Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny spiller til Nissan X-Trail. Noen som har noen tips til min situasjon?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjøpte meg en ny spiller til bilen min, en Nissan X-Trail 2007 modell. Jeg har bare tenkt til å bytte spilleren ikke noe annet enn det. Dette hadde jeg gjort en gang for en del år siden og tenkte at det kom til å gå greit. 

Jeg kommer hjem og tar ut den eksisterende spilleren som er standard i bilen og skal koble inn min nye. Første problem er at koblingen til standard spilleren er annerledes enn de som fulgte med min nye spiller. Jeg har tatt en øl og det starter og bli sent en lørdag kveld så jeg kan derfor ikke komme meg ut og kjøpe noe overganger som gjør det lettere, men jeg er bestemt på å få dette til ikveld så jeg har radio til jeg skal kjøre på fjellet i morgen tidlig. Så jeg tenker at jeg bare klipper av ledningene både i eksisterende og i den nye og skjøter de sammen med noen kuplinger.

Har et skjema over hva de forskjellige ledningene er i den nye spilleren, men jeg finner ikke et skjema for eksisterende og starter og søke litt på nettet. Finner ingenting jeg kan bruke egentlig. Hmm, det var rart.. Men det er sikkert andre måter å finne det ut på? 

Jordinga finner jeg, har et multimeter som jeg bruker til å finne den. Så skal jeg bruke multimeteret til å finne den som har konstant strøm om tenning er av eller på så jeg starter og mate av kablene og måle. På ingen av kablene kommer det opp noe volt på mitt multimeter. Tenker at det var rart og at multimeteret kanskje er i ustand? Neida, jeg måler direkte på bil batteriet og får opp 12V. Så jeg prøver på nytt og måler på alle kablene med tenninga på, får ingen måling på noen av ledningene. 

Leste et sted på nettet at for å finne høytaler ledningene så kan jeg ta et 1,5V batteri og ta en kabel inntil ene polen også prøve med de andre kablene på den andre polen så vil jeg høre noe lav susing i høytalerene når jeg har riktig par, men også her får jeg ingen respons uansett..

Så nå er klokka halv 11 en lørdag kveld og jeg innser at jeg ikke får noe radio før jeg skal ut på tur i morgen men må uansett løse problemet mitt før eller siden så jeg tenkte og be om hjelp her. Om det er nødvendig med bilde for å se ledningene og fargekodene så si det i kommentarfeltet så skal jeg laste opp bilder av det.

Takker for hjelpen

Eirik 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...