Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fritatt for arbeidsplikt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ansatt i en stor bedrift i ca 6 år. Før helgen leverte jeg inn min oppsigelse, da jeg har fått ny jobb f.o.m 1.6. Det ble ikke spesielt godt mottatt, hovedsaklig fordi det har vært jobbet en del internt med en ny rolle for meg. Jeg har hatt en jobb som er type teamleder, med en liten gruppe som rapporterer til meg. Firmaet er på vei ned i en bølgedal og ansetter ikke noen nye, og har heller ikke gjort det de siste årene. Resultatet er krympende team, og derfor har jeg vært på vei over i en annen rolle i konsernet. Jeg har vært misfornøyd med en hel del i det siste, og har derfor søkt meg bort. Jeg begynner ikke hos noen direkte konkurrent, men det er likevel i bransjen, og det er tydelig at stedet jeg begynner også står på minuslisten hos veldig mange av mine kolleger og ledere.

Uansett, jeg ble i dag oppringt av en avdelingsdirektør, som på en veldig lite hyggelig måte sa at jeg ikke trengte å møte opp i morgen. Jeg skulle også få et brev ila noen dager, hvor jeg blir fritatt for arbeidsplikten ut oppsigelsestiden, og derfor "blir lønnsutbetaling stoppet f.o.m 1.3, og resterende ferie utbetalt i mars". Det ble også antydet noe om at han håpet jeg ikke begynte å lage noe bråk her nå, da ble den neste telefonen fra advokat. Jeg skulle også få oppgitt et tidspunkt hvor jeg skulle komme og levere adgangskort, pc osv. Jeg sjekket akkurat, og alle mine tilganger til mail etc er tydeligvis sperret.

Jeg ligger ikke i noen konfikter på jobb som jeg vet om, og har heller ikke gjort det de siste årene, selv om bedriften er en litt "tøff" arbeidsplass, med høyt arbeidspress, ganske harde krav og spiss tone. Jeg har såvidt jeg vet heller ikke gjort noe ulovlig eller uetisk el.l. som noen kan bruke meg mot meg. Jeg har i mine øyne vært en nokså emplarisk ansatt som alltid har løst mine arbeidsoppgaver på beste mulig måte.

Jeg har uansett tydeligvis tråkket på noen veldig såre tær her, men har på ingen måte råd til å gå uten lønn i tre måneder. Jeg har heller ingen idé om jeg kan begynne i min nye jobb før det avtalte tidspunkt - jeg tviler litt da de er midt i en flytteprosess som skal være ferdig i mai.

Hav gjør jeg her, dette kan vel ikke være lov? Advokat? Om jeg må dekke advokat til 1500 kr/time selv kommer jeg veldig fort til å måtte ta forbrukslån eller noe, jeg har en økonomisk tøff periode nå etter leilighetskjøp og et leilighetssalg som tok en del måneder lengre enn jeg hadde håpet på.

Jeg er ikke medlem av noen fagforening, dessverre.

Anonymous poster hash: f424b...14a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært ansatt i en stor bedrift i ca 6 år. Før helgen leverte jeg inn min oppsigelse, da jeg har fått ny jobb f.o.m 1.6. 

Ble litt forvirret...  Hvor lang oppsigelsesfrist har du?  Så vidt jeg kan skjønne har du minst 2 måneders oppsigelsesfrist ihht AML om ikke noe som er lengere er avtalt - du kan ikke ha noe mindre. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du sier opp tidligere enn oppsigelsesfristen og forventer at de nærmest per automatikk vil beholde deg lengere enn de er pålagt.  

Med mindre man er helt tafatt trenger man ikke noen fagforening for å ta tak i dette.  Du finner raskt ut hva som gjelder, f.eks. https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/arbeidstakers-rett-til-a-arbeide-i-oppsigelsestiden/ - der det fremgår at du har rett på lønn ut oppsigelsetiden, men ikke nødvendigvis rett til å jobbe.  Du skal selvfølgelig ikke si deg enig i noe som helst frivillig, for dere kan bli enige om tidlig fratredelse, men arbeidsgiver kan ikke diktere dette. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg har vært ansatt i en stor bedrift i ca 6 år. Før helgen leverte jeg inn min oppsigelse, da jeg har fått ny jobb f.o.m 1.6. 

Ble litt forvirret...  Hvor lang oppsigelsesfrist har du?  Så vidt jeg kan skjønne har du minst 2 måneders oppsigelsesfrist ihht AML om ikke noe som er lengere er avtalt - du kan ikke ha noe mindre. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du sier opp tidligere enn oppsigelsesfristen og forventer at de nærmest per automatikk vil beholde deg lengere enn de er pålagt.  

Beklager, glemte å nevne det. Jeg har kontraktsfestet 3 mnd oppsigelsestid.

Lenke til kommentar

Beklager, glemte å nevne det. Jeg har kontraktsfestet 3 mnd oppsigelsestid.

Har du kontraktfestet 3 mnd gjensidig oppsigelsestid?

Lenke til kommentar

Ta opp alle telefonsamtaler. Hold mest mulig av informasjonen skriftlig. Får du skriftlig at du er fritatt, så er det greit. Bare vær påpasselig at det ikke er krav om at du frasier deg lønn dersom du godtar å bli fritatt.

Samtidig tar du kontakt med din nye arbeidsplass og spørr om det er interessant at du starter tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meld deg inn i en fagforening, i dag. Ta kontakt med nav og sjekk mulighetene for støtte. Gi også beskjed til denne personen som ringte at du ikke aksepterer "forslaget" deres. 

Jeg prøvde det der grepet en gang, som du foreslår (er ikke TS). Da ville ikke fagforeningen hjelpe, siden en var et nytt medlem. Under normale forhold, så kunne jo fagforeningen ihvertfall orket å gå litt i dialog, selv om de ikke lover å hjelpe rettens vei. Det hadde de jo tjent litt på, å trø til en slags middelvei, som ikke koster dem en krone.

Anonymous poster hash: 262e8...26c

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det der grepet en gang, som du foreslår (er ikke TS). Da ville ikke fagforeningen hjelpe, siden en var et nytt medlem. Under normale forhold, så kunne jo fagforeningen ihvertfall orket å gå litt i dialog, selv om de ikke lover å hjelpe rettens vei. Det hadde de jo tjent litt på, å trø til en slags middelvei, som ikke koster dem en krone.

Anonymous poster hash: 262e8...26c

Selvfølgelig koster det dem noe. 

Lenke til kommentar

Oppdatering på dette: sendte en mail søndag kveld, med omtrent det innholdet Herr Brun foreslo. Fikk et par grinete telefoner fra bedriften mandag morgen, som sukket og stønnet over at jeg skulle lage bråk for dem på dette viset, og hvor ferdig jeg var i bransjen osv. Jeg bare henviste til eposten og avsluttet ganske fort med at de fikk si fra om/når jeg skulle komme på jobb. Fikk så telefon fra en advokat nå for litt siden, han presenterte seg som partner i Stenstrup og Stordrange, og var veldig good cop. Han representerte bedriften, men var bare interessert i at  denne saken skulle bli avsluttet uten noe støy og til det beste for meg og dem og blablabla. Han ville gjerne invitere meg til et forhandlingsmøte torsdag formiddag, hvor jeg skulle levere inn kort/pc/osv, og etterpå skulle vi diskutere avslutningen av mitt arbeidsforhold. Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet. Jeg sa at jeg skulle tenke litt på det. Lurer nå veldig på om jeg har noe å vinne på å møte opp? Må jeg ha med advokat?

For noe dritt dette plutselig ble......

Lenke til kommentar

Oppdatering på dette: sendte en mail søndag kveld, med omtrent det innholdet Herr Brun foreslo. Fikk et par grinete telefoner fra bedriften mandag morgen, som sukket og stønnet over at jeg skulle lage bråk for dem på dette viset, og hvor ferdig jeg var i bransjen osv. Jeg bare henviste til eposten og avsluttet ganske fort med at de fikk si fra om/når jeg skulle komme på jobb. Fikk så telefon fra en advokat nå for litt siden, han presenterte seg som partner i Stenstrup og Stordrange, og var veldig good cop. Han representerte bedriften, men var bare interessert i at  denne saken skulle bli avsluttet uten noe støy og til det beste for meg og dem og blablabla. Han ville gjerne invitere meg til et forhandlingsmøte torsdag formiddag, hvor jeg skulle levere inn kort/pc/osv, og etterpå skulle vi diskutere avslutningen av mitt arbeidsforhold. Jeg spurte rett ut hva det var å diskutere, og det skulle jeg få vite mer om i dette møtet. Jeg sa at jeg skulle tenke litt på det. Lurer nå veldig på om jeg har noe å vinne på å møte opp? Må jeg ha med advokat?

Du trenger ikke ha med advokat med mindre du er bange for hva du selv kan finne på å si.  Du er kjent med dine rettigheter og jeg ser ingen grunn til å diskutere noe med de.  Bare lever inn sakene, eventuelt få kvittering for at du har levert det inn, og ikke signer noe som helst.  Ber de deg signere noe eller si ja eller nei til noe, så sier du bare at det er ikke noe du kan ta stilling til på sparket; at du trenger betenkningstid, evt til å spørre andre om råd / egen advokat eller noe slik, og så går du bare igjen.   Det er i al fall det jeg ville ha gjort.  Du får tenke over om du føler deg trygg nok på å håndtere det slik selv. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grunnen til at advokaten spelte "Good cop" er sjølvsagt fordi at han veit godt at han ikkje har ein sak, men han må likevell prøve å gjere ein så god jobb som mulig for sin klient. Advokaten sitt einaste håp for å få arbeidsgiver til å sleppe lønnsplikta ut oppsigelsestida er ved å på ein eller anna måte få deg til å akseptere dårlegare vilkår.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha med advokat, men har rett til å ha med en hvis du ønsker.

Mitt gjett på hva arbeidsgivers agenda er: Avslutte arbeidsforholdet straks uten arbeidsplikt og uten lønn.

Jeg vil da anbefale deg å si at du krever lønn ut oppsigelsesperioden, og at du er villig til å jobbe ut oppsigelsesperioden. Dersom arbeidsgiver fortsatt vil frita deg for arbeidsplikt kan du gå med på det, men at du skal ha lønn.

PS! Ta uansett opp hele møtet med en app på mobilen. Det kan være uvurderlig i ettertid. Du burde også ta opp alle telefonsamtaler med arbeidsgiver og hans advokater. Trusler fra arbeidsgiver gjør seg svært dårlig om dette skulle havne i retten.

PS2! Tre måneders lønn kan fort være verdt 100K. Da kan noen timer advokat være en god investering.

Edit: Sykt mange svar på kort tid da

Endret av nirolo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du trenger ikke advokat, men det kan være lurt å ta en prat med en. Diskuter hvordan hun mener du bør håndtere saken, og be om et prisoverslag for forberedelse til møtet, gjennomføring av møtet og ett etterfølgende møte med advokaten med råd uten at advokaten håndterer den videre prosessne for deg. Det kan være verdt det. På den andre siden er oppsiden din begrenset, siden du har sagt opp selv. Arbeidsgiver har ingen grunn til å gi deg noen bedre vilkår enn lønn ut oppsigelsestid, og du har ingen grunn til å godta noe dårligere. Det eneste spørsmålet er om du skal jobbe i oppsigelsestiden. Det er dermed begrenset hvor mye en advokat egentlig kan gjøre for deg, annet enn å forhindre deg fra å gjøre noe dumt fordi du synes situasjonen er ubehagelig. Derfor kan det være like greit å bare ha med noen du stoler på som "moralsk støtte". Dere kan bli enige med hverandre om at du ikke skal akseptere dårligere vilkår enn du har krav på, det kan ha en viss effekt i møtet.

Alt dette forutsetter at du ikke har gjort noe som kan oppfattes som illojalt mot bedriften, ut over det å si opp. Hvis du har delt sensitiv informasjon med ny arbeidsgiver, lovet ny arbeidsgiver det, tatt kontakt med kunder eller andre for å lokke dem over til ny arbeidsgiver, eller lignende kan det absolutt være verdt å bruke advokat. Men det kan du jo fikse etter møtet, om påstander om slikt plutselig dukker opp.

Endret av Herr Brun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...