Jente 1234 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hei. Har spørsmål angående øking av husleie. Jeg eie leilighet på 108 KVM i Bergen og for siste 4 årene har jeg leid det til noen som var i litt vanskelig situasjon til en lav pris (7500kr) men det gikk over min økonomi og derfor vil jeg øke leien. har sett meg litt rund om hvor mye en slik leilighet er verdt å leie og kom frem til rundt 14.000 kr, men igjen husleieloven sier jeg kan ikke øke leien så pass mye. hva kan jeg gjøre? noen som har ide/erfaring med det som kan anbefale meg så ville jeg vært veldig glad. For å gjøre det mer forståelig : - Jeg leid ut leilighet på 108 KVM til 7500 kr i 4 år. - jeg tapte/er veldig mye. - markedsverdi på utleie av slik leilighet er ca 14.000-16.000 kr per idag i følge smartpenger.no- jeg vil øke leien til ca 14.000 kr. - men husleieloven sier jeg ikke kan øke så pass mye Hva kan jeg gøre ? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Tror du må avslutte leieforholdet og deretter høye leien, ettersom det er en vesentlig forhøyelse. . 3 Lenke til kommentar
Unconnected Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Etter to og et halvt år kan hver av partene kreve justert leien til "gjengs leie" med seks måneders varsel, jf. husleieloven § 4-3. Med gjengs leie menes hva tilsvarende husrom leies ut for i samme område på tilsvarende vilkår. Det tilsvarer i prinsippet ikke markedsleie, men om markedet svinger lite vil det ofte være relativt nært. Du har dermed fint mulighet til å øke husleien mye fra dagens 7500, om markedsleien er rundt 15 000. Men sannsynligvis ikke helt opp til 15 000. Med mindre det er et fallende leiemarked. Da kan i prinsippet gjengs leie være høyere enn markedsleie. 8 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) Tror du må avslutte leieforholdet og deretter høye leien, ettersom det er en vesentlig forhøyelse. . Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. Vennligst lær dere grunnleggende husleierett før dere uttaler dere om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Endret 19. februar 2018 av Herr Brun 8 Lenke til kommentar
Unconnected Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) . Endret 22. februar 2018 av Unconnected Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Tror du må avslutte leieforholdet og deretter høye leien, ettersom det er en vesentlig forhøyelse. . Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. Vennligst lær dere grunnleggende husleierett før dere uttaler dere om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Har aldri uttalt meg om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Tror du må avslutte leieforholdet og deretter høye leien, ettersom det er en vesentlig forhøyelse. . Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. Vennligst lær dere grunnleggende husleierett før dere uttaler dere om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Har mastergrad i å være leieboer, og ingenting av det jeg skrev er feil. Jeg har mastergrad i rettsvitenskap. Det du skrev om trådstarters faktiske spørsmål er feil. Det andre er kanskje riktig, men ikke spesielt viktig. Du skrev "du får den ikke opp til 14 000", etter å ha skrevet at "du kan KPI justere husleien". Det vil de fleste forstå som "du får den ikke opp til 14 000, fordi du bare kan KPI justere husleien". Men det er galt, man kan nemlig gjøre mer enn å KPI-justere den. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Tror du må avslutte leieforholdet og deretter høye leien, ettersom det er en vesentlig forhøyelse. . Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. Vennligst lær dere grunnleggende husleierett før dere uttaler dere om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Har aldri uttalt meg om hva man kan og ikke kan gjøre som utleier. Du har skrevet at du tror utleier "må avslutte leieforholdet". Det stemmer ikke. 3 Lenke til kommentar
Jente 1234 Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Er det i nærheten av sentrum, eller nær bybanen, og leiligheten er i brukbar stand så får du langt mer enn 16 000 for den. Har betalt 18 000 for 60 kvm da jeg bodde i Bergen. Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000. Finn frem husleie kontrakten du har, og se om du har gjensidig oppsigelse. Si opp kontrakten, de får 3 måneder på å finne en ny plass og bo eller tilbud om å godta ny leiepris. Du driver vel ikke med privat finansiert velferd? Hvis du vil bli rik, så sørg for at leiligheten er ledig i juli når studentene skal stresse med leilighet, og lei ut til to kjærestepar. Ta betalt 6 000 kr pr/pers og få 24 000 kr på konto hver måned. Så enkelt er det. leien er byggd i 2012 og er i nesten helt ny stand og er ca 20 min fra sentrum. nei jeg driver ikke med privat finansiert velferd. takk for svaret, skal sjekke kontrakt først Lenke til kommentar
Jente 1234 Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Etter to og et halvt år kan hver av partene kreve justert leien til "gjengs leie" med seks måneders varsel, jf. husleieloven § 4-3. Med gjengs leie menes hva tilsvarende husrom leies ut for i samme område på tilsvarende vilkår. Det tilsvarer i prinsippet ikke markedsleie, men om markedet svinger lite vil det ofte være relativt nært. Du har dermed fint mulighet til å øke husleien mye fra dagens 7500, om markedsleien er rundt 15 000. Men sannsynligvis ikke helt opp til 15 000. Med mindre det er et fallende leiemarked. Da kan i prinsippet gjengs leie være høyere enn markedsleie. Hei, takk for svaret. beklager men jeg er ikke helt med her, fallende leiemarked? hva menes med det? leie kalkulatoren på nette sier at jeg kan gå opp til 8446kr (fordi 7500 kr 4 år tilbake tilsvarer 8446kr) men jeg har ikke lyst å leie det til høyere. jeg personlig kan ikke mye om lover og regler om akkurat dette og vil ikke gjøre noe ulovlig heller. hvis markedsleien er 15.000 kan jeg leie det til ca 13.000 ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Definisjonen av gjengs leie gjør at den på et gitt tidspunkt vil være lavere enn markedsleien hvis leiemarkedet har steget den siste tiden, mens den vil være høyere enn markedsleien hvis leiemarkedet har sunket. Dette fordi den ikke er lik hva du kunne leid ut leiligheten for på samme vilkår (definisjonen av markedsleie), men hva tilsvarende leiligheter faktisk er leid ut for (og disse avtalene vil jo være inngått tilbake i tid). Nøyaktig hva som er gjengs leie er vanskelig å gi et eksakt svar på, men hvis du kunne leid den ut til 15 000 til nye leietakere høres 13 000 absolutt ut som det er innenfor. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) Du skrev "du får den ikke opp til 14 000", etter å ha skrevet at "du kan KPI justere husleien". Det vil de fleste forstå som "du får den ikke opp til 14 000, fordi du bare kan KPI justere husleien". Men det er galt, man kan nemlig gjøre mer enn å KPI-justere den. Første gang jeg leste det, tolket jeg det sånn at "Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000." betyr at man ikke får leien opp til 14 000 ved å KPI-justere leien - insinuert det må andre tiltak til. Jeg ser at det kan tolkes på to måter. Endret 19. februar 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Du skrev "du får den ikke opp til 14 000", etter å ha skrevet at "du kan KPI justere husleien". Det vil de fleste forstå som "du får den ikke opp til 14 000, fordi du bare kan KPI justere husleien". Men det er galt, man kan nemlig gjøre mer enn å KPI-justere den.Første gang jeg leste det, tolket jeg det sånn at "Du kan KPI justere husleien, men du får den ikke opp til 14 000." betyr at man ikke får leien opp til 14 000 ved å KPI-justere leien - insinuert det må andre tiltak til. Jeg ser at det kan tolkes på to måter. Det videre rådet er å si opp avtalen. Det er et heller dårlig svar på trådstarters spørsmål om hva hun kan gjøre. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) Det er jeg enig i. Justering til gjengs leie er svaret. Endret 19. februar 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 En endringsoppsigelse kan være lovlig og rimelig (husleieloven krever begge deler) dersom kostnadsbildet utvikler seg til at utleieforholdet nå er blitt et tapsprosjekt - for eksempel fordi du er blitt pålagt nye byrder som eier som du ikke kan viderefakturere leietaker. Bristende forutsetninger kan også gjøre en endringsoppsigelse rimelig i utleiers favør. Dette vil typisk være der leietaker har forhandlet frem lav leie begrunnet i særskilte forhold hos leietaker (og dette har vært åpenbart for leietaker), og disse forutsetningene senere svikter. For begge disse er regelen at de iverksettes med frist tilsvarende oppsigelsesfristen, dvs. vanligvis tre måneder. Tilpassing til gjengs leie er en sikrere måte, men det er lengre frist (seks måneder fra kravet fremsettes), og det er usikkerhet om hva leien blir (du må mer eller mindre spå gjengs leie seks måneder frem i tid). Generelt sett i en studentby bør kravet fremsettes i februar-mars slik at iverksettelsestidspunktet (og dermed beregningstidspunktet) blir i slutten av august, midt i september, etter at alle studentboligene får nye kontrakter (med høyere leiebeløp). Blir man ikke enige om leie er det takstnemnd etter husleieloven § 12-2 eller Husleietvistutvalget etter husleieloven § 12-4 som er alternativet. Ved takstnemnd oppnevner tingretten tre fagkyndige takstmenn som fastsetter leie. Kostnadene ved takstnemnda bæres av leietakeren med mindre nemnda fastsetter et lavere beløp enn utleier har krevd. Man får ikke dekket advokatkostnader i takstnemndssak. Husleietvistutvalget er vanligvis rimeligere. Husleietvistutvalget har i sak 2012/429 en forholdsvis pedagogisk fremstilling av hvordan nemnda går frem for å fastsette gjengs leie. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå