Taurean Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Har lest så mye forskjellig angående dette, og har aldri blitt klok. Synes alltid vinen smaker best fersk, men har ikke merket særlig forskjell etter 1 eller 2 uker om det har blitt sånn. Men har lest at den forringes i kvalitet etter 1-2 uker etter åpning. Mitt store spørsmål blir: Hvordan kan vin overhodet bli forringet i kvalitet når den er vakumpakket, og åpnet? Det kommer vel ingen oksygen til? Hvis det er 3 måneder holdbarhet, så bør vel den vare uansett om åpnet eller ikke? Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Det kommer vel oksygen til når du åpner den? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Det kommer vel oksygen til når du åpner den? Når man trykker på den dingsen og det renner ut, så blir det kontinuerlig stråle, og den lukkes på milimeteren når man slipper. Hvordan kommer det oksygen til der? Det er umulig ^^ Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Tja.. Hva er det jeg har rotet meg inn í, jeg aner ikke, har alltid antatt at det kommer luft inn, og at det er derfor det blir dårlig.At ikke låsen er gild nok til å holde vinen hermetisk. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Ett raskt google-søk sier 6-8 uker.. https://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-holdbarhet-har-pappvin/61010535 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Som med åpne flasker: Lagres det kjølig holder det lenger er min erfaring. Det er også forskjellig fra vin til vin hvor lenge de holder seg. En flaske kan bli dårlig allerede dagen etter, mens andre holder fint 2-3 dager i kjøleskap etter åpning. Har samme erfaring med papp. Jeg setter alltid åpne kartonger enten på soverommet hvor det er ~15 grader unntatt midt på sommeren da setter jeg den i kjøleskap. Har tilgode å oppleve at vinen blir dårlig innenfor 3-4 ukers tid. Når de blir dårlig er det også veldig merkbart. Man kjenner det på lukten med en eneste gang så det er ingen fare for at man drikker dårlig vin, den sier i fra selv Dessverre en relativt vanlig opplevelse med "husets vin" på restauranter. Endret 17. februar 2018 av Feh 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Mange takk for svar, da legger jeg det til grunn Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg merker stor forskjell dagen etter, så jeg sluttet å kjøpe boksene og kjøpte heller flasker som en kan drikke opp 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Som med åpne flasker: Lagres det kjølig holder det lenger er min erfaring. Det er også forskjellig fra vin til vin hvor lenge de holder seg. En flaske kan bli dårlig allerede dagen etter, mens andre holder fint 2-3 dager i kjøleskap etter åpning. Har samme erfaring med papp. Jeg setter alltid åpne kartonger enten på soverommet hvor det er ~15 grader unntatt midt på sommeren da setter jeg den i kjøleskap. Har tilgode å oppleve at vinen blir dårlig innenfor 3-4 ukers tid. Når de blir dårlig er det også veldig merkbart. Man kjenner det på lukten med en eneste gang så det er ingen fare for at man drikker dårlig vin, den sier i fra selv Dessverre en relativt vanlig opplevelse med "husets vin" på restauranter. Jeg hadde en åpnet vinflaske stående korket på benken i flere uker, tenkte å åpne den bare for å sjekke, og det spruta faen meg vin opp i taket på kjøkkenet og sa "pssssh". Det lukta bare eddik. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2018 Tenkte bare å komme med en oppdatering. Hadde en dunk som er drukket over ca 3 uker, siste glass ble tatt denne uka. Det er absolutt en markant forskjell. Når man først åpner dunken, er det mye ferskere smak. Så blir den surere og bitrere etter hvert. Men den var jo drikkbar. Jeg synes bare fremdeles det er rart at smaken endrer seg når det er vakumpakket. Lagret den i kjøleskapet ja, synes det fungerer best. Vet ikke om det blir noen endringer, skal prøve å kjøpe glassflasker neste gang, se om det blir noe annerledes. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Det kommer inn oksygen, så tipper jeg den starter å gjære Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2018 Nå er jeg pirkete ^^ Men hvordan kommer det oksygen til når det er vakumpakket? Låsen stanser jo på milimeteren. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tuten blir ikke 100% tett etter at du åpnet den, derfor har noen anbefalt å sette på en teip bit, men aldri prøvd selv da jeg gikk over til glass og drakk opp flaska Nå drikker jeg bare øl, mer hendig format Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2018 Aha! Skal spørre neste gang jeg er på det respektive polet (systembolaget ^^). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå