Gå til innhold

Krasjet Tesla Model 3 i 100 kilometer i timen – slapp unna uten skader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viser bare hvor langt bak teknologien er en påskrudd menneskehjerne...

 

Nå satt det nå en menneskehjerne der allerede, og selv den var tydeligvis defekt, for eller skulle kanskje ulykken aldri ha skjedd.

 

Det var selvsagt satt på spissen, men det er derfor vi har hjelpesystemer. De skal hjelpe, men det er til syvende og sist sjåføren sin feil. Så kan selvsagt Tesla, forsikringsselskapet og trafikkmyndighetene prøve å finne ut av omstendighetene rundt, og hvorfor den ikke reagerte, slik at dette forhåpentligvis vil fungere tilfredsstillende fremover.

 

Slik er det med systemene til alle, de må læres opp over tid, og da må man bl.a. lære av de gangene det feiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

Lenke til kommentar

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

 

 

Brannfakkel eller ikke, det er pr i dag ingenting som tyder mot dette. 

Lenke til kommentar

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

 

Disse "iPadene" i midten tar etter min erfaring like mye oppmerksomhet bort som med vanlige brytere. Har kjørt med dette noen måneder nå og kan ikke si jeg sitter å taster så mye på denne mens jeg kjører. Og innstillingene for temperatur for klima-anlegget ligger nederst og tar meg like mye oppmerksomhet for å skifte temperaturen (noe jeg gjør før jeg begynner kjøringen). Dersom jeg starter kjøring på en glissen vei så stopper jeg... Justerer understell og kjører videre (og fra den dagen av så husker bilen innstillingen for understellet og jeg trenger ikke tenke på å justere igjen). Eneste jeg kan komme på at jeg gjør mens jeg kjører er å slå av setevarmer. Og den ligger nederst til venstre i skjermen og krever like mye oppmerksomhet som å finne en knapp på en hvilken som helst annen bil.

 

Resten styrer jeg med rattkontrollen (da i all hovedsak volum på musikk og neste/forrige låt). 

 

Det er iallefall min erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

 

 

Brannfakkel eller ikke, det er pr i dag ingenting som tyder mot dette. 

 

 

Jeg sliter med å si hva du egentlig mener med dette svaret, da "tyder mot dette" ikke er en vanlig måte å ordlegge seg på. Kan du omformulere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

 

Disse "iPadene" i midten tar etter min erfaring like mye oppmerksomhet bort som med vanlige brytere. Har kjørt med dette noen måneder nå og kan ikke si jeg sitter å taster så mye på denne mens jeg kjører. Og innstillingene for temperatur for klima-anlegget ligger nederst og tar meg like mye oppmerksomhet for å skifte temperaturen (noe jeg gjør før jeg begynner kjøringen). Dersom jeg starter kjøring på en glissen vei så stopper jeg... Justerer understell og kjører videre (og fra den dagen av så husker bilen innstillingen for understellet og jeg trenger ikke tenke på å justere igjen). Eneste jeg kan komme på at jeg gjør mens jeg kjører er å slå av setevarmer. Og den ligger nederst til venstre i skjermen og krever like mye oppmerksomhet som å finne en knapp på en hvilken som helst annen bil.

 

Resten styrer jeg med rattkontrollen (da i all hovedsak volum på musikk og neste/forrige låt). 

 

Det er iallefall min erfaring med dette.

 

Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet. 

Lenke til kommentar

 

 

Brannfakkel:

 

Vissheten om at alskens hjelpesystemer er til stede gjør oss mindre skjerpede i trafikken.

 

Bedre blir det heller ikke av svære iPader i midtkonsollen og fravær av relevant informasjon i nærheten av det normale blikkfeltet.

 

 

Brannfakkel eller ikke, det er pr i dag ingenting som tyder mot dette. 

 

 

Jeg sliter med å si hva du egentlig mener med dette svaret, da "tyder mot dette" ikke er en vanlig måte å ordlegge seg på. Kan du omformulere?

 

 

Det jeg mener er at det er ingenting som tilsier at dette er ett reelt problem, foruten at noen mener det. Jeg har aldri sett noen form for statistikk som tilsier at inntoget av flere/større skjermer i bil > flere ulykker eller inntog av hjelpesystemer > flere ulykker. 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte da mer på TM3 som ikke engang skal ha et speedometer over rattet. 

 

Nå har jeg ingen erfaring med TM3, men det jeg hører av de som tester den på YouTube er at det er en vanesak at man får speedometeret øverst til venstre i skjermen i midten. Dette har jo blitt praktisert tidligere på flere biler uten at det ble en stor sak av det da. Men skjønner at det er Tesla som skal tas hver gang.

 

Eksempler:

 

Renault Grand Scenic (Renault har vel flere modeller med speedometer i midten):

https://www.netcarshow.com/Renault-Scenic-2009-1280-05.jpg

 

Nissan X-Trail (Dette er etter min mening en mye dårligere løsning enn TM3. Vurderte selv en X-trail en gang i tiden, men pga. dette interiøret så lot jeg være):

http://usedcars.com.ph/wp-content/uploads/2017/08/105729.jpg

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

På TM3 må man inn i ipaden både for å justere farten på vindusvisker og for å justere avstand på acc.

 

Så ha det oppe på skjermen hvis det er så vanskelig. Er en snarvei....

 

Ut fra denne videoen så ser jeg ikke på det som en så veldig stor greie å få på vindusviskere (dog... jeg syns løsningen på Model S og X er bedre, hvor man har en bryter fra Mercedes Benz):

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

På TM3 må man inn i ipaden både for å justere farten på vindusvisker og for å justere avstand på acc.

 

Nå er det jo auto wipers hos tesla(endelig), men at en må bruke skjermen til å justere farten er tungvindt ja! Håper de gjør om på ting og tang etterhvert slik at en kan bruke rattet mer. Jeg bruker så og si bare rattet i min model S, svært sjeldent jeg er borti skjermen når jeg er ute å kjører. Spesielt nå som setevarmere går på under pre conditioning slik at de er gode å lunkne. 

Lenke til kommentar

 

På TM3 må man inn i ipaden både for å justere farten på vindusvisker og for å justere avstand på acc.

Så ha det oppe på skjermen hvis det er så vanskelig. Er en snarvei....

 

Ut fra denne videoen så ser jeg ikke på det som en så veldig stor greie å få på vindusviskere (dog... jeg syns løsningen på Model S og X er bedre, hvor man har en bryter fra Mercedes Benz):

https://www.youtube.com/watch?v=qfc8TY0-Ywk

Wow, det der virker jo helt forferdelig!

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner bare ikke den logiske grunnen til at det er vanskeligere å plassere et stillestående objekt enn et i bevegelse med radar. Det er jo tross alt bare en utregning av hvor lang tid signalene bruker på å nå frem og tilbake.

Det som er problematisk er å plassere de i 3d, altså så er det vanskelig å skille om det står på siden av bilen eller foran. Ett objekt som beveger seg relativt til deg, oppfattes som en bil eller annet kjøretøy foran deg, en kan da lettere gjøre antagelser om hvor det er plassert.

 

Som sagt, dette er noe som kan skje unntaksvis. I de aller fleste tilfeller fungerer det helt fint.

Men når du kjører, og bilen er i bevegelse, vil jo alle stillestående objekt være i bevegelse relativt til deg. Faktisk er det kun bilen foran (!!) deg som vil oppfattes stillestående.

 

Kan vel ikke stemme dette?

Lenke til kommentar

Men når du kjører, og bilen er i bevegelse, vil jo alle stillestående objekt være i bevegelse relativt til deg. Faktisk er det kun bilen foran (!!) deg som vil oppfattes stillestående.

 

Kan vel ikke stemme dette?

 

 

Poenget er at en kan skille dette "lett" ut med at en vet at de beveger seg og hvilken retning, alt som står stille kan være noe en kan passere, og ikke. 

 

Men altså, det er bare til å slå opp hvilken som helst manual og lese. 

Lenke til kommentar

Poenget er at en kan skille dette "lett" ut med at en vet at de beveger seg og hvilken retning, alt som står stille kan være noe en kan passere, og ikke.

 

Men altså, det er bare til å slå opp hvilken som helst manual og lese.

Ok, får lese litt på det. Er bare ofte lettere å få kunnskap interaktivt ferdig behandlet og filtrert av folk som allerede forstår det :-) Har ingen kompetanse innom teknologien, så blir ofte litt overveldende lese.

Lenke til kommentar

 

 

På TM3 må man inn i ipaden både for å justere farten på vindusvisker og for å justere avstand på acc.

Så ha det oppe på skjermen hvis det er så vanskelig. Er en snarvei....

 

Ut fra denne videoen så ser jeg ikke på det som en så veldig stor greie å få på vindusviskere (dog... jeg syns løsningen på Model S og X er bedre, hvor man har en bryter fra Mercedes Benz):

https://www.youtube.com/watch?v=qfc8TY0-Ywk

Wow, det der virker jo helt forferdelig!
Forferdelig vil jeg ikke påstå, men er en ny tanke rundt konseptet. Man har jo autosensing. Og man får vasket hvis man får seg en dusj. Men personlig hadde foretrukket en egen bryter til det slik på Model S og X.

 

Skal ikke avfeie det uten å ha prøvd det. Jeg og var svært skeptisk til skjermen i min Model X. Men etter å ha vendt meg til bruken (ved at de fleste innstillinger gjøres på rattet) ved at klimaanlegget alltid ligger i bunn på skjermen så er det samme som med knapper etter min erfaring.... men som nevnt. Svært skeptisk, men etter å ha prøvd det så er erfaringen at dette fungerer svært godt.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

 

På TM3 må man inn i ipaden både for å justere farten på vindusvisker og for å justere avstand på acc.

Så ha det oppe på skjermen hvis det er så vanskelig. Er en snarvei....

 

Ut fra denne videoen så ser jeg ikke på det som en så veldig stor greie å få på vindusviskere (dog... jeg syns løsningen på Model S og X er bedre, hvor man har en bryter fra Mercedes Benz):

https://www.youtube.com/watch?v=qfc8TY0-Ywk

Wow, det der virker jo helt forferdelig!
Forferdelig vil jeg ikke påstå, men er en ny tanke rundt konseptet. Man har jo autosensing. Og man får vasket hvis man får seg en dusj. Men personlig hadde foretrukket en egen bryter til det slik på Model S og X.

 

Skal ikke avfeie det uten å ha prøvd det. Jeg og var svært skeptisk til skjermen i min Model X. Men etter å ha vendt meg til bruken (ved at de fleste innstillinger gjøres på rattet) ved at klimaanlegget alltid ligger i bunn på skjermen så er det samme som med knapper etter min erfaring.... men som nevnt. Svært skeptisk, men etter å ha prøvd det så er erfaringen at dette fungerer svært godt.

Nye ting kan være vanesak, det er greit. Har selv blitt vant til touchskjermen fremfor knapper.

Problemet med løsningen til Tesla Model 3 er at jeg ikke klarer å tenke ut noen fordeler med å ha denne styringen på skjermen. Å kunne justere viskerene uten å miste fokus føler jeg er alt for viktig.

Ser for meg en situasjon hvor du raskt trenger å tvinge viskerene til maks hastighet (hvor auto funksjonen ikke er følsom nok), da blir det jo uaktuelt å fikkle med skjermen.

Nå vet jeg ikke visker hastigheten til "hotkey-spaken", men antar det er en stykk "slow wipe" for typiske tåke/yr"mist" situasjoner.

Andre funksjoner som Tesla introduserte med skjermen for å erstatte fysiske knapper var mer "ikke direkte risiko" relatert, som klima anlegg, åpne bagasjerom, radio, varme i rumpa o.l. er lettere å kategorisere som vanesak.

 

Vi har de fleste av oss har flere år erfaring med automatiske viskere, men vi bruker jo manuell styring i blant.

 

Litt på spissen (for å tydligjør hva jeg mener) er at om Tesla hadde også satt både lydhorn og lyshorn på skjermen ville jeg også sagt det er forfedelig.

Mens om de hadde satt gir (drive, nøytral, revers, park) på skjermen ville jeg kunne kategorisert det som skeptisk/vanesak.

 

Eller fjerning av fysisk dørhåndtak og flyttet til skjermen = "forferdelig".

Fjerne fysiske knapper for vinduheis og flyttet styring til skjerm = "vanesak".

 

Føler det heller mer mot "forfedelig" enn "ny tanke rundt konseptet".

 

Ordet forferdelig er kanskje feil, men er mer at løsningen fjerner fordeler/viktigheten og uten å bringe inn nye kompenseringer. (At det blir billigere å produsere er jo en fordel sånn sett, men på feil side av bordet)

Lenke til kommentar

Har kjørt rundt i min 2006 Ford Mondeo i noen år nå, og kan vel sikkert telle på hendene mine hvor ofte jeg har måtte justere viskerne. Som oftest bare deaktivert dem når jeg vet dem er fastfryst. Ellers fungerer automatikken perfekt, og gir full gass så snart man møter en lastebil som spruter ned hele ruten.

 

Og jeg vil annta at automatisk styring av viskerne har blitt enda bedre på 12 år?

 

Skal sies at jeg kjøre ofte en 2009 Avensis hvor automatikken er ubrukelig, og en 2012 Forester som ikke engang har dette. så kan variere litt.

 

Men vil og tro dette er en funksjon man skal kunne justere med joystick på rattet etterhvert. Nå er det vel bare den ene som har funksjon? Dem vil nok gjøre slik at man kan velge selv hva dem skal brukes til. Som å justere viskerne om man ønsker det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...