Gå til innhold

Denne ligningen kan gi hengebruer over de lengste E39-krysningene


Anbefalte innlegg

Greit nok at du ikke skjønner det her, men å avfeie forskningen som tull viser en overdreven tro på egen kunnskap. Lange hengebroer er ikke "statiske" konstruksjoner, tvert imot. Utfordringen det snakkes om her er å beskrive interaksjon mellom brokassens bevegelse og den innkommende vinden, som gir dynamisk instabilitet ved høye vindhastigheter. Her er det fortsatt behov for mer kunnskap, og en ganske annen problemstilling enn vind på fly.

 

Forøvrig finnes det kabler med opp mot 2000Mpa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Hva med en kombinasjon av hengebru og skråstagbru? La oss si at den delen av brudekket som er nærmest tårnene, f.eks 15% av brudekket i hver ende, er hengt opp direkte i skråstag inn på brutårnene. Da blir det kun de midterste 70% av brudekket som henger i hovedkablene. Hvis en så bygger brutårnene ca 40% høyere for å få ca den samme geometriske formen på kablene i hovedspennet, beholder tversnittet i hovedkablene og øker hovedspennet med de samme ca 40% så er det like mange meter brudekke som henger i hovedkablene i det alternativet. Nå blir det selvsagt også 40% høyere egenvekt i hovedkablene så lengden må reduseres noe igjen.

 

Men ville ikke en slik hybrid hengebru/skråstagbru kunne være ca 30% lengre med ca 30% høyere brotårn og samme tverrsnitt på hovedkablene? For problemet med veldig lange hengebruer er jo at dimensjonen på hovedkablene øker noe voldsomt når lengden av hovedspennet øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...