Mohdaw Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Til TS: Jeg vil bare understreke hvor viktig det er at du ikke aksepterer noe som helst på dette møtet. Selv om det virker tilsynelatende lite, og motparten får deg til å føle at det er helt greit å signere/akseptere. Arbeidsgiver har ved sin handlemåte vist en veldig uprofesjonell adferd, og jeg ville ikke ha stolt på så veldig mye som fremkommer i dette møtet. Dersom det på møtet blir presentert noe de ønsker du skal akseptere/signere så ber du pent om betenkningstid og viser innholdet til en som kan noe om arbeidsrett. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet. Anonymous poster hash: f424b...14a Til dere med juskompetanse: Er dette ok? At arbeidsgiver kaller inn til møte uten å klargjøre agenda? Ikke bare er arbeidstager den svake part, men her gis arbeidstager ingen anledning til å forberede seg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet. Anonymous poster hash: f424b...14a Til dere med juskompetanse: Er dette ok? At arbeidsgiver kaller inn til møte uten å klargjøre agenda? Ikke bare er arbeidstager den svake part, men her gis arbeidstager ingen anledning til å forberede seg. Jeg kan ikke se noen rettslige hindre for et slikt møte, som gjennomføres etter at arbeidstaker har sagt opp. Det er ganske uryddig, og arbeidstaker har ikke nødvendigvis plikt til å møte opp, og i alle fall ikke til å akseptere det som blir sagt der, men i utgangspunktet kan man selvfølgelig be arbeidstaker om å stille i et møte. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Du hadde ikke fått veldig mye mer ut av en agenda som tilfredsstiller alminnelige krav til god saksbehandling. Denne hadde kun sagt noe du allerede vet, nemlig at det er ditt krav om lønn (og det tilsvarende arbeidsfritaket) som er oppe til forhandling. Jeg er imidlertid uenig i at du ikke har noe å tjene "ut over" lønn og arbeidsfritak. Arbeidsgiver har truet deg med at du er ferdig i bransjen (ifølge innlegg #15). Her er det naturlig å få et dementi. De fleste advokater er alltid good cop i første møte med mindre situasjonen allerede er fullstendig fastlåst. Man kan ikke anta at de er det fordi de har en dårlig sak. Man kan ha verdens beste sak men ikke ha lyst på en rettssak - rettssaker koster tid og penger, og som arbeidsgiver er man alltid den sterke part og bærer større risiko for saksomkostninger uansett utfall. Advokatens jobb er tross alt å løse problemer, og det gjør man ikke ved å frastøte motparten, nesten uansett hva problemet er. Hva du bør gjøre, vel, jeg er enig med Herr Brun i #20 for forberedelser. Sett deg godt inn i hva du mener å ha krav på, og hvor mye du eventuelt er villig til å gi fra deg. Husk at du risikerer å måtte ta ut stevning og tvangsinndrive lønnen, og selv om du vinner saken er det tid du aldri får igjen og penger du kanskje ikke får se før om halvannet år. Det er det jeg ser for meg at arbeidsgiver antagelig vil tilby - du får lønn nå (for mars til juni), versus "see you in court". I møtet: Ta den tiden du trenger. Hvis du velger å ikke ha med deg noen, ha en venn (eller en advokat) tilgjengelig per telefon. Å be om ti minutter pause for å vurdere noe er alltid legitimt. 7 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ta med en du stoler på i møtet. Så du har en nøytral part som vitne 2 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Har du 3 mnd gjennsidig oppsigelsetid så har du krav på lønn i de 3 mnd uansett du er på jobb eller arbeidsgiver fritar deg for arbeidsplikt, det er ikke noe mer å lure på, du møter med advokaten deres og sier dette, advokaten bør være innforstått med det. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/ Endret 20. februar 2018 av Dragonlove 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ta med en du stoler på i møtet. Så du har en nøytral part som vitne Det vil ikke være en nøytral person. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 28. februar 2018 Avslutningen på dette: jeg tok kontakt med en advokat, som ga meg en sympatisk pris for litt forberedelser og deltakelse i møtet. Da jeg sendte en epost og sa at jeg ville ha med en advokat, ble møtet plutselig flyttet, først til senere på dagen og etterhvert til dagen etter. I mellomtiden ringte jeg litt rundt til noen kolleger, som jeg håpet ville snakke med meg, for å prøve å få tak på hva som egentlig foregikk. Ingen visste hva det dreide seg om, men gjennom en av de andre teamlederne klarte jeg å åpne en slags backchannel-samtale med viseadministrerende. Etter litt frem og tilbake ringte han meg på torsdag kveld. Lang historie veldig kort, det viser seg at jeg er blitt beskyldt (ukjent av hvem) for å ha noe å gjøre med en ganske dirty sak. En del av bedriften (bl.a meg) er (var) omfattet av et prestasjonsbonusprogram, og det ser nå ut til at en del tall er manipulert for å få høyere bonus for 2017. Jeg makset min bonus for 2017, og nå var det en oppfatning i ledelsen at jeg hadde jukset, og nå sa opp fordi jeg fryktet å bli tatt. Veldig mye blablabla senere ble møtet fredag droppet. Nå får jeg lønn ut oppsigelsestiden, men det ser ut til at jeg slipper noe tidligere, mot at jeg (stort sett hjemmefra) skriver en del instrukser til teamet mitt, og den som skal etterfølge meg. Dette har vært litt av rollercoaster, og jeg r nå glad det er over! Tusen takk for gode råd herfra. For ordens skyld: jeg har ikke jukset med noe, og har lagt frem alt jeg har for ledelsen, og er nå trodd på det. Anonymous poster hash: f424b...14a 23 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Så bra det løste seg! 5 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Flott! Takk for oppdatering. Var nysgjerrig på hvordan det gikk med deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå