Gå til innhold

Super-elsykkel skal kjøre i 45 km/t på danske sykkelstier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan ikke la 15 åringer kjøre dette. Mye farligere enn moped...

Jeg tenker det på sikt vil kunne skape langt billigere og mer fleksibel transport for 15-åringer. Vi kan starte med å drøfte hvorvidt behovet for å bli fraktet fra a til b kan dekkes bedre enn med alternativene å sykle for muskelkraft, gå, kjøre med EN BENSINSLUKENDE scooter (kudos til miljøfascistene der ute) eller ved å bli kjørt av noen.

Jeg mener:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Endret av sofistic-ate-it
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De kan ikke la 15 åringer kjøre dette. Mye farligere enn moped...

Jeg tenker det på sikt vil kunne skape langt billigere og mer fleksibel transport for 15-åringer. Vi kan starte med å drøfte hvorvidt behovet for å bli fraktet fra a til b kan dekkes bedre enn med alternativene å sykle for muskelkraft, gå, kjøre med EN BENSINSLUKENDE scooter (kudos til miljøfascistene der ute) eller ved å bli kjørt av noen.

Jeg mener:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Du ser ingen problemer med at folk kommer susende i en tung elsykkel i "tour de france" hastigheter på samme sti som olga og barnebarna på vei til butikken? Og alternativet er slettes ikke det du sier. Alternativet er at slike kjøretøyer registreres som en moped, og at elscootere behandlers på samme måten som gammeldagese bensinscootere ved at de kjører på bilveien.

Endret av likferd
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

De kan ikke la 15 åringer kjøre dette. Mye farligere enn moped...

Jeg tenker det på sikt vil kunne skape langt billigere og mer fleksibel transport for 15-åringer. Vi kan starte med å drøfte hvorvidt behovet for å bli fraktet fra a til b kan dekkes bedre enn med alternativene å sykle for muskelkraft, gå, kjøre med EN BENSINSLUKENDE scooter (kudos til miljøfascistene der ute) eller ved å bli kjørt av noen.

Jeg mener:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Du ser ingen problemer med at folk kommer susende i en tung elsykkel i "tour de france" hastigheter på samme sti som olga og barnebarna på vei til butikken? Og alternativet er slettes ikke det du sier. Alternativet er at slike kjøretøyer registreres som en moped, og at elscootere behandlers på samme måten som gammeldagese bensinscootere ved at de kjører på bilveien.

Er født og vokst opp i en tid der man ikke trengte noe mopedførerbevis for å føre en moped. Slikt eksisterte enda ikke på den tiden. De fleste klarte seg fint med dette uten det, og i hastigheter opp til 50 km/h. Mange prøvde også å fikse disse slik at de kunne gå fortere, gjerne opp i 80 km/t om man klarte.

 

Bekymringene med å få til det samme med sykler med el-motor istedet for en totakts bensinmotor er ikke akkurat veldig store. Og spesielt ikke fordi ungdom og voksne gjerne suser i like store eller større hastigheter i nedoverbakker med vanlig sykkel.

 

Det beste hadde selvsagt vært om man innførte kurs på ungdomsskolen eller helst tidligere, der ungene fikk lære seg trafikkreglene ut fra en syklists ståsted. Det hadde vært svært nyttig for alle, uavhengig om sykkelen har el-motor eller ikke.

 

Jeg er mest bekymret overfor de voksne som ser på alt de ikke liker som så skrekkelig farlig, og derfor vil forby og forhindre alt de ikke synes noe om selv, fremfor å heller prøve å se løsninger..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis alternativet er å dytte små elsykler ut i veien sammen med store lastebiler er det nok vel så mye risiko og andre negative aspekter forbundet med denne prioriteringen som at Olga og barnebarna må ta hensyn til en og annen el-syklist. Man kunne jo satt fartsgrenser på sykkelstien, for eksempel 30 km/t, der den er relativt smal og det ferdes endel folk.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt argumentet med vekt på elsykkel og det medførende faremoment. 

 

Er ikke variasjonen i personvekt mer enn nok til å overgå forskjellen mellom elsykkel og vanlig sykkel?

 

Jeg finner det også sannsynlig at selv ordinære syklister kommer opp i 40-60 km/t. I og med at det er en forbanna bakke hver femtiende meter her i landet så er det også et par nedoverbakker.

 

Hva om de som har førerkort kan kjøpe seg elsykkler som går opp til 50 km/t (selvsagt med bremser m.m. beregnet for dette)?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det farligaste som finns i trafikken er scootera som berre går ca 60 km/t på veia med 80- sone. Då hadde en slik pedelec på sykkelfelt vore enormt mykje bedre for alle i trafikken. Men dette er ei sak frå danmark, her i landet bygge oss som kjent gangveier når oss skal legge til rette for sykling. På gangveien skal en sykle i tilnærma gangfart, og har vikeplikt for alt og alle. Dermed må syklistane fortsatt sykle på veien, men bilistane blir hundre ganga sintere for dei meina folk bør sykle på gangveien.

Det er danmark og nederland som får til å legge til rette for sykling, der er det sykkelfelt eller sykkelveier kun for syklister

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syklister er de litt sånn som skiløpere? Måkke komme her og bruke løypa mi, lissom? Disse speed el-syklene kan kjøres på kun el-motor uten å tråkke opp til 18 km/t. Fra 19 km/t og til 45 km/t så må en aktivt bidra med å tråkke på pedalene.

 

Nå skriker danske sykkelfanatikere opp om dødsfall og alle mulige ulykker som vil ramme Danmark om disse el-syklene får adgang til sykkelstier.

 

Hva med den gjengse sykkel-pendler, du vet de med lycra tøy, karbonfiber sykkel og topp utstyr. De gjør jo lett 45 km/t kun ved hjelp av pedalene, og de får bruke sykkelstier. Blir det mer skadelig og ennå farligere om den sykkelen har elmotor eller ikke?

 

Tror dette kommer til å gå helt fint, og kudos til danskene for å møte elsyklistenes største krav, den kunstige 25 km/t begrensningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis alternativet er å dytte små elsykler ut i veien sammen med store lastebiler er det nok vel så mye risiko og andre negative aspekter forbundet med denne prioriteringen som at Olga og barnebarna må ta hensyn til en og annen el-syklist. Man kunne jo satt fartsgrenser på sykkelstien, for eksempel 30 km/t, der den er relativt smal og det ferdes endel folk.

 

Nå er det ikke Olga og barnebarna som må ta hensyn til (el-)syklisten. Reglene er ganske greit utformet slik at det er motsatt(i teorien). Med bedre gangveier med egen sykkelbane eller sykkelfil ute i veien eller mellom gangsti og veibane, så ville man skilt dette bedre til det beste for alle.

 

Så kan man heller lage regler som sier at sykkelfil/bane skal brukes der alle tre finnes, eller gang og sykkelvei om det finnes. Kun dersom det ikke finnes slikt, får syklisten bevege seg ute i veibanen. Kun i forbindelse med sykkelritt, der det er søkt om dispensasjon, får syklister bruke veien, selv om sykkelvei/fil finnes. Kravet må og være at kryss skal voktes med vakter i refleksiv dress og med flagg til å markere når og hvor bilister får krysse og eventuelt ligge i veibanen dersom de skal kunne kjøre samtidig. Der skal og adskilles mellom deltakernes bane og bilistenes bane.

 

Det holder egentlig å sykle i 35km.t

 

Nei, det er jeg helt uenig i. Syklistene bør få lov å holde fartsgrensen på veier med 50 km/t om deselv føler for det, for på den måten å unngå konflikt med biler som har lyst å kjøre etter fartsgrensen på stedet. Egentlig burde de få lov å kjøre opp til 60 på vanlig sykkel, mens 80 og 90 burde være lov med både vanlig moped og elmoped.

 

Veier med 100 eller høyere burde derimot forbeholdes MC, biler og større kjøretøy, mens lettere kjøretøy må velge alternative veier eller egen fil som er fysisk adskilt fra hovedveien.

 

Det farligaste som finns i trafikken er scootera som berre går ca 60 km/t på veia med 80- sone. Då hadde en slik pedelec på sykkelfelt vore enormt mykje bedre for alle i trafikken. Men dette er ei sak frå danmark, her i landet bygge oss som kjent gangveier når oss skal legge til rette for sykling. På gangveien skal en sykle i tilnærma gangfart, og har vikeplikt for alt og alle. Dermed må syklistane fortsatt sykle på veien, men bilistane blir hundre ganga sintere for dei meina folk bør sykle på gangveien.

Det er danmark og nederland som får til å legge til rette for sykling, der er det sykkelfelt eller sykkelveier kun for syklister

 

Er ikke annet enn å si at jeg er helt enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med den gjengse sykkel-pendler, du vet de med lycra tøy, karbonfiber sykkel og topp utstyr. De gjør jo lett 45 km/t kun ved hjelp av pedalene, og de får bruke sykkelstier. Blir det mer skadelig og ennå farligere om den sykkelen har elmotor eller ikke?

 

Men de som er spreke nok til å ligge i 40+ km/t på muskelsykkel, bruker sjelden gangstiene. De sykler i veien sammen med bilene. Dessuten er de erfarne syklister som har trent på sykkel i årevis langs veiene. De begynte i lav hastighet, og sykler fortere og fortere jo mer trente de blir.

 

Jeg er mer bekymret for uvørne og urutinerte syklister som med elhjelp skal kunne sykle i 45 km/t. De har ofte ikke den nødvendige erfaringen og kontrollen på sykkelen i slike hastigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel å ta litt hardt i å kalle dette en "super-elsykkel".

Selv har jeg en lovlig norsk elsykkel med 250W motor fra Bosh.

Denne kan også gå i 45-50 km/t med en liten software mod.

Men den er plombert via software til å bare gå i 25km/t ihht. til EU-krav.

 

Leter man litt på nett, finnes det mange sykler med opptil 1000W motor som virker i høyere hastigheter, og som kan kjøres lovlig i f.eks. USA eller Asia. 

Lenke til kommentar

De kan ikke la 15 åringer kjøre dette. Mye farligere enn moped...

 

Sykkelbremser er mer enn gode nok til å bremse en sykkel med syklist fra 45 km/t.

 

Uansett hvor fort man er i stand til å sykle så må man likevel bremse ned for andre trafikanter på sykkelveg/ eller gang- og sykkelveg.

Lenke til kommentar

 

Hva med den gjengse sykkel-pendler, du vet de med lycra tøy, karbonfiber sykkel og topp utstyr. De gjør jo lett 45 km/t kun ved hjelp av pedalene, og de får bruke sykkelstier. Blir det mer skadelig og ennå farligere om den sykkelen har elmotor eller ikke?

Men de som er spreke nok til å ligge i 40+ km/t på muskelsykkel, bruker sjelden gangstiene. De sykler i veien sammen med bilene. Dessuten er de erfarne syklister som har trent på sykkel i årevis langs veiene. De begynte i lav hastighet, og sykler fortere og fortere jo mer trente de blir.

 

Jeg er mer bekymret for uvørne og urutinerte syklister som med elhjelp skal kunne sykle i 45 km/t. De har ofte ikke den nødvendige erfaringen og kontrollen på sykkelen i slike hastigheter.

 

 

 

Greit nok, men også lycra syklister KAN bruke sykkelstier om de så ønsker. Eller enhver som har sterke nok lår til å klare langt mer enn gangfart, og adskillig mer enn el-sykkelens 25 km/t. Det er ingen som spør hvor mye erfaring du har som syklist når du bråsvinger inn på sykkelstien fordi trafikken står. 

 

45 km/t på sykkel er ikke fullstendig sinnsyk hastighet selv om mange later til å tro det. Enhver som har sykkel kan lett oppleve fart større enn 45 km/t. Enten via pedaler og egeninnsats eller ved hjelp av topografien der det går så tårene spruter ned lange unnabakker.  

 

Jeg tror danskene får til dette uten at det blir noe særlig førstesider eller dobbeltoppslag om økte ulykker. Nå får vi se hvordan det går hos danskene også kan vi vurdere om vi skal kopiere det danskene gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...