Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fritatt for arbeidsplikt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Til TS: 

Jeg vil bare understreke hvor viktig det er at du ikke aksepterer noe som helst på dette møtet. Selv om det virker tilsynelatende lite, og motparten får deg til å føle at det er helt greit å signere/akseptere. Arbeidsgiver har ved sin handlemåte vist en veldig uprofesjonell adferd, og jeg ville ikke ha stolt på så veldig mye som fremkommer i dette møtet. 

Dersom det på møtet blir presentert noe de ønsker du skal akseptere/signere så ber du pent om betenkningstid og viser innholdet til en som kan noe om arbeidsrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet.

Anonymous poster hash: f424b...14a

Til dere med juskompetanse: Er dette ok? At arbeidsgiver kaller inn til møte uten å klargjøre agenda? Ikke bare er arbeidstager den svake part, men her gis arbeidstager ingen anledning til å forberede seg.

Lenke til kommentar

Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet.

Anonymous poster hash: f424b...14a

Til dere med juskompetanse: Er dette ok? At arbeidsgiver kaller inn til møte uten å klargjøre agenda? Ikke bare er arbeidstager den svake part, men her gis arbeidstager ingen anledning til å forberede seg.

Jeg kan ikke se noen rettslige hindre for et slikt møte, som gjennomføres etter at arbeidstaker har sagt opp. Det er ganske uryddig, og arbeidstaker har ikke nødvendigvis plikt til å møte opp, og i alle fall ikke til å akseptere det som blir sagt der, men i utgangspunktet kan man selvfølgelig be arbeidstaker om å stille i et møte.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du hadde ikke fått veldig mye mer ut av en agenda som tilfredsstiller alminnelige krav til god saksbehandling. Denne hadde kun sagt noe du allerede vet, nemlig at det er ditt krav om lønn (og det tilsvarende arbeidsfritaket) som er oppe til forhandling.

Jeg er imidlertid uenig i at du ikke har noe å tjene "ut over" lønn og arbeidsfritak. Arbeidsgiver har truet deg med at du er ferdig i bransjen (ifølge innlegg #15). Her er det naturlig å få et dementi.

De fleste advokater er alltid good cop i første møte med mindre situasjonen allerede er fullstendig fastlåst. Man kan ikke anta at de er det fordi de har en dårlig sak. Man kan ha verdens beste sak men ikke ha lyst på en rettssak - rettssaker koster tid og penger, og som arbeidsgiver er man alltid den sterke part og bærer større risiko for saksomkostninger uansett utfall. Advokatens jobb er tross alt å løse problemer, og det gjør man ikke ved å frastøte motparten, nesten uansett hva problemet er.

Hva du bør gjøre, vel, jeg er enig med Herr Brun i #20 for forberedelser. Sett deg godt inn i hva du mener å ha krav på, og hvor mye du eventuelt er villig til å gi fra deg. Husk at du risikerer å måtte ta ut stevning og tvangsinndrive lønnen, og selv om du vinner saken er det tid du aldri får igjen og penger du kanskje ikke får se før om halvannet år.

Det er det jeg ser for meg at arbeidsgiver antagelig vil tilby - du får lønn (for mars til juni), versus "see you in court".

I møtet: Ta den tiden du trenger. Hvis du velger å ikke ha med deg noen, ha en venn (eller en advokat) tilgjengelig per telefon. Å be om ti minutter pause for å vurdere noe er alltid legitimt.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Har du 3 mnd gjennsidig oppsigelsetid så har du krav på lønn i de 3 mnd uansett du er på jobb eller arbeidsgiver fritar deg for arbeidsplikt, det er ikke noe mer å lure på, du møter med advokaten deres og sier dette, advokaten bør være innforstått med det.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...