AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Når man er gift, så forstår jeg at det kan være naturlig å dele bil, hus, og andre eiendeler 50/50. Men hva med sparekontoer etc?Nå er det ingen fare for skilsmisse mellom meg og kona, men alikevell: Vi deler på alle utgifter ved å betale gjennom en felleskonto, en vane vi har fra da vi var samboere Vi tjener omtrent like mye i året og begge jobber 100% Jeg er jo med på noen ferier og slikt, men kona drar på flere ferier enn meg, og benytter mer velvære og nytelsesprodukter som spa, massasje, ekstra ferier osv. Så hun bruker mye av pengene på seg selv. Jeg bruker jo litt på å nyte livet jeg også, men jeg sparer adskillig mer penger på sparekonto, enn henne. Vil hun ha rett på halvparten av sparepengene mine ved en skilsmisse, selv om hun tjener like mye som meg og har selv valgt å bruke forholdsmessig mer av familiens totale inntekt på seg selv? Ikke misforstå, det er helt ok for meg at hun nyter livet, og hun gjør det innenfor rimelighetens grenser. Det jeg er redd for er om jeg kan risikere å angre bittert på å være så "sparsommelig og klok" om 20 år Anonymous poster hash: f3f82...ad3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Ja, det har hun. Ved skilsmisse deles verdier som opparbeides under ekteskapet likt. Hvis du sparer langsiktig og ønsker å holde verdiene av dette unna kona ved en eventuell skilsmisse (noe som er et helt rimelig ønske), kan du spare mer gjennom pensjonsordninger (men jeg er usikker på nøyaktig hvilke pensjonsordninger som unntas, så det bør du søke kyndig, individuell rådgivning for). Det er også mulig å inngå ektepakt om særeie, men med mindre dere inngår ektepakt om fullstendig særeie kan ekteskapsloven § 63 skape "problemer". Også der bør du søke individuell rådgivning for å sikre at ektepakten er god. Det enkleste er nok pensjonssparing. Vær bevisst på at unaturlig høy sparing i pensjonsordninger kan medføre vederlagskrav. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Det høres ikke det minste rettferdig ut, men det ante meg at det var slik ja Anonymous poster hash: f3f82...ad3 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Er det mulig å inngå en avtale hvor man har delt økonomi selv om man er gift? Anonymous poster hash: e96fb...507 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Man kan inngå en avtale om fullstendig særeie, dvs. at det ikke skal skje noen deling av den felles økonomi ved skilsmisse eller død. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Er det mulig å inngå en avtale hvor man har delt økonomi selv om man er gift? Anonymous poster hash: e96fb...507 Ja. Du vil fortsatt risikere enkelte unntak fra dette etter et langvarig ekteskap, hvis resultatet blir urimelig, men ved å inngå ektepakt kan man avtale fullstendig særeie ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Er det altså problematisk å inngå ein avtale om særeige der du td. erklærer at den og den kontoen skal tilfalle den og den part ved skilsmisse? Fullstendig særeige er eg med på, men er det så vanskeleg å avtale ein mellomting? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Er det altså problematisk å inngå ein avtale om særeige der du td. erklærer at den og den kontoen skal tilfalle den og den part ved skilsmisse? Fullstendig særeige er eg med på, men er det så vanskeleg å avtale ein mellomting? Det er tillatt, men om du putter penger på kontoen vil det være å bruke felleseiemidler til å øke verdien på særeiemidler. Det kan gi vederlagskrav etter ekteskapsloven § 63. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Man kan inngå en avtale om fullstendig særeie, dvs. at det ikke skal skje noen deling av den felles økonomi ved skilsmisse eller død. Hva menes med det, at man "gjør hverandre arveløse"? At andre livsarvinger arver den som dør først fremfor ektefellen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Man kan inngå en avtale om fullstendig særeie, dvs. at det ikke skal skje noen deling av den felles økonomi ved skilsmisse eller død.Hva menes med det, at man "gjør hverandre arveløse"? At andre livsarvinger arver den som dør først fremfor ektefellen? Nei. Det må i så fall gjøres i tillegg gjennom testament. Ved ektefellens død skal først felleseiet skiftes, så skal arveoppgjør foretas etterpå. Det betyr at gjenlevende ektefelle først får oppgjør som ved en skilsmisse, så arver. Hvis en har fullstendig særeie er det ikke noe felleseie som skal skiftes, men gjenlevende arver fortsatt som normalt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Ved ektefellens død skal først felleseiet skiftes, så skal arveoppgjør foretas etterpå. Det betyr at gjenlevende ektefelle først får oppgjør som ved en skilsmisse, så arver. Hvis en har fullstendig særeie er det ikke noe felleseie som skal skiftes, men gjenlevende arver fortsatt som normalt. Så summa summarum.. sitter gjenlevende igjen med akkurat det samme, eller mindre(hvis det ikke er testamente)? Eller får det først konsekvens ved skifte av bo? Endret 22. februar 2018 av toth Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ved ektefellens død skal først felleseiet skiftes, så skal arveoppgjør foretas etterpå. Det betyr at gjenlevende ektefelle først får oppgjør som ved en skilsmisse, så arver. Hvis en har fullstendig særeie er det ikke noe felleseie som skal skiftes, men gjenlevende arver fortsatt som normalt. Så summa summarum.. sitter gjenlevende igjen med akkurat det samme, eller mindre(hvis det ikke er testamente)? Eller får det først konsekvens ved skifte av bo? Nei, summa summarum sitter gjenlevende igjen med noe helt annet. Ved felleseie får du først halvparten av alt dere eier sammen, så får du en fjerdedel av det ektefellen eier etter skiftet av felleseie. Ved fullstendig særeie får du en fjerdedel av det ektefellen eier. A eier 1000, B eier 10. De har ikke særeie eller skjevdelingsmidler. A dør. Da får A og B begge 505 fra felleseiet. Så får B 1/4*505=126,25 av dette i arv. B eier dermed til slutt 631,25. Det samme gjelder hvis A dør. A eier fortsatt 1000, mens B eier fortsatt 10. De har fullstendig særeie. A dør. B får da ingenting fra skifte av ekteskapsbo, men får 1000/4 = 250 i arv. pluss de 10 B eier fra før, så til sammen 260. Hvis B dør, får A ingenting ved skifte av ekteskapsbo, arver 2,5, og står igjen med 1002,5. (Jeg har her ikke tatt hensyn til at ektefellen får de første 6G (ca. 560 000) hvis boet er så lite at at 1/4 av boet er under 6G. For mindre bo er regnestykket derfor ikke helt riktig). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå