OHJohansen Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Kan det samme skje i Norge?Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr D Skrevet 17. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 17. februar 2018 Kan det samme skje i Norge? Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina[/url] Men Postnord i Norge håndtere vel ikke slike pakker? Postnord i Sverige tilsvarer Posten i Norge, så spørsmålet hos oss skulle vært om Posten skulle innføre et slikt gebyr. 17 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Kan det samme skje i Norge? Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina[/url] Men Postnord i Norge håndtere vel ikke slike pakker?Postnord i Sverige tilsvarer Posten i Norge, så spørsmålet hos oss skulle vært om Posten skulle innføre et slikt gebyr. Jeg har fått pakker fra utlandet via Postnord, da er det Ebays global shipping program som har blitt brukt, hvor man betaler norsk mva når man betaler via Ebay. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg TechBay AS - HPF Skrevet 17. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 17. februar 2018 "På alle pakker under 1500 svenske kroner vil mottakerne måtte betale 75 kroner i ekstra avgift. Dersom pakken har en verdi over 1500 svenske kroner vil den nye administrasjonsavgiften være på 125 kroner. Grunnen er at disse pakkene også skal momses inn, som Postnord skal ha ekstra for." Slik tek.no har ordlagt seg kan det gi inntrykk av at det kun er pakker over SEK 1500 som skal momses inn. I Sverige er det ifølge loven moms fra første krone og slik har det vært lenge. Over et visst beløp, for tiden SEK 1500 ser det ut til, har det også vært toll. Det nye er altså ikke moms- og tollgrensen (hhv SEK 0 og SEK 1500) men at hver pakke automatisk får et adm.gebyr på hhv SEK 75 og SEK 125 samt at praksisen med å faktisk kreve inn moms og toll vil bli innskjerpet. 13 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Det er vel bare å sende via ett annet land da. Dealextreme sender feks. endel via Nederland (tror jeg). Edit: Norge er også utenfor EU så da vil de vel koste 75kr mer å sende brev til Sverige? Endret 17. februar 2018 av asshole 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg acornia Skrevet 17. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 17. februar 2018 Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina. 15 Lenke til kommentar
acornia Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 I tillegg så nekter jeg å betale 75 kroner for en pakke med innhold med verdi 10 kroner. men det vil ikek stoppe meg fra å bestille ting i håp om at det slipper gjennom....sitter posten snart med en haug med uavhentede pakker fra Kina 5 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina. Greia er at det koster 100000% mer å frakte pakken innad i Norge enn det kineserne betaler for frakten. Vesten subsidierer kinas postvesen med titalls milliarder årlig ved å selv ta kostnaden for videretransport. 7 Lenke til kommentar
TStensland Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Tro om de innfører avgiften fordi de rett og slett ikke klarte å gjøre jobben sin rundt Black Friday og julerushet ;-) De håper vel på mindre å gjøre i fremtiden da (og færre erstatningssaker mot seg) 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sondre K Skrevet 17. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 17. februar 2018 Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina. Du har nok et poeng når du stiller spørsmål om de faktisk har lov til å innføre et slikt gebyr. Portoen og behandlingen av internasjonal post er regulert av Verdenspostforeningen (Universal Postal Union), en særorganisasjon i FN. Avtalen er forresten mellom nasjoner, ikke postselskaper. Den sier vel blant annet at nasjonal og internasjonal post skal behandles likt, og at internasjonal porto betalt i et land skal være gyldig for hele forsendelsesdistansen, slik at du for eksempel slipper å klistre på Norske, Nederlandske og Amerikanske frimerker om du skal sende et brev til USA som går via Nederland. Hvert land beholder internasjonal porto selv, før det så gjøres opp landene i mellom basert på et komplisert system der beløpet hovedsaklig (så vidt jeg kan se) baserer seg på differansen i sendt og mottatt post landene mellom målt i vekt, ikke antall forsendelser. Sånn sett tror jeg faktisk Norge (og Sverige) hadde tapt enda mer penger på "kinapakkene" om landene hadde sendt mer til Kina. For å gå tilbake til hovedpoenget ditt, må jo det å behandle nasjonal og internasjonal post likt stå svært sentralt i denne sammenhengen. Skulle ikke tro at en særavgift på "kinapakker" kvalifiserer som lik behandling. Personlig synes jeg det hadde vært greit om det hadde vært lov, da Posten for eksempel betaler mer til din lokale Post i Butikk for mottak og utlevering av en "kinapakke" (over 10 kr per pakke) enn det Posten får for hele sendingen. I tillegg skal mottak i Norge, frakt til sorteringsterminal, sortering, frakt til lokal distribusjonsterminal, forsøk på levering i din postkasse, registrering av avvik om den ikke går i postkassen og frakt til Post i Butikk også betales. Det sier seg selv at Posten går skikkelig i minus for hver "kinapakke". Dette er pakker som allerede er subsidiert i form av 350-kronersregelen, så jeg ser ikke helt fordelen vi som samfunn har av å subsidiere slike pakker enda mer. Trolig trengs det oppdateringer av avtalene i Verdenspostforeningen, ikke en potensielt ulovlig særavgift for å løse problemet. 18 Lenke til kommentar
kaje Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Om flere land begynner med dette, og Kina ser dem begynner å tape på det, kan det jo fort hende dem lager sitt eget europeiske fraktselskap, og vil mest sannsynlig utkonkurrere mange. 9 Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Da skifter de bare selskap, og postnord får det like gøy som posten i Norge 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Men er det samme i norge eller ikke? Heldigvis har jeg aldri hente en vare fra kina gjennom postnord. Men vet ljudia og komplett bruker postnord er useriøst drittfirma etter min mening de er vanskelige. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Stort sett kommer de billigste varene jeg får som registrert brev via posten og må kvitteres ut. Man ser vel ellers sjelden hvilken leverandør som vil levere en ebay-vare. Da jeg bestilte fra amazon.de måtte jeg imidlertid hente varen på en Narvesen-kiosk to mil hjemmefra. Jeg setter også spørsmålstegn med om postnord kan begynne å ta et slik gebyr som kunden aldri har blitt opplyst om. 2 Lenke til kommentar
Norlig Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Vil svenske PostNord sende disse pengene til den svenske stat ? Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Vil svenske PostNord sende disse pengene til den svenske stat ? Den svenske og danske stat eier hhv. 60 % og 40 % av PostNord, så svaret er vel et rungende ja. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Vi har allerede et sånt system i Norge, for alt som kommer over 350 NOK 5 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina. Greia er at det koster 100000% mer å frakte pakken innad i Norge enn det kineserne betaler for frakten. Vesten subsidierer kinas postvesen med titalls milliarder årlig ved å selv ta kostnaden for videretransport. Ja det er sant, det koster millioner, men Norge som de fleste andre nasjoner er alle medlem i UPU (universal post union) og er alle en del av Verdenspostkonvensjonen, vi er dermed bundet opp i forhold til prising av frakt og kan ikke legge på ensidig avgift for kinesiske pakker. 4 Lenke til kommentar
Kjella79 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Kan det samme skje i Norge? Så vidt jeg har skjønt opplegget har de ikke lov til å ta mer porto, men hvis det innføres moms/toll fra første krone kan de ta administrasjonsgebyr og ingen kan si at det de egentlig tar seg betalt for er frakta... 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Vi har allerede et sånt system i Norge, for alt som kommer over 350 NOK Not really. Fortollingsgebyret diskriminerer ikke på avsenderland og transportør. Dette er mer sammenlignbart med når transportøren tar overraskelsesgebyr. Men heller ikke der skilles det på avsenderland. Men tollen skiller jo på avsenderland. Tollen er dog en statlig avgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå