Xenz Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hei, jeg skal begynne på videregående til høst og er usikker på hva jeg skal velge. Jeg vil være en programmerer, C++, C# og JS er de språkene jeg vil kunne mer om (kan allerede JS og litt av C++). Jeg har to valg: - elektro på vgs1, ikt-servicefag på vgs2, påbygging på vgs3 - elektro på vgs1, data og elektronikk på vgs2, påbygging på vgs3 Jeg har sett litt på noen høyskoler og jeg tror at programmering på høyskolen Kristiania blir bra for meg, men man må ha matematikk R1 eller S1+S2. Kan jeg få det på disse to løpene? Eller må jeg ta for eksempel 3-årig elektrofag/data og elektronikk med studiekompetanse? Hvilket vgs utdanning og høyskole blir best for meg? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg har to valg: Du har mange flere valg, bl.a. å gå studiespesialisering i 3 år. Du kan egentlig gå nærmest hvilken linje du vil, faktisk, så lenge du får generell studiekompetanse og R1. Gjerne også R2. Å velge vgs-linje ut i fra at du skal lære C++, blir bare feil. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Datalinjer på VGS er ofte rettet mot drift / service / vedlikehold. Vil du blir programmerer er det i hovedsak studiespesialiserende + høyere utdanning (bachelor i informatikk, mastergrad i datateknologi eller tilsvarende). 1 Lenke til kommentar
Xenz Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) Datalinjer på VGS er ofte rettet mot drift / service / vedlikehold. Vil du blir programmerer er det i hovedsak studiespesialiserende + høyere utdanning (bachelor i informatikk, mastergrad i datateknologi eller tilsvarende). Ja, jeg vet det. Jeg vil lære om programmering på høyskolen, men jeg vet ikke om jeg kan få matematikk R1 når jeg tar ikt-servicefag/data og elektronikk på vgs2 og påbygging på vgs3. Jeg har to valg: Du har mange flere valg, bl.a. å gå studiespesialisering i 3 år. Det er de to valgene jeg har mest lyst til, men jeg vet ikke hvilket blir bedre for meg som vil være en programmerer. Og om jeg kan få R1 på en av disse to eller må gå 3-årig elektrofag/data og elektronikk med studiekompetanse for å få R1. Du kan egentlig gå nærmest hvilken linje du vil, faktisk, så lenge du får generell studiekompetanse og R1. Gjerne også R2. Det var spørsmålet mitt, kan jeg få matematikk R1 hvis jeg tar ikt-servicefag eller data og elektronikk på vgs2 og påbygging til generell studiekompetanse på vgs3? Eller må jeg ta 3-årig elektrofag/data og elektronikk med studiekompetanse for å få R1? Endret 19. februar 2018 av Xenz Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Det var spørsmålet mitt, kan jeg få matematikk R1 hvis jeg tar ikt-servicefag eller data og elektronikk på vgs2 og påbygging til generell studiekompetanse på vgs3? Eller må jeg ta 3-årig elektrofag/data og elektronikk med studiekompetanse for å få R1? Det er avhengig av skolen du går på. Noen VGS tilbyr T1, og videre R1/R2 for de som går yrkesfag, mens andre skolen gjør ikke det. Da jeg gikk yrkesfag hadde ikke skolen mulighet til å tilby disse fagene til oss, men andre jeg møtte på samme alder som gikk på andre skolen fikk tilbud om dette. Hvis målet ditt er å bli programmerer, så vil jeg tro, uten å påstå, at den "mest naturlige veien" vil være å gå stud. spes. med realfag. Noen skolen tilbyr også fag i programmering, IT1 og IT2. Når det er sagt, så blir du ikke låst inn i noe hjørne selv om du måtte ønske å heller å yrkesfag på VGS. For enkelthets skyld burde du jo selvfølgelig sjekke om skolen kan tilby deg de fagene du trenger for å nå opptakskravene på høyskolen/universitetet du ønsker å gå på. Dersom skolen ikke kan tilby dette (minimum R1), så er det ingen bomtur det heller. Du kan ta påbygg, og ta opp fagene du trenger på siden. Eventuelt kan du gå forkurs ingeniør etter fullført VG2 yrkesfag. Da får du kompetanse tilsvarende R1/R1 og Fysikk 1. Forkurs ingeniør tar 1 år dersom du har minimum fullført VG2 yrkesfag, evt. kan du ta det på et halvt år dersom du har studiekompetanse, men mangler kravene i fysikk og matematikk. Merk: Dersom du går forkurs uten å også ha studiekompetanse, har du kun godkjent opptaksgrunnlag til "teknologiske fag", som ingeniørfag. Du bør sjekke ut presist hva som ligger i denne betegnelsen, før du gjør det opp et valg. Se forøvrig http://www.forkurset.no/. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Studiespesialisering er veien å gå. Det er fullt mulig å gå en yrkesfaglig retning og deretter påbygg slik du foreslår, men da gjør du ting unødvendig vanskelig for deg selv, og risikerer å lukke mange dører. Går du studiespesialisering får du det fulle realfagstilbudet, inkludert R-matte og fysikk, slik at du er kvalifisert for alle Norges IT-utdanninger, inkludert sivilingeniørløpet. Jeg ser heller ingen grunn til å velge akkurat Høyskolen Kristiania. Det er ingen prestisjetung utdanning, og høyskolen er i tillegg privat, slik at du må betale for deg. Jeg antar det er et godt alternativ hvis du ikke har karakterer til å komme inn på noe annet. Datateknologi-studiet ved NTNU Gløshaugen er landets mest ettertraktede datautdanning, og bør velges dersom du har godt nok snitt. Ellers har de fleste universitetene respektable IT-linjer. 1 Lenke til kommentar
Xenz Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 Ok, jeg er sikker på at jeg skal ta elektrofag 3-årig studiekompetanse. Det er elektrofag på vgs1 og data elektronikk på vgs2 og vgs3. Blir det en ny linje, på grunn av at det er studiekompetanse i tillegg? Eller kommer jeg til å være sammen med folk som har elektrofag på vgs1 og data og elektronikk på vgs2 men uten studiekompetanse? Lenke til kommentar
Xenz Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Studiespesialisering er veien å gå. Det er fullt mulig å gå en yrkesfaglig retning og deretter påbygg slik du foreslår, men da gjør du ting unødvendig vanskelig for deg selv, og risikerer å lukke mange dører. Går du studiespesialisering får du det fulle realfagstilbudet, inkludert R-matte og fysikk, slik at du er kvalifisert for alle Norges IT-utdanninger, inkludert sivilingeniørløpet. Jeg ser heller ingen grunn til å velge akkurat Høyskolen Kristiania. Det er ingen prestisjetung utdanning, og høyskolen er i tillegg privat, slik at du må betale for deg. Jeg antar det er et godt alternativ hvis du ikke har karakterer til å komme inn på noe annet. Datateknologi-studiet ved NTNU Gløshaugen er landets mest ettertraktede datautdanning, og bør velges dersom du har godt nok snitt. Ellers har de fleste universitetene respektable IT-linjer. Høyskolen Kristiania er den som er nærmest meg og tilbyr meg det som jeg vil gå på. Jeg vil gå på spillprogrammering, der får jeg Java, C# og C++ - alt som jeg vil kunne. Endret 20. februar 2018 av Xenz Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Å programmere i enten Java, C# eller C++ kan du lære på egen hånd i løpet av de tre årene på vgs, bare så du vet det. Lenke til kommentar
signii Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Det er supert at du vil utdanne deg innen data, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at du ikke bør velge utdannelse etter språk. Selvsagt har du en fordel dersom du kan C++/C#/JS før du begynner på et studie, men det forventes ikke. Man begynner helt på grunnleggende nivå, så det er ikke noe problem å starte på et studie i data uten noen som helst forkunnskap. MEN, grunnen til at man studerer data er ikke for å lære seg et spesifikt språk. Du studerer data for å lære deg å programmere. Uavhengig av språk. Når du om fem-åtte år (?) går ut i arbeidslivet, så kan mye ha endret seg. For ikke å snakke om hva som kommer til å endre seg gjennom karrieren din. De som utdannet seg på 70/80/90-tallet lærte ikke alle de språkene vi bruker i dag. De har måttet lære seg de etterhvert. Samme vil gjelde deg. Om fem, ti eller femten år kan det komme et nytt språk som blir mest brukt. Da må du lære deg det, dersom du vil fortsette i bransjen (ja, man trenger folk som kan programmere stormaskinene fra 80-tallet, men se bort ifra det akkurat nå). Så poenget mitt er at du bør velge studie ut ifra interesse, by, innhold og motivasjon. Ikke ut ifra hvilken skole som tilbyr akkurat det språket som du vil programmere. For alt du vet kan de ha lagt ned linjen på HK innen du er ferdig på VGS. 2 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Lær deg først å programmere. Språk er ikke så viktig. Så lærer du deg noen forskjellige språk, det går overraskende fort når du har lært deg tankegangen. Lurt å prøve noen forskjellige paradigmer, f.eks et objektorientert, et funksjonelt. Så lærer du deg å velge språket som passer til den oppgaven du skal løse. Da først er du en god utvikler. 1 Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Jeg vil bare si takk til trådstarter og svarene. Veldig informativt, tusen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå