Crouser Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Heisann. Jeg bytter ut de nevnte delene til uken og vet ikke helt om jeg skal beholde eller prøve å selge det gamle oppsettet. Det er snakk om i7 2600K, Asus Sabertooth P67 og Ballistix Sport DDR3 16 GB. CPU og HK ble kjøpt nytt desember 2011 mens RAM ble kjøpt nytt og oppgradert i juni 2014. Samlet verdi i ny pris ca 3500-4000kr. Noen mening om hva jeg kan forvente meg av pris for dette? Evt tror dere det er interesse for disse delene på markedet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) Spørsmålet om du vil ta risikoen med reklamasjonsrett siden garantitiden er ute. Har cpuen blitt mye overklokket i så fall har den null verdi hvis den er degradert og ustabil. Tror ikke betalingsvilligheten er så veldig stor, kanskje 2000 kr hvis du er heldig. De som kjøper noe slikt i dag er kun for overklokking og lett bruk. Tror det er lettere å selge haswell eller ligdene i dag. Var jeg deg ville jeg beholdt pcen selv som backup\server og ligdene. Da jeg vil si delene har mere verdi en salgsprisen. Husk du tar risiko hvis kjøperen skulle ende med defekt cpu og da taper du pengene dine. Endret 18. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 «Gi det bort» samlet mot kr f.eks 1000,- Alltid noen som trenger deler og for å gjøre små oppgraderinger. Eks utvide minne , skifte av celeron , pentium cpu til i7, har defekt hoverkort i en maskin som er filserver etc. LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Spørsmålet om du vil ta risikoen med reklamasjonsrett siden garantitiden er ute. Har cpuen blitt mye overklokket i så fall har den null verdi hvis den er degradert og ustabil. Tror ikke betalingsvilligheten er så veldig stor, kanskje 2000 kr hvis du er heldig. De som kjøper noe slikt i dag er kun for overklokking og lett bruk. Tror det er lettere å selge haswell eller ligdene i dag. Var jeg deg ville jeg beholdt pcen selv som backup\server og ligdene. Da jeg vil si delene har mere verdi en salgsprisen. Husk du tar risiko hvis kjøperen skulle ende med defekt cpu og da taper du pengene dine. Skjønner forsåvidt det første du nevner. CPU har kun vært overklokket de 3-4 siste månedene, ingen tegn til at noe er på tur til å svikte, men er jo kjipt om dette skulle skje ved et eventuelt salg da.. Må nesten gå litt i tenkeboksen eventuelt kvitte meg med det til en billig penge som syar nevner. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 «Gi det bort» samlet mot kr f.eks 1000,- Alltid noen som trenger deler og for å gjøre små oppgraderinger. Eks utvide minne , skifte av celeron , pentium cpu til i7, har defekt hoverkort i en maskin som er filserver etc. LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Hvordan inspiserer du en kondensator egentlig? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) «Gi det bort» samlet mot kr f.eks 1000,- Alltid noen som trenger deler og for å gjøre små oppgraderinger. Eks utvide minne , skifte av celeron , pentium cpu til i7, har defekt hoverkort i en maskin som er filserver etc. LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Hvordan inspiserer du en kondensator egentlig? Sjekk alle elektrolytt og solid kondensatorer visuelt Endret 19. februar 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Så sløsing med penger gi heller bort pcen til familje\venner i så fall. Eller bytt med noe annet. 1000 kr er småpenger hadde heller hatt den i et skap som backup eller server selv. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Så sløsing med penger gi heller bort pcen til familje\venner i så fall. Eller bytt med noe annet. 1000 kr er småpenger hadde heller hatt den i et skap som backup eller server selv. Når du har bygd din tiende PC og laget både PC til mor og sønn samt "filserver" av brukte utgåtte deler gidder man ikke spare på mere gamle deler lengre Da er det greit å kvitte seg med utstyret slik det TS snakker om til en "symbolsk" sum slik at andre en fyllinga kan få glede av det.. Endret 19. februar 2018 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 «Gi det bort» samlet mot kr f.eks 1000,- Alltid noen som trenger deler og for å gjøre små oppgraderinger. Eks utvide minne , skifte av celeron , pentium cpu til i7, har defekt hoverkort i en maskin som er filserver etc. LMH1 - Bedre å avhende utstyr mot en liten sum enn å kassere det som miljøavfall mens det fremdeles er brukendes. Datautstyr kan si poff nårsomhelst. Men med noe som har vært brukt daglig i 5 år har derimot ingen skjulte produksjonsfeil. Tilstand på kondensatorer på hovedkort kan kjøper inspisere . Selger man cpu og minne til kr x kan man gi bort hk på kjøpet , så slipper man usikkerheten. Hvordan inspiserer du en kondensator egentlig? Sjekk alle elektrolytt og solid kondensatorer visuelt Kult. Dette var eg ikkje klar over. Er dette en "tommelfinger regel" eller er de alltid sånn? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 For en tusen lapp så tar jeg det gjerne. Burde funke fint til pfsense Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hvis de buler på toppen slik bildene viser er de ødelagt Og f.eks en PSU eller hovedkort med slike kan ha alle mulig rare feil føre de tilslutt sannsynligvis dauer eller avgår døden med et smell. Tommelfingerregel er : Ødelagt (nær ved og tidsspørsmål) ved bulende kondensatorer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Når du har bygd din tiende PC og laget både PC til mor og sønn samt "filserver" av brukte utgåtte deler gidder man ikke spare på mere gamle deler lengre Da er det greit å kvitte seg med utstyret slik det TS snakker om til en "symbolsk" sum slik at andre en fyllinga kan få glede av det.. Slik er ikke jeg, var noe spesielt med Celeron\Pentium D\Celeron D. Da selv kontor pc er de for dårlig med, men tatt vare på E6600 og nyere. Men inntrømmer har et skap fult av pcdeler som ligger der. Gidder ikke å selge de i tilfelle skaffer en hytte som trenger pc\ruter. For jeg vet bruktmarkedet håper å få ting nesten gratis eller til gi bort pris. Prøv å selge før men får kun skambud og henvendelser på å gi bort gratis for det skal gå til en god sak. Er ikke ofte man er på hytta så der trenger man ikke det beste. For å selge ny kabinett kostet 300-500 kr ligget 1-2 år uten å vært brukt og en PSU som har vært lite brukt, og tilby slik pc til 1000-2000 kr bare for å være snill hadde ikke jeg gjort. Da er du greiere en meg. Jeg pleier som regel å bruke ting som ikke er søppel til det rykter får jeg heller kvitte meg med det da. Har gamle Laptop Asus 1215b og acer mini atom Acer Aspire V 15 Touch V3-572P hp mini 220 Acer Veriton N281G De måtte man gi bort gratis for det er ingen som hadde kjøpt. Så hvis trådstarter selger delene totalt til 1000 kr er han veldig grei. Syns det er skambud egentlig eller jeg kan forstå han hvis man da ikke kan komme tilbake hvis delene slutter å fungere? Ville tolket det slik?. Skulle jeg solgt hadde jeg ikke gått under 2000 kr. Så sant hovedkortet ikke har skadet kondensator selvfølgelig. Selv cpuen kunne man gitt 1000 kr for om den er pent brukt. Rambrikkene minst 500 kr så sant de virker uten skader. Men er jo klart får man det til 1000 kr hvorfor skal man gi mere? Tror ingen hadde gitt over 500 kr for hovedkortet. Men det største problemet å kjøpe brukt er hvor lenge selger vil følge opp feil på produktet, fordi betaler man mye forventer man mere en hvis man får det gratis. Hadde forventet man kunne bytte tilbake 1-2 år hvis delene går i stykker. For jeg vet på bruktmarkedet er det mange selgere etter kjøp som ikke svarer hvis man sier delene har sluttet å virke. Man venter 1-2 år uten å høre noe mere. Hadde slikt skjedd hadde jeg ikke kjøpt brukt mere. Så det er jo litt risiko å kjøpe fra folk man ikke kjenner. For de kan jo bare skylde på de ikke har tid å sjekke om delene ikke virker og legge all skyld på kjøper som tar risikoen å kjøpe brukt. Datautstyr kan si poff nårsomhelst PSU og vifter og harddisker er de som ryker først, kjølepasta bør vel byttes etter 1-2 år avhenging om man overklokker eller kvaliteten på kjølepastaen kan tørke inn hvis tempraturen er for høy. Særlig hvis det er dårlig komponenter dårlig kodenssator og varme og mye støv. Overspenning f.eks lyn. CPU\Ram kan holde i 10-15 år spørsmålet er bruk f.eks overklokking og dårlig PSU. CPU\skjermkort er som regel tempratur over 70 grader over tid og varme og overklokking\ volt som er det som forkorter levetiden. Så er nok hovedkortet som ryker først her tror jeg. Kodensator kan vel byttes hvis man finner lik men kanskje ikke så enkelt? Kjøleribber normalsett burde ikke gå i stykker, kabinettet kan bli slitt men det går vel ikke så lett i stykker heller. Man kan lakke det hvis man vil. SSD disk regner man holder 5 år hvis det er god kvalitet. Gode harddisker kan også vare så lenge eller billigere opp mot 2 år. Endret 20. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 LMH1 , jeg tror vi er på hver vår ende av skalaen når det gjelder dette. Meg: Gis bort mot et lite vederlag eller bryet om man kan si det slik (langt under antatt markedspris) gjøres her noen få ganger. Motivet for avhendingen er i mitt tilfelle ALDRI penger/profitt. Har kjærring og lite med plass (bor i leielighet) og motivet er å bli kvitt ting som opptar plass og skaper rot. Slik med «gi bort mot lite vederlag» gjør jeg noe få ganger nettopp for å unngå at to år etter at man har «gitt bort mot lite vederlag» en barbermaskin - kommer vedkommende ingen vei med reklamasjons krav mot meg. Sammenlikne det med et loppemarked. Jeg vet om kjøpslov mellom private og derfor gjør jeg heller slik «noen få ganger» litt avhengig av hva det er. Da til fordel for andre enn å kaste det jeg anser som veldig bra brukendes ting på dynga eller samle det opp hjemme. Mye er blitt kastet eller bare gitt bort til familie og kjente (noen ganger med et lite vederlag for at begge er komfortable) for jeg ikke gidder å ta meg bryet med å «selge» på finn eller bruktmarked . Jeg er grei , ikke gjerrig ,realist , prøver heller ikke å avhende noe jeg ikke ville ha «hatt selv» sett fra mottakers ståsted. Eks. En 5 år gammelt flat tv (Samsung 55» smart-tv) kjøpt for 14 tusen kjøres til og slenges på gjenbruksstasjon når jeg bytter den ut i nær fremtid (2018 -2019). Ikke fordi det er feil på den. Men for at den er «moden» for å bli erstattet av en nyere og bedre og større modell. TVer som all annen elektronikk har en definert MTBF og blir «brukt opp» og da spesielt lcd panelet. Hovedkort til konsument markedet generelt er det ingen klar definisjon på «lifetime» Produsenter lager alt fra billige konsument varianter til ekstreme entusiast versjoner med ekstreme komponent design. PSU likeledes. Corsair AXI gis 10 år warranty mens CX gis 3 år. Det sier også noe om forventet levetid. Minnebrikker er mere forutsigbare gitt at de har hatt tilfredsstillende temperatur miljø og brukt innen spec for spenning og frekvens. Eksempelvis har corsair lifetime warrenty på dram moduler. Boxed CPU (konsument) gir Intel 3år garanti på (forutsatt operert innenfor spec for temperaturer , spenninger og frekvens) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Slik med «gi bort mot lite vederlag» gjør jeg noe få ganger nettopp for å unngå at to år etter at man har «gitt bort mot lite vederlag» en barbermaskin - kommer vedkommende ingen vei med reklamasjons krav mot meg. Sammenlikne det med et loppemarked. Jeg vet om kjøpslov mellom private og derfor gjør jeg heller slik «noen få ganger» litt avhengig av hva det er. Da til fordel for andre enn å kaste det jeg anser som veldig bra brukendes ting på dynga eller samle det opp hjemme. Vel det er ditt valg, vil si det egentlig er sløsning med penger, finnes jo de som deler klær også, kjøper dyre modellklær også gir de bort til frelsesarmen etter kort tid. Vel vi kan si vi har forskjell oppfattninger av ting. Garanti trenger ikke å bety produktet er verdiløs etter den tid. E6600 funger fint ennå samme med E8500 selv om den har vært litt overklokket. Når ting blir mye overklokket redusers verdien en god del. Vertfall når cpuen degraderes. Men å sant man kan ha den på stock hastighet uten bluescreen eller frysning\hyppig restart går det bra. Har vel aldri klart å ødlegge cpuen helt, men vet enkelte i7 2600k kan gi litt ustabilitet i perioder med høy last. Uten tempraturen er problemet. Kan være software feil til overklokking som er årsaken. Tver om det er HD eller full HD (Så sant det ikke er analog) har verdi mener jeg slikt kunnes selges i polen\norge til asylmottak eller eldresenter tror de kunne kjøpt det. FM radio og analog TV er ikke verdt noe. Med mindre det er forsterker kanskje. Nå kan jo de brukes hvis de har HDMI om man har dekoder. Men PC skjerm er vel bedre får jo 4k 28" pc skjerm til 2500 kr så bedre å kjøpe nytt. Men største problemet nå er finn betalingsgaranti er borte, og muligens det ikke er finanskrise nå, så er vel kanskje ikke best marked å selge brukt nå. Eller kanskje med tanke på Ryzen oppgradering hvis folk venter på den og vil kun ha billig pc i mellomtiden. Endret 20. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Når det gjelder forbruker elektronikk: Poenget er at en ikke kan påberope seg reklamasjon til f.eks Corsair på en 15 år gammel AX serie PSU som ryker uten forvarsel. Ei heller at en dude som har kjøpt en 15 år gamme AX1200 på finn (og er blitt opplyst om både alder/brukstid) kan kreve noe direkte av deg som en privatperson. Ingenting varer evig. Endret 20. februar 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Lurer på om jeg misforstår deg, eller du vil kun krangle. For hvis produsenten sier de gir 15 år garanti, må de også gi det. Si den holder 3 ganger lengere en forbrukerkjøpsloven. Ellers kunne bedriftene bare gjort som de ville. Vet det har vært en del krangel med Koss hodetelefoner som gir livstidsgaranti, men det er noe untak også der. Billigste for de var å sende deler. Men man må sende den inn og vente flere uker på å reparere. Livstidgarantien er bare løfte for å selge. Ikke ment å holde i evigheter. For er lett å bruke opp slik på 5 år. Kabel tåler lite. Samme med hodeputene etc. Men man må jo tenke på miljøvern også, da er det fint med produkter som bygges for å holde lenge og lett kan repares. Men som regel blir vel ting byttet før det går i stykker. For jeg vet Osram påstår alle sine led lys skal tåle 500 000 timer drivstid (15 år garanti) men butikkene gir kun 2 års reklamasjonstid resten må tas med osram. Sikkert fraktkostnader til kina man må betale da. Da lyspæren i seg selv er samme som kina pærer bare med osram merke. Syns selv det er litt useriøst. For er dyrt og vanskelig å sende ting uten for EU, er ikke lønnsomt for en forbruker, koster fort penger med tanke på moms og frakt. Hadde de reparert alt i norge hadde det blitt lønnsomt. For butikkene har ofte ikke lengere avtale med produsenten over 2-5 år. Med mindre det er bonus. Endret 21. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Lurer på om jeg misforstår deg, eller du vil kun krangle. For hvis produsenten sier de gir 15 år garanti, må de også gi det. Si den holder 3 ganger lengere en forbrukerkjøpsloven. Ellers kunne bedriftene bare gjort som de ville. Vet det har vært en del krangel med Koss hodetelefoner som gir livstidsgaranti, men det er noe untak også der. Billigste for de var å sende deler. Men man må sende den inn og vente flere uker på å reparere. Livstidgarantien er bare løfte for å selge. Ikke ment å holde i evigheter. For er lett å bruke opp slik på 5 år. Kabel tåler lite. Samme med hodeputene etc. Men man må jo tenke på miljøvern også, da er det fint med produkter som bygges for å holde lenge og lett kan repares. Men som regel blir vel ting byttet før det går i stykker. For jeg vet Osram påstår alle sine led lys skal tåle 500 000 timer drivstid (15 år garanti) men butikkene gir kun 2 års reklamasjonstid resten må tas med osram. Sikkert fraktkostnader til kina man må betale da. Da lyspæren i seg selv er samme som kina pærer bare med osram merke. Syns selv det er litt useriøst. For er dyrt og vanskelig å sende ting uten for EU, er ikke lønnsomt for en forbruker, koster fort penger med tanke på moms og frakt. Hadde de reparert alt i norge hadde det blitt lønnsomt. For butikkene har ofte ikke lengere avtale med produsenten over 2-5 år. Med mindre det er bonus. Som nevnt tidligere i #14 gir corsair 10 års garanti på AX serie og det sammen med working hours sier noe om forventet levetid.Man kan ikke selge da en 15 år gammel brukt corsair AX med forventninger om reklamasjons rettigheter til ny eier om den dauer en mnd senere. Hvem krangler ... og vi diskuterer datadeler og salg av brukte deler/varer , ikke lyspærer. Man selger vel ikke brukte lyspærer på finn eller bruktmarked. Og det er svært få (ingen jeg kjenner) som vil gå tilbake i butikk å reklamerer på en lyspære som ryker etter ett år Men vi diskuterte ikke butikksalg her opprinnelig. Klage og reklamasjonsfrist på forbruker elektronikk i Norge er to eller fem år fra produktet er nytt. Endret 21. februar 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå