DUS2Q7VW Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 75kr?? og 15 millioner i inntekt? Mange ledd en pakke må igjennom tydeligvis... rart en pakke må betales for to ganger. Rar praksis som jeg ikke kommer til å støtte. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Dette handler riktig nok ikke om menneskeretter, men det handler om at en stor bedrift har inngått avtaler med med begge øynene åpne, og nå forsøker omgå kostnaden disse avtalene forplikter til. Og om at dersom man tillater denne ene aktøren å omgå avtalen så vil det gi en signaleffekt, da ingen andre har råd til å oppfylle forpliktelsene dersom en aktør slipper. Er det ikke i bunn og grunn helt greit at bedriftene som det gjelder forsøker å gå rundt disse avtalene? De siste årene har det skjedd store endringer i både globale og lokale markeder som gjør at de internasjonale postavtalene ikke lenger fører til bærekraftig drift i land som subsidierer postsendingene fra andre land. De internasjonale postavtalene som gjør det mulig for utenlandske bedrifter å få fotfeste i Norge har flere ganger blitt pekt på som utdaterte og destruktive i økonomisk sammenheng. Det hadde selvfølgelig vært best om posttjenestene våre aldri hadde vært bundet av disse avtalene, men om andre aktører også vil forsøke å gå rundt disse avtalene, er det ikke egentlig helt greit? Postbransjen er ingen gullgruve, og nettoeffekten av reduserte pakkestrømmer fra asiatisk land som våre posttjenester ikke tjener noe som helst på ville vært positiv. Poenget er at det alt i alt er svært negativt at bedrifter i Asia og u-land får utnytte systemet slik, og at det er fullstendig forståelig at aktører her i norden ønsker å faktisk få betalt for tjenesten som de tilbyr fremfor å drive veldedighet slik som de gjør nå. Trodde at mye av håndteringen gikk på store automatiserte sorteringssentre jeg, så hvordan kan dette gå utover særlig mange arbeidsplasser? Jeg regner nesten med at flydrivstoffet må betales av avsender uansett? Lenke til kommentar
Thomas Henden Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 I praksis blir jo dette en del av en tollmur mot Kina... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Kan det samme skje i Norge? Så vidt jeg har skjønt opplegget har de ikke lov til å ta mer porto, men hvis det innføres moms/toll fra første krone kan de ta administrasjonsgebyr og ingen kan si at det de egentlig tar seg betalt for er frakta... De kan gjøre som Totaldistribusjon.no i Norge. 200kr. i fortollingsgebyr, 200kr. i lagergebyr og 200kr i administrasjonsgebyr. Sånn ca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå