Gå til innhold

Hva synes dere om youtuberen Stefan Molyneux

VRK18

17 stemmer

1. 1. Bør man bryte med undertrykkende personer?

• Ja
      15
    • Nei
      2
  2. 2. Er Antifa fascister?

• Ja
      8
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han mener vel at alle tilhengerne hans bør bryte med sine foreldre hvis disse foreldrene er tilhengere av staten og ikke bøyer seg for ideologien hans. I praksis gjør han som en hvilken som helst annen kult som får medlemmene til å kutte bånd med familie og venner for å få dem 100% inn i ideologien og få dem vekk fra kritiske og motstridende røster.

Han har gått bort fra dette.

Lenke til kommentar

Men kultmentaliteten og DEFOO er der fortsatt i form av NEETs som tilber han som den nye Messias. Hvis du vil se noe creepy så trenger du bare se gjennom forumene til Free Domain Radio, der de fortsatt snakker om metafysisk psykologi, siterer Molyneux som om han var bibelen, circlejerker med IQ tester fra ymse nettsider og snakker om hvordan man skal takle familien sin, og/eller "normies".

Kall det hva du vil, men det er definitivt noe jeg ville tatt opp med middagsbordet om min teoretiske tenåringssønn hadde hengt der inne.

Lenke til kommentar

Men kultmentaliteten og DEFOO er der fortsatt i form av NEETs som tilber han som den nye Messias. Hvis du vil se noe creepy så trenger du bare se gjennom forumene til Free Domain Radio, der de fortsatt snakker om metafysisk psykologi, siterer Molyneux som om han var bibelen, circlejerker med IQ tester fra ymse nettsider og snakker om hvordan man skal takle familien sin, og/eller "normies".

Kall det hva du vil, men det er definitivt noe jeg ville tatt opp med middagsbordet om min teoretiske tenåringssønn hadde hengt der inne.

Defooing er utbredt også på venstresiden. Hvor mange har ikke sagt at de ikke vil ha Trump-velgere som venner?

Lenke til kommentar

Gitt at du ikke dikter opp fiktive "venstrefolk" her nå så spiller det ingen rolle hva et individ gjør når det handler om en profilert personlighet som aktivt manipulerer engstelige tenåringer til sitt alternative univers.

Å bruke tu quoque argumentering mot et plenum fordi noen sikkert bannlyser andre på Facebook over kontroversielle meninger er et lavmål. Jeg kunne sagt akkurat det samme om Vegard Kattendal jeg har på Facebook som er så frekk at han fjernet alle sine barneskolevenner som stemte på SV. Så hva med Vegard, VRK? Hva med Vegard...?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner det noe pussig at man tror at folk KAN fullstendig styres etter å ha sett ett par youtube videoer ... men at de som fremsetter påstanden IKKE har blitt påvirket av 10-20år med statlig indoktrinering fra barnehage til universitet.

Selvsagt blir man påvirket av et utdanningsløp. Å påstå at staten bevist indoktrinere barn fra de er i barnehagen til de er uteksaminert ved et universitet er en skammelig påstand. Noe bevis for dette? Hva med å trekke påstanden? Tendensiøst å komme med en slik påstand uten et fnugg av bevis for å si det slik.

Noen er lett påvirkelige og lar seg dessverre påvirke av en video eller tre.

Stefan Molyneux er en av nåtidens fremste tenkere og filosofer.   Jeg har fulgt hans videoer noen år og anbefaler andre å gjøre det.  Det kan være litt lange videoer, men tar man seg tid å lytte så kommer man fort inni en tankemåte som er en øyeåpner til verden.   

For en patetisk påstand. Det sier nok dessverre mer om din eksponering mot anerkjente samfunnsvitere og filosofer. Dermed hvor ignorant du er.

Molyneux er utdannet historiker (Ma.) og ikke publisert. Det han har publisert er selvpublisert. Dette er ikke tegn på en av vår tids store tenkere. Han er en youtube personlighet m.m. intet annet. Hvis han var så akkreditert som du påstår ville han i det minste hatt en phd. og sannsynlig et professorat ved et prestisjeuniversitet. Det sier seg selv at han ikke er i denne posisjon.

Personlig heller jeg mot at han gjør mye av det han gjør ut i fra et monetært påskudd. På lik linje med veldig mange som holder til på youtube.

Hvis du absolutt skal ha slike input finnes det nok en mengde, eller noen få, professorer m.m som kan utbrodere sånne synspunkt på en fornuftig måte. Derimot må du nok lese forskningsartikler, fagfellevurdert som sådan, og/eller publiserte bøker fra anerkjente vitenskaplige forlag. Dette krever en del mer egeninnsats enn å se en youtube video eller tre. 

Lenke til kommentar

Rett i at hvis han prater om at han ønsker raserenhet/"de andre" må holdes ute, så vil andre raser bevise at de er farlige, ved å ty til vold?

Ønsker han å tråkke noen på tærne, eller ønsker han kun å si sin mening, gi utrykk for sine ønsker?

Fordi det er hva 'Speakers' Corner' er til for.

Nei. Speakers' Corner er ikke et free-for-all sted. Lovbrudd er forbudt. I dette tilfellet var det en avveining, og gitt at denne fyren ikke snakker om rasisme men han snakker rasistisk, så var det ikke rart han ikke fikk lov.

Ser du ikke forskjellen forstår jeg hvorfor du har et problem med det.

Og det er folk som ønsker å høre snakk om "preserve European ethno-cultural identity".

Ja, det finnes rasister som vil høre rasistiske budskap. Intet nytt der.

Molyneux sier at man ikke skal ta det han sier for gitt, han sier man kan høre på hva han har å si, se på kildene/bevisene han baserer seg på/viser til, se på annen info om emnet, også gjøre seg opp en mening('reason and evidence').

Og om ting blir for vanskelig må man bare avskrive de som er alt for uenige. Alt for å holde på potensielle meningstilhengere. Selv det å forsøke og forsure deres forhold til folk som er uenige.

For det er jo en åpen og ærlig tilnærming...

Lenke til kommentar

Han mener vel at alle tilhengerne hans bør bryte med sine foreldre hvis disse foreldrene er tilhengere av staten og ikke bøyer seg for ideologien hans. I praksis gjør han som en hvilken som helst annen kult som får medlemmene til å kutte bånd med familie og venner for å få dem 100% inn i ideologien og få dem vekk fra kritiske og motstridende røster.

Han har gått bort fra dette.

Seriøst? Mener ikke Molyneux lengre at man skal bryte med folk som han mener vil skade en?
Lenke til kommentar

Defooing er utbredt også på venstresiden. Hvor mange har ikke sagt at de ikke vil ha Trump-velgere som venner?

Du ser ingen forskjell på å velge bort venner man er for uenig med og å avskrive familien fordi Molyneux mener de undertrykker deg?
Lenke til kommentar

Rett i at hvis han prater om at han ønsker raserenhet/"de andre" må holdes ute, så vil andre raser bevise at de er farlige, ved å ty til vold?

Ønsker han å tråkke noen på tærne, eller ønsker han kun å si sin mening, gi utrykk for sine ønsker?

Fordi det er hva 'Speakers' Corner' er til for.

Nei. Speakers' Corner er ikke et free-for-all sted. Lovbrudd er forbudt. I dette tilfellet var det en avveining, og gitt at denne fyren ikke snakker om rasisme men han snakker rasistisk, så var det ikke rart han ikke fikk lov.

Det er en plass man snakker?

Og det er folk som ønsker å høre snakk om "preserve European ethno-cultural identity".

Ja, det finnes rasister som vil høre rasistiske budskap. Intet nytt der.

Og hvorfor skal de ikke få lov?

Molyneux sier at man ikke skal ta det han sier for gitt, han sier man kan høre på hva han har å si, se på kildene/bevisene han baserer seg på/viser til, se på annen info om emnet, også gjøre seg opp en mening('reason and evidence').

Og om ting blir for vanskelig må man bare avskrive de som er alt for uenige. Alt for å holde på potensielle meningstilhengere. Selv det å forsøke og forsure deres forhold til folk som er uenige.

For det er jo en åpen og ærlig tilnærming...

Jeg forstår ikke?
Lenke til kommentar

Du ser ingen forskjell på å velge bort venner man er for uenig med og å avskrive familien fordi Molyneux mener de undertrykker deg?

Jeg ser forskjell, å avskrive folk som undertrykker deg er vesentlig bedre enn å avskrive folk du er uenig i. Du er ikke slave for familien din, og livet er for kort til å kaste det bort på folk som undertrykker deg.

Noen hevder at han mener man skal bryte kontakten med alle som ikke støtter samme ideologi. Det var kanskje noe han mente før, men det er ikke noe han mener idag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ikke skader en?

Lenke til kommentar

Det er en plass man snakker?

Så du vet ikke hva Speakers' Corner er?

"A Speakers' Corner is an area where open-air public speaking, debate, and discussion are allowed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Speakers'_Corner

"The original and most noted is in the northeast corner of Hyde Park in London, UK."

"Speakers' Corner" er i stor grad blitt synonymt med sistnevnte plass i London. Det er en offentlig plass, utendørs, hvor alle kan komme å snakke og debattere hva de føler for. De er likevel påkrevd å holde seg innenfor lovens bokstav.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skal de ikke få lov?

Fordi lovbrudd gjelder uansett.

Jeg ser forskjell, å avskrive folk som undertrykker deg er vesentlig bedre enn å avskrive folk du er uenig i. Du er ikke slave for familien din, og livet er for kort til å kaste det bort på folk som undertrykker deg.

Noen hevder at han mener man skal bryte kontakten med alle som ikke støtter samme ideologi. Det var kanskje noe han mente før, men det er ikke noe han mener idag.

Ikke? Molyneux som har hatt ganske sterke uttalelser om det med å holde en pistol til hodet.

For all del. Gi gjerne noen referanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...