvert fall øke ditt mentale nivå. Du vil føle deg langt smartere hvis du behersker faget. Men å ha en 4 i 2 P-Y og så foreta en overgang til 1T og R1, vet ikke om det er så lurt.

Du bør snakke med en konsulent på Sonans hvis det er medisin du skal inn på. De vet sånt og jeg tror at konsultasjon er gratis der borte. Ikke stol på noen anonyme tullinger på et forum som ikke nødvendigvis har gode hensikter når de gir deg råd.

Lenke til kommentar

Vil ikke si noe fordi jeg er usikker på om du har nok kapasitet til å gjøre alt. Det er noe du selv må vurdere. Samtidig er Sonans veldig dyrt etter det jeg forstår. Og du ser ut til å ta mange fag.

Det jeg kan si er at R1 vil i hvert fall øke ditt mentale nivå. Du vil føle deg langt smartere hvis du behersker faget. Men å ha en 4 i 2 P-Y og så foreta en overgang til 1T og R1, vet ikke om det er så lurt.

Du bør snakke med en konsulent på Sonans hvis det er medisin du skal inn på. De vet sånt og jeg tror at konsultasjon er gratis der borte. Ikke stol på noen anonyme tullinger på et forum som ikke nødvendigvis har gode hensikter når de gir deg råd.

Er akkurat det jeg er bekymret for, at det vil bli for overveldende for meg. Har du hatt Kjemi 2 og vet hvilken matte som trengs der, om det er R1 eller bare 1T jeg har behov for? Fordi den eneste grunnen jeg tar opp matte, er sånn at jeg kan gjøre det bra i kjemi. Er fullt klar over at jeg burde høre på folk fra et forum, er bare nysgjerrig på om noen har hatt samme erfaringer og kan komme med råd. Skal prate med rådgiver fra Sonans og skolen min etter vinterferien er over.  

Lenke til kommentar

Har tatt en del kjemi-fag på universitetsnivå.

For å være helt ærlig: du trenger nok å ta R1 for å ta Kjemi 2. I det minste vil det gjøre endel av utregningene i kjemien langt enklere å forstå.

Buffere, redoksreaksjoner og slikt innebærer en del matematikk og du trenger å kunne å tenke matematisk for å klare deg igjennom.

Men du har selvsagt det aspektet med for mange fag, så du må vurdere dette selv.

Lenke til kommentar

Har tatt en del kjemi-fag på universitetsnivå.

For å være helt ærlig: du trenger nok å ta R1 for å ta Kjemi 2. I det minste vil det gjøre endel av utregningene i kjemien langt enklere å forstå.

Buffere, redoksreaksjoner og slikt innebærer en del matematikk og du trenger å kunne å tenke matematisk for å klare deg igjennom.

Men du har selvsagt det aspektet med for mange fag, så du må vurdere dette selv.

Ja. Får prate med rådgiver og eventuelt kjemilærer også. Planen var å ta alle disse fagene over 1 år. Det jeg har tenkt til å søke meg inn på er evt medisin- eller farmasi studie. 

Lenke til kommentar

Du trenger vel uansett S1+S2/R1for farmasi/medisin. I grunn synes jeg det er et dårlig utgangspunkt å bestemme seg for studier, før du har tatt fagene. Nevnte fag i tråden er bare en lek i forhold til universitetsstudier, så du burde ikke "choke" på disse fagene om du skal overleve et 5/6-årig universitetsstudium. 

Er en del studier i utlandet som ikke har behov for matte, men bare Biologi 1+2 og Kjemi 1+2. Men ja, du har et godt poeng der. Studiene som er nevnt ovenfor er mye lettere enn et 6 årig studium. 

Endret av TheMiino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...