Gå til innhold

Vin i dunk, vakumpakket, holdbarhet?

Taurean

Anbefalte innlegg

Har lest så mye forskjellig angående dette, og har aldri blitt klok.

Synes alltid vinen smaker best fersk, men har ikke merket særlig forskjell etter 1 eller 2 uker om det har blitt sånn. Men har lest at den forringes i kvalitet etter 1-2 uker etter åpning.

Mitt store spørsmål blir: Hvordan kan vin overhodet bli forringet i kvalitet når den er vakumpakket, og åpnet? Det kommer vel ingen oksygen til? Hvis det er 3 måneder holdbarhet, så bør vel den vare uansett om åpnet eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med åpne flasker: Lagres det kjølig holder det lenger er min erfaring. Det er også forskjellig fra vin til vin hvor lenge de holder seg. En flaske kan bli dårlig allerede dagen etter, mens andre holder fint 2-3 dager i kjøleskap etter åpning. Har samme erfaring med papp. Jeg setter alltid åpne kartonger enten på soverommet hvor det er ~15 grader unntatt midt på sommeren da setter jeg den i kjøleskap. Har tilgode å oppleve at vinen blir dårlig innenfor 3-4 ukers tid.

Når de blir dårlig er det også veldig merkbart. Man kjenner det på lukten med en eneste gang så det er ingen fare for at man drikker dårlig vin, den sier i fra selv :p Dessverre en relativt vanlig opplevelse med "husets vin" på restauranter.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som med åpne flasker: Lagres det kjølig holder det lenger er min erfaring. Det er også forskjellig fra vin til vin hvor lenge de holder seg. En flaske kan bli dårlig allerede dagen etter, mens andre holder fint 2-3 dager i kjøleskap etter åpning. Har samme erfaring med papp. Jeg setter alltid åpne kartonger enten på soverommet hvor det er ~15 grader unntatt midt på sommeren da setter jeg den i kjøleskap. Har tilgode å oppleve at vinen blir dårlig innenfor 3-4 ukers tid.

Når de blir dårlig er det også veldig merkbart. Man kjenner det på lukten med en eneste gang så det er ingen fare for at man drikker dårlig vin, den sier i fra selv :p Dessverre en relativt vanlig opplevelse med "husets vin" på restauranter.

Jeg hadde en åpnet vinflaske stående korket på benken i flere uker, tenkte å åpne den bare for å sjekke, og det spruta faen meg vin opp i taket på kjøkkenet og sa "pssssh". Det lukta bare eddik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte bare å komme med en oppdatering. Hadde en dunk som er drukket over ca 3 uker, siste glass ble tatt denne uka. Det er absolutt en markant forskjell. Når man først åpner dunken, er det mye ferskere smak. Så blir den surere og bitrere etter hvert. Men den var jo drikkbar. Jeg synes bare fremdeles det er rart at smaken endrer seg når det er vakumpakket.

Lagret den i kjøleskapet ja, synes det fungerer best.

Vet ikke om det blir noen endringer, skal prøve å kjøpe glassflasker neste gang, se om det blir noe annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...