hekomo Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet. Hvilke svære iPader, og hvordan er det relevant? Hvilken relevant er utenfor "det normale blikkfeltet"? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet. Hvordan vet du at det er utenfor synsfeltet? Har du prøvd en TM3 selv? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet. Hvilke svære iPader, og hvordan er det relevant? Hvilken relevant er utenfor "det normale blikkfeltet"? "Svær ipad" er den digre skjermen vettu, i midten. Sett den vel? Normale blikkfeltet er gjennom frontruta di, og ikke på en diger skjerm hvor du må flytte blikket ditt VEKK FRA FRONTRUTA og ned. MYE bedre å ha en skjerm rett foran fører der hvor instrument tradisjonelt er og evt head up display. Her kan man se hvordan det bør se ut, med innstillinger, telefon, navigasjon, musikk osv rett foran fører, og ikke en diger stygg harry skjerm midt i bilen. Endret 22. februar 2018 av Simkin Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Men må du flytte synet vekk fra frontruta? Er vel mer det som er spørsmålet her. Speedometer er øverst til venstre i skjermen. Slik jeg har skjønt det så er det i synsfeltet.... Men ja. Liker bedre et instrumentpanel. Nå har jeg prøvd Audi sin løsning og syns ikke den er like god som den på model x eller s. Da sistnevnte er enklere i bruk. Da spesielt den touchgreia på Audi som er totalt ubrukelig.... (testa 2017-modellen). Tegne bokstavene på toppen av et hjul? Hva tenkte de på? Endret 22. februar 2018 av CaZpeR Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Liker ikke automatiske viskere, jeg har det heldigvis ikke på min bil Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Liker ikke automatiske viskere, jeg har det heldigvis ikke på min bil Tesla bruker ikke sensor som andre biler gjør, den utvikles konstant ift input fra sjåfør. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 For Tesla er så unike, de bruker et kamera som regnsensor, og det tok over ett år å aktivere dette. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 For Tesla er så unike, de bruker et kamera som regnsensor, og det tok over ett år å aktivere dette. De er ikke unike, de gjør det bare på en annen måte enn de fleste som bruker samme sensor til å kjøre dette systemet. Ja det har tatt tid, ingen tvil om det. Men nå blir det merkbart bedre for hver gang, jeg vill ikke si den er super god i alle forhold enda, men den er ganske god. Har også dårlig erfaring i fra andre som bruker "standard" sensoren, spesielt bmw. Det er nok pga jeg har kjørt mest bmw tidligere over lengre perioder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet.Hvordan vet du at det er utenfor synsfeltet? Har du prøvd en TM3 selv? Jeg har sittet nok timer bak rattet til å vite at det er mer trafikkfarlig å se ned på skjermen i midtkonsollen enn ned på speedometeret over rattet. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet.Hvordan vet du at det er utenfor synsfeltet? Har du prøvd en TM3 selv?Jeg har sittet nok timer bak rattet til å vite at det er mer trafikkfarlig å se ned på skjermen i midtkonsollen enn ned på speedometeret over rattet. Men hvordan vet du det? Har du prøvd TM3? Jeg vil si speedometeret på eldre x-trail og renaulter er mye mer sentrert enn det ser ut til å være på TM3. Det de som har testet TM3 sier er at speedometer er i synsfeltet. På lik linje som et instrumentpanel. Ikke avskriv noe uten å ha prøvd det først. Når det er sagt så hadde jeg neppe valgt en TM3 da jeg syns interiøret er mindre pent. Jeg tror ikke jeg hadde trivdes der, men igjen. Jeg er åpen for å prøve det ut da jeg har tatt feil om dette før. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet.Hvordan vet du at det er utenfor synsfeltet? Har du prøvd en TM3 selv?Jeg har sittet nok timer bak rattet til å vite at det er mer trafikkfarlig å se ned på skjermen i midtkonsollen enn ned på speedometeret over rattet. Det finnes en del biler som har speedo der allerede. Finner du noe tall på at det du mener er sant? Jeg tviler. Tiden blikket beveger seg vekk ift midt og lett høyre er neglisjerbar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Leser ikke folk hva de svarer på? Er man så fast bestemt på å ta den de svarer på at man bare ignorerer hva det faktisk står og heller bare skaper sin egen visjon for hva som egentlig står der? Jaja, i disse Trump-tider så kan man vel ikke forvente mer av folk... Øynene dine flikker mye raskere ned og opp enn de gjør ned til skjermen i midtkonsollen.... Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Leser ikke folk hva de svarer på? Er man så fast bestemt på å ta den de svarer på at man bare ignorerer hva det faktisk står og heller bare skaper sin egen visjon for hva som egentlig står der? Jaja, i disse Trump-tider så kan man vel ikke forvente mer av folk... Øynene dine flikker mye raskere ned og opp enn de gjør ned til skjermen i midtkonsollen.... Men du leser jo heller ikke hva vi skriver :-p Speedometeret i TM3 ligger øverst til venstre i skjermen. Og ifølge de som faktisk har testet denne bilen så er den delen av skjermen i synsfeltet når de kjører. Jeg skjønner at du har bestemt deg på at dette er en dårlig løsning selv om du ikke har prøvd den selv. Du har jo tross alt nok timer bak rattet Men for å illustrere. Hvis du ser på pilene i bildet jeg har limt inn. Er det noen reel forskjell å gløtte ned på øvre, venstre del av skjermen (som er en høyere posisjon enn et instrumentpanel hadde vært) enn å ha den rett bak rattet? Jeg tror ikke det er noen reel forskjell, mer en vanesak hvor man gløtter for å se farten. Derfor jeg ikke avskriver dette blankt uten å ha prøvd det. Men for all del... Agree to disagree... Er ikke værre enn det. Trenger ikke å dra inn Trump i det her :-p Endret 23. februar 2018 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Leser ikke folk hva de svarer på? Er man så fast bestemt på å ta den de svarer på at man bare ignorerer hva det faktisk står og heller bare skaper sin egen visjon for hva som egentlig står der? Jaja, i disse Trump-tider så kan man vel ikke forvente mer av folk... Øynene dine flikker mye raskere ned og opp enn de gjør ned til skjermen i midtkonsollen.... Hva prater du om? Det er dine påstander, som du nå igjen kommer med. Vi andre her som leser teknisk ukeblad er gjerne ute etter tekniske tilnærminger og ikke bias påstander. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Tallene på den skjermen er små, hadde de dekket 1/4 av skjermen så hadde det kanskje vært en ok løsning Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Tallene på den skjermen er små, hadde de dekket 1/4 av skjermen så hadde det kanskje vært en ok løsning Det er jo heldigvis vedlig lett å ordne om det skulle vise seg å være tilfellet. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Tallene på den skjermen er små, hadde de dekket 1/4 av skjermen så hadde det kanskje vært en ok løsning Er de det? https://youtu.be/QX6_UViEpOg?t=1m43s Spolet frem til en som kjører. Syns de ser helt ok ut i størrelsen. Og merker også at skjermen sitter såpass høyt at den kommer jo i synsfeltet ditt mens du kjører. (Men igjen... Foretrekker instrumentpanel. En enda bedre løsning hadde vært en HUD) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Dersom det der er den reelle skjermen i TM3 må jeg legge meg flat, på bildet jeg har sett har den vært stående i midtkonsollen som på TMX. Dog syntes jeg det der var et stygt design, jeg liker ikke når skjermene stikker opp av interiøret på den måten. Sånn sett ser TMS og X mye bedre ut. Jeg liker totalt sett retningen Mercedes går i S- og E-klasse, med lang sammenhengende skjerm fra instrumentpanel og til høyre. Endret 23. februar 2018 av Slettet-3RYwwc Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Dersom det der er den reelle skjermen i TM3 må jeg legge meg flat, på bildet jeg har sett har den vært stående i midtkonsollen som på TMX. Dog syntes jeg det der var et stygt design, jeg liker ikke når skjermene stikker opp av interiøret på den måten. Sånn sett ser TMS og X mye bedre ut. Jeg liker totalt sett retningen Mercedes går i S- og E-klasse, med lang sammenhengende skjerm fra instrumentpanel og til høyre. Er enig i at designet i TM3 ikke er noe fint. Liker det ikke selv. Og en slik skjermløsning minner for mye om Mercedes A-klasse og enkelte C-klasser som ser ettermontert ut... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet. Hvilke svære iPader, og hvordan er det relevant? Hvilken relevant er utenfor "det normale blikkfeltet"? "Svær ipad" er den digre skjermen vettu, i midten. Sett den vel? Normale blikkfeltet er gjennom frontruta di, og ikke på en diger skjerm hvor du må flytte blikket ditt VEKK FRA FRONTRUTA og ned. Men den digre skjermen er jo ikke i veien for blikket? Den er jo på siden, som du påpeker. Og du må jo flytte blikket vekk fra frontruta og ned i de aller fleste biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå