Gå til innhold

Forkurs vs. privatist, ingeniørstudier generelt.

Zenix-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg studerer for tiden deltid ved teknisk fagskole, og har planer om å starte på bachelorstudie innen bygg når jeg er ferdig med fagskolen våren 2019. I den anledning behøver jeg enten forkurs eller R1+R2+FYS1 for å imøtekomme opptakskravene. Dette skal altså kombineres med deltidsstudier ved fagskolen.

Etter mye om og men og frem og tilbake, så har jeg enda ikke helt klart å bestemme meg for hvilket alternativ jeg skal velge. Jeg har forstått det slik at man ved å ta eksamen som privatist i disse fagene, vil ha mulighet til å pynte på (evt. svekke) snittkarakter og dermed også risikere å få en noe lav poengsum. Forkurs derimot gir fordeler ved at man har forkurskvoten, i tillegg til at man kan konkurrere i både ordinært opptak og internt i forkurskvoten.

Ettersom privatist for meg fremstår som det som gir minst arbeid, og er derfor noe som frister. Siden jeg tross alt skal kombinere det med andre deltidsstudier og full jobb. Samtidig er forkurskvoten en aldri så liten garanti for opptak. 

Ment som data om meg dersom det blir aktuelt å argumentere med/for det; Jeg er 32 år, har toårig yrkesfag bak meg for mange herrens år siden, og vil slik jeg har forstått reglene sitte med ca. 52-53 poeng om jeg tar fagene som privatist (snitt på 4,3 fra VGS, 0,5*3 poeng for R1+R2+FYS1, samt 8 alderspoeng. Korriger meg gjerne her om jeg tar feil). 

Spørsmålene mine blir som følger;

- Har noen erfaring med at man sliter mer med å komme inn ved å ikke velge forkurs? Det dreier seg altså om bachelor som bygningsingeniør. 

- Jeg har i utgangspunktet ønske om å søke meg inn på det nettbaserte studiet på UiT, med NTNU Gjøvik som andrevalg. Dette fordi UiT tilbyr studiet over 3 år, mens det i Gjøvik går over 4 år. Har noen erfaring med å studere deltid på et fulltidsstudium? Altså om det er mulig og hva det evt. innebærer. En kort mailkorrespondanse mellom Ui Stavanger og Høgskolen på Vestlandet sier meg at de er fleksible på slikt, men er det praktisk gjennomførbart?

- Siden jeg skal kombinere forkurs (dersom det blir valget) med deltidsstudier på fagskolen, lar dette seg gjøre? Hvilke arbeidsmengder kan man forvente om man tar forkurset over ett år på nett (UiS tilbyr dette)? Jeg er tålig oppegående i de fleste fag, og har jo fått børstet støv av mattekunnskapene etter å ha jobbet meg gjennom fysikk, matte og konstruksjon på fagskolen.

Jeg vet at lignende spørsmål har blitt stilt tidligere, men jeg hadde håpet å få mer konkrete svar ved å spørre selv.

Alle innspill og svar blir tatt imot med stor takknemd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R2 gir 1 realfagspoeng, ikke 0,5. Så du har 2 realfagspoeng, ikke 1,5 med R1+R2+FY1. Har du gjennomført førstegangstjeneste eller folkehøyskole så får du 2 tilleggspoeng til. Ikke for å spore av spørsmålene dine, men kan dele litt informasjon fra rådgivningsbransjen. Har du fagbrev i bygg? Fagbrev + teknisk fagskole gir en god jobbmulighet, omtrent likestilt med en bachelorgrad i bygg utifra mitt syn. Vi har også "fagskole ingeniører" som har skrevet oppgaver hos oss, og vet at flere av de har fått jobbtilbud etter oppgaven. Noen har til og med takket nei, fordi det var IKKE det de utdannet seg til. De fleste ender opp, mener jeg,  som rådgivende ingeniører hos konsulentbyråene eller byggledere/prosjektledere hos entreprenører.  

Å ta R1+R2+FY1 over ett år, i tillegg til deltidsstudiet på fagskolen er absolutt gjennomførbart, så lenge du har viljen. Det går nok noen timer ekstra i uken, men fremdeles gjennomførbart. Kan anbefale å ta R1+FY1 om høsten fordi i FY1 trenger du kun den obligatoriske lab-delen, og på den muntlige eksamen kan du bli heldig og trekke ut et tema som du mestrer. Stryker du FY1, så prøver du igjen i vårsemesteret. Men R1 bør du bestå om høsten, så du kan fokusere på R2 om våren. 

Ellers, så tilbyr jo noen universiteter og høyskoler en tre-semesterordning som er opprettet for de som har lik bakgrunn som deg. Da begynner du på universitetet sent i juli og får betinget opptak på ingeniørlinjen gitt at du består forkursfagene fra universitetet i løpet av høstsemesteret. 

Til det første spørsmålet ditt, om jeg forstår deg riktig med å studere deltid på et fulltidsstudium. En bachelorgrad er på 180 studiepoeng, og du normalt tar man 60 studiepoeng i året, altså 30 hvert semester. Ett fag kan f.eks. gi 10 studiepoeng. I min erfaring, har du først kommet inn på et studie, så har skolen som hensikt at du skal fullføre. Det er det viktigste. Om du bruker 4 år på å fullføre, altså ta det litt på deltid som du sier, og endre litt på utdanningsplanen din i forhold til det du har begynt på, gjøres i samsvar med en rådgiver på skolen og de bruker å være ganske fleksible. Igjen, det er min erfaring.

Og igjen for det andre spørsmålet ditt, det faglige skal du kunne lære deg gitt at du evner og har vilje til å sitte i ro, lese og jobbe med oppgaver. Og du må skille mellom å ta R1, R2 og FY1 og det å ta universitetene sine egne forkursfag. I forkursfagene så mener jeg at de kun tar med "det du har bruk for i R1, R2 og FY1". 

Har du andre spørsmål, så fyr løs. 

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for utfyllende svar.

Jeg har forsøkt etter beste evne å forstå hvordan man blir evaluert for opptak, og forstår det slik at jeg med teknisk fagskole + R1+R2+FYS1 ikke vil bli poengberegnet. At min søknad blir evaluert på andre vilkår etter hvor sterk den er. Hva som ligger til grunn for hvordan jeg blir vurdert aner jeg ikke, men jeg har forstått det slik at det å ta forkurs istedenfor å ta fagene som privatist kanskje kan gi meg en fordel (forkurskvote + lavere poengsum). 

Utfordringen ved å ta forkurs for min del er at jeg da må jobbe med flere fag enn de tre jeg vil trenge som privatist. Dette vil muligens føre til stor belastning iom at jeg i tillegg studerer deltid ved fagskolen. Hvor mye arbeid er det å ta et slikt forkurs på kveldstid over ett år? Jeg leser jo at flere mener det er veldig mye arbeid, og det gjør at jeg sliter med å få bestemt meg.

Privatist-alternativet vil gi meg langt friere tøyler når det kommer til bruk av tid slik jeg ser det. Er R1+R2 og FYS1 noe som er mulig å studere på egenhånd? Må man da kunne bøkene inn og ut mer eller mindre? Alternativet er jo å kjøpe nettkursene til Sonans, men dette koster jo. Bonusen er at jeg vet det er et skreddersydd opplegg ment å hjelpe deg på veien til eksamen. Egenstudie betyr kanskje at man må starte på side én i hver enkelt bok? 

Jeg har fagbrev som tømrer, og hoppet på teknisk fagskole for snart to år siden. Dette ga såpass mersmak, og spesielt de delene som utfordrer nøtta litt og som omhandler tall og regning, at jeg har bestemt meg for å gå videre. Jeg har også forstått det slik at bachelor og fagskole+fagbrev er omtrent sidestilte, men jeg kommer til å gå inn i bachelorstudiet med mål om å ta en master.

Når det kommer til selve studiet, så er det kun aktuelt med deltid/nett for min del ettersom jeg er i full jobb. Det å gå fulltid vil koste meg alt for mye til at jeg vurderer det. Jeg har bare fått tilbakemelding på at man kan få tilrettelagt en del når jeg har forhørt meg om det å studere deltid, og har tolket det slik at man får tilgang til nok via eksempelvis Itslearning o.l. (videoer, prøver, fagstoff osv) til at man kan studere mer eller mindre på egenhånd. Men dersom det er slik at jeg må møte opp på skolen veldig ofte, så blir dette lite aktuelt. Kanskje du/noen har erfaringer/kunnskaper rundt dette?

Jeg har forstått det slik at forkurs og nødvendige fag som privatist ikke dreier seg om samme matte og fysikk. Jeg ser på meg selv som relativt oppegående, og har klart meg greit i fysikken, matten og konstruksjonen vi har på fagskolen (mener mye av dette er 1T, kan det stemme?), så jeg tror jeg skal klare meg greit om jeg velger å gå privatistveien. Dersom det er noe folk har erfaring med, og kan si at er en overkommelig vei å gå, så er det nok det jeg holder en knapp på. For min del blir da spørsmålet om jeg skal lese gjennom bøkene på egenhånd, eller om jeg skal gå via Sonans sine nettkurs. Har folk erfaringer her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...